Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24_MMP_BMWi4_6.jpg

BMW i4

1 / 5
AS24_MMP_BMWi4_6.jpg
AS24_MMP_BMWi4_4.jpg
AS24_MMP_BMWi4_3.jpg
AS24_MMP_BMWi4_1.jpg
AS24_MMP_BMWi4_7.jpg

Sterke punten

Algemeen comfort Elektrische aandrijflijn Degelijk rijbereik

Zwakke punten

Interieurruimte Ergonomische details (infotainment) Geen opbergvak vooraan

BMW i4 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW i4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.9 - 5.7s
Maximumsnelheid:190 - 225 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):16 - 19 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4783 x 1852 x 1448 mm
Portieren:5
Kofferruimte:470 - 1290 liter
Aanhangergewicht:446 - 480 kg

De elektrische BMW ontworpen en gebouwd voor Europa

De BMW i4 werd voorgesteld in 2021 en is het eerste volledig elektrische model van het Beierse merk dat van meet af aan gericht is op dynamisch rijden. Hij deelt zijn fundamenten met de 4 Reeks Gran Coupé en beschikt dankzij een grote batterij over een degelijk rijbereik.

Interesse in een BMW i4

BMW i4 tweedehands auto
BMW i4 nieuwe auto
BMW i4 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De elektrische BMW ontworpen en gebouwd voor Europa

De BMW i4 werd voorgesteld in 2021 en is het eerste volledig elektrische model van het Beierse merk dat van meet af aan gericht is op dynamisch rijden. Hij deelt zijn fundamenten met de 4 Reeks Gran Coupé en beschikt dankzij een grote batterij over een degelijk rijbereik.

Goede redenen

  • De BMW i4 is het vierde volledig elektrische model van BMW en beschikt daardoor over alle expertise die het merk daarrond heeft.

  • Hij krijgt standaard een grote batterij van 80,7 kWh mee, en heeft een theoretisch rijbereik van 590 kilometer.

  • Er is een eDrive40 van 340 pk, maar de i4 is de eerste elektrische BMW die over een M Performance-versie beschikt. De i4 M50 heeft vierwielaandrijving en 544 pk.

  • Omdat hij het grootste deel van zijn componenten deelt met de 4 Reeks Gran Coupé, krijgt de i4 dezelfde looks en een dynamisch chassis.

Alle belangrijke gegevens over de BMW i4

Motoren

In tegenstelling tot zijn grote broer, de iX, krijgt de BMW i4 een bekend platform dat vertrouwd is met elektrificatie. Het platform van de 4 Reeks Gran Coupé werd namelijk geëlektrificeerd door een grote batterij onder de vloer en een of twee elektromotoren op de wielassen.

Het gamma van de i4 bestaat uit twee elektrische motorisaties. De instapversie heet eDrive40 en heeft een elektromotor op de achteras van 340 pk en 430 Nm. Hij haalt 100 km/u in 5,7 seconden.

De topversie is de M Performance, een primeur voor een elektrische BMW. De i4 M50 verhoogt zijn totale vermogen dankzij twee motoren, een op elke as. Samen zorgen ze niet alleen voor vierwielaandrijving, maar ook voor een vermogen van 544 pk en 795 Nm. De 100 km/u wordt bereikt in amper 3,9 seconden.

Alle versies van de BMW i4 gebruiken dezelfde batterij van 80,7 kWh (nettocapaciteit). Die zit onder de vloer en levert deze elektrische Gran Coupé een rijbereik van 590 kilometer. Dat is het geval voor de eDrive40. De sportieve M50 offert zijn rijbereik op voor de sportiviteit tot 521 kilometer. Met een maximale laadsnelheid van 200 kW kan de i4 164 kilometer (eDrive40) of 140 kilometer (M50) bijladen in 10 minuten.

Afmetingen

Geen verrassing: de BMW i4 deelt zijn afmetingen met de benzine- en dieselversies van de 4 Reeks Gran Coupé. Hij is dus ook 4,78 meter lang, 1,85 meter breed en 1,45 meter hoog. Wat er tussen beide modellen wel verandert, is uiteraard het gewicht. Met zijn batterij zet de i4 2.050 kilogram op de weegschaal.

Hoewel de batterij het gewicht doet toenemen, doet de intelligente plaatsing geen afbreuk aan de kofferruimte. Het koffervolume van de i4 is dus nog steeds royaal, van 470 tot 1.290 liter. Maar in tegenstelling tot veel andere elektrische modellen is er geen plaats voor een opbergvak onder de motorkap vooraan.

