Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-850-back

BMW 850

1 / 4
bmw-850-back
bmw-850-l-02.jpg
bmw-850-l-03.jpg
bmw-850-side

BMW 850 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 850, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.3 - 6.3s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):333 - 333 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):14 - 14 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4780 x 1855 x 1340 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:345

De BMW 850 wordt het vlaggenschip van de Beierse autofabrikant BMW

Sinds de jaren '60 vulden elegante tweedeurs coupés uit de hogere klasse het modelpalet van de Beierse autofabrikant BMW aan. De in 1965 geïntroduceerde BMW 2000 C liet BMW door carrosseriebouwer Karmann uit Osnabrück ontwerpen. Lees meer

Interesse in een BMW 850

BMW 850 tweedehands auto
BMW 850 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Karmann was eveneens verantwoordelijk voor het ontwerp van de tussen 1968 en 1975 aangeboden opvolgers BMW 2800 en 3.0. Met de introductie van de nieuwe klassebenamingen verscheen vervolgens vanaf 1975 de eerste coupé uit de BMW 6-serie. De coupé series van BMW hadden tot dan toe met elkaar gemeen dat ze op de toenmalige middenklasse modellen van BMW gebaseerd waren. Toen in 1989 de productie van de eerste 6-generatie werd beëindigd, koos de fabrikant ervoor om voor het eerst een coupé op de markt te brengen die gebaseerd was op de technische componenten van de hogere klasse modellen uit de 7-serie. Het resultaat hiervan was de tussen 1989 en 1999 verschenen 8-serie. Hierin kwam de BMW 850 als nieuw vlaggenschip van BMW op de straat. Toen in 1999 de productie werd beëindigd keerde BMW na tien jaar en amper 30.000 geproduceerde voertuigen uiteindelijk weer terug naar de veel succesvollere 6-serie.

De BMW 850 is technisch gebaseerd op de sedans van de hogere klasse van BMW

De BMW 850 verscheen als topmodel uit de nieuwe coupéserie in 1989 voor het eerst in de handel. In vergelijking met de coupés van de eerder verschenen 6-serie had de BMW 850, die gebaseerd was op een model uit de hogere klasse van BMW, met een lengte van 4,78 meter en een breedte van 1,85 meter een ruimer interieur te bieden. Het nadeel van deze grootte was dat de BMW 850 met een totaal gewicht van meer dan 1,8 ton bijna 300 kilo zwaarder was dan de coupés uit de 6-serie. Met passende motoren probeerde BMW dit mankement te compenseren door de coupé de beweeglijkheid te geven die door de langgerekte motorkap en het uitgesproken design gesuggereerd werd.

De motoren van de BMW 850 coupés

De BMW 850 werd aanvankelijk met een V12-motor met een cilinderinhoud van 5,0 liter uitgerust. Deze motor was reeds bekend uit de sedan BMW 750. De benzinemotor had een prestatievermogen van 220 kW (300 pk) en was naar keuze te combineren met een handmatige zesversnellingsbak of een automatische vierversnellingsbak. Daarmee accelereerde de BMW 850 in 6,8 seconden van nul naar honderd kilometer per uur en bereikte hij met elektronische snelheidsregeling een topsnelheid van 250 km/u. De BMW 850i uit de eerste productiejaren werd in 1994 opgevolgd door de BMW 850 CSi. Deze had een 5,5 liter motor met een prestatievermogen van 280 kW (380 pk). Dit model dat tot 1996 geproduceerd werd accelereerde in 6,0 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.

De laatste BMW 850 rolt in 1999 van de band

Het motorenpalet van het topmodel werd in 1994 gecompleteerd door de BMW 850 Ci met een cilinderinhoud van 5,4 liter. Deze had een prestatievermogen van 240 kW (326 pk) en accelereerde in 6,3 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. De BMW 850 werd tot 1999 in deze versie verder gebouwd totdat hij vanaf 2005 werd opgevold door de BMW 650 van de nieuwe 6-generatie.

De Alpina-versies van de BMW 850 coupés

Voor BMW-tuner Alpina diende de BMW 850 als basis voor de tussen 1990 en 1996 in kleine oplage ook als coupé geproduceerde Alpina B 12. Deze motortechnisch gemodificeerde coupés werden in twee versies geproduceerd. Het basismodel had een prestatievermogen van 257 kW (349 pk) en de topmotor van de CSi-versie had een prestatievermogen van 306 kW (416 pk). Aangezien de Alpina sportmodellen niet over elektronische snelheidsregeling beschikten, kon de BMW 850 in de getunede variant een maximumsnelheid van 300 km/u halen. De coupé Alpina B 12 accelereerde in 5,8 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.

Beoordelingen voor BMW 850

4 Beoordelingen

5,0