Uitvoeringen

In tegenstelling tot wat we van BMW gewoon zijn, voert de i4-catalogus een iets ander beleid, met een instapversie die al redelijk goed is uitgerust en met weinig opties. In totaal is de i4 beschikbaar in drie verschillende uitvoeringen.

Alles begint bij de instapversie die simpelweg ‘basisversie’ heet. Die krijgt wel al ledkoplampen, een elektrische kofferklep, een warmtepomp, achteruitrijcamera en het grote infotainmentsysteem met het Curved Display. Die versie is er alleen in combinatie met de eDrive40.

Idem voor de versie M Sport. Die voorziet de 340 pk sterke i4 van een sportieve koetswerkkit, 18-duimsvelgen, sportzetels en een sportstuur en heel wat andere sportieve visuele elementen. De derde versie is de M Performance, de enige waarmee je de i4 M50 kunt bestellen. Naast de technische wijzigingen krijgt de M50 een sportieve koetswerkkit, sportieve elementen en de adaptieve M-ophanging.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de BMW i4 beginnen bij 62.000 euro voor de basisversie (eDrive40 Base). De sportievere M Sport betaal je 4.070 euro meer, terwijl de topversie, de i4 M50, 77.400 euro kost. Op dit moment (zomer 2022) is er nog te weinig tweedehandsaanbod om tweedehandsprijzen voor de BMW i4 te kunnen geven. BMW heeft heel wat leasingformules voor de nieuwe i4. Voor zakelijke rijders is er bijvoorbeeld al een i4 eDrive40 in financiële renting vanaf 674,35 euro exclusief btw.

In Vlaanderen is de BMW i4 als elektrische auto volledig vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting. In Brussel betalen volledig elektrische auto’s de minimum-BIV van 61,50 euro. Ook voor de verkeersbelasting betaal je het minimumtarief van 85,27 euro.

Design-highlights en interieur

De i4 kun je gerust bekijken als een elektrische variant van de BMW 4 Reeks Gran Coupé. Hij neemt diens stijl dus grotendeels over, en voegt er de nodige touches aan toe om zich als elektrisch model te profileren.

Exterieur

Het exterieurdesign heeft nog steeds dezelfde vloeiende en elegante lijnen van een vier-/vijfdeurscoupé. De afmetingen zijn identiek aan die van de 4 Reeks Gran Coupé, maar de i4 krijgt specifieke kenmerken. De voorbumper is volledig anders, met vooral een eigen radiatorrooster. Dat is nog steeds groot, maar is dichtgewerkt voor de aerodynamica. Onderaan op de flanken krijg je de ‘boemerang’-lijn - optioneel in het blauw – terwijl velgen van 17 tot 20 duim de wielkasten opvullen. De achterkant onderscheidt zich vooral door zijn uitlaatloze bumper.

Interieur

We vallen in herhaling, maar de BMW i4 neemt ook het interieur grotendeels over van de 4 Reeks Gran Coupé. Hij was evenwel de eerste om het nieuwe dashboard en het nieuwe infotainmentsysteem te introduceren. Dat geheel noemt BMW Curved Display en combineert een instrumentenpaneel van 12,3 duim en een touchscreen van 14,9 duim voor het infotainmentscherm (OS 8). Het enige minpunt: de bediening van de klimaatregeling gebeurt via het scherm en beperkt het typische gebruiksgemak van een BMW.

Veiligheid

De BMW i4 is voorzien van alle veiligheidssystemen, zowel actief als passief. Naast heel wat frontale en zijdelingse airbags krijgt de elektrische vier-/vijfdeurscoupé ook alle actieve veiligheid. Dat omvat onder meer passieve rijstrookhulp, verkeersbordherkenning, automatische noodremhulp met voetganger- en fietserherkenning, en een snelheidsregelaar. De adaptieve snelheidsregelaar en actieve rijstrookhulp zijn optioneel. De BMW i4 is nog niet bij de Euro NCAP gepasseerd, maar de 4 Reeks Gran Coupé haalde in 2019 wel vijf sterren op de crashtests.

Alternatieven

Hoewel hij zich als een vier-/vijfdeurscoupé profileert, moet de BMW i4 opboksen tegen alle mogelijke elektrische concurrenten. Hij staat bijna lijnrecht tegenover de Tesla Model 3 Long Range en de Polestar 2 Long Range Single Motor en Dual Motor. In eigen land concurreert de Beier onder meer met de Mercedes EQE.