Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
M8 GC 3.jpg

BMW M8 Gran Coupé

1 / 3
M8 GC 3.jpg
M8 GC 1.jpg
M8 GC 2.jpg

Sterke punten

  • Echte GT
  • Bloedsnelle V8
  • Dagelijks bruikbaar

Zwakke punten

  • Hoge prijs
  • Stevig verbruik
  • Relatief kleine koffer

BMW M8 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW M8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.2 - 3.4s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):258 - 262 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):11.2 - 11.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4867 x 1907 x 1353 mm
Portieren:2 - 4
Kofferruimte:350 - 440 liter
Aanhangergewicht:340 - 410 kg

Een echte Gran Turismo

De originele BMW 8 Reeks uit de jaren 90 kreeg nooit een volwaardige M-versie, laat staan 4 deuren. Dat is nu rechtgezet, met de nieuwe 8-reeks, gebaseerd, maar flink bewerkt op de 7-serie. Nu is er niet alleen een echte M-badge, maar ook een vierdeurs versie: de Gran Coupé.

Interesse in een BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé tweedehands auto
BMW M8 Gran Coupé nieuwe auto
BMW M8 Gran Coupé dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een 4,4 liter grote V8 met twee turbo’s voorin zorgt niet alleen voor 600 pk, maar ook voor een sprinttijd naar 100 km/u in minder dan 4 seconden.

  • Wie het allemaal graag nog net iets scherper en sneller wil, kiest voor de M8 Competition, die het vermogen nog een fractie opdrijft tot 625 pk.

  • Fan van de klassieke look? Dan is er de Coupé. Liever dakloos? Kies dan voor de Cabrio. Neem je wat extra passagiers mee? Dan is er de Gran Coupé.

  • De M8 mag dan wel 600 tot 625 pk hebben, de nodige rijmodi zorgen ervoor dat je deze potente sportieveling ook dagelijks ontspannen kunt rijden.

Belangrijke gegevens

Ook de M8 Gran Coupé krijgt een Steptronic- automaat, 8 overgangen en die stuurt het vermogen naar de 4 wielen, met het gekende xDrive. Wie echter de Sportmodus inschakelt en zijn tractiecontrole uitschakelt, rijdt met een achterwiel aangedreven auto.

Op het stuur kan je 2 M-knoppen vinden en daarmee stel je het gewenste rijgedrag in. Wie wil kan alles uit de kast halen en in de Competition versie is de Gran Coupé in 3.2 s aan 100 km/h vanuit stilstand.

De M8 heeft naast de slimme xDrive ook een meesturende achteras en een dynamische stuurbekrachtiging en dat zorgt samen met het M-chassis voor een wegligging die je allerminst van een auto met die afmetingen zou verwachten.

Want probeer hem maar eens te parkeren, dat is met alle camera’s en sensoren die het manoeuvreren helpen, niet makkelijk. Met de 4-deuren zwaaien de voorste portieren minder breed uit, dat helpt.

Motoren

Afmetingen

De BMW M8 Gran Coupé is flink langer dan zijn broers: met een lengte van 5,10 meter, breedte van 1,94 meter en hoogte van 1,42 meter is hij de grootste van zijn broers. De wielbasis bleef wel gelijk: 3,03 m. Ondanks de grotere afmetingen beschikt de M8 Gran Coupé niet over een veel grotere koffer: 440 liter in totaal. In de tank kan 68 l.

Varianten

De BMW M8 is beschikbaar in twee uitvoeringen: de ‘gewone’ M8 en de M8 Competition. De basisversie krijgt sowieso al de dieper uitgesneden M-voorbumper en achterbumper met diffusor, en de dubbele uitlaat aan weerszijden. Standaard staat de M8 op 19-duimsvelgen. De M8 Competition krijgt niet alleen meer vermogen, maar ook een anders afgestelde ophanging en stuurinrichting, en standaard 20-duimsvelgen. De buitenkant krijgt verder nog een sportuitlaat en glanzend zwarte accenten in plaats van chromen accenten.

Prijzen

De catalogusprijzen van de BMW M8 beginnen bij 159.200 euro voor de M8 Gran Coupé. De Competition-versie kost 176.700 euro. De M8 Cabrio heeft op zijn beurt een prijskaartje van 171.300 euro, met 188.800 euro voor de Competition-uitvoering. De M8 Coupé heeft tot slot een catalogusprijs van 162.300 euro, met ook hier een meerprijs van 17.500 euro voor de Competition-variant.

Tweedehandsprijzen voor de BMW M8 profiteren ook nu weer van de waardevaste reputatie van de Duitse premiummerken. De M8 is een groter nicheproduct dan de M3, M4 of M5, waardoor het aanbod relatief beperkt is. Toch mag je rekenen op een minimumprijs van 110.000 euro.

Voor de BMW M8 Gran Coupé betaal je in Vlaanderen aan jaarlijkse verkeersbelasting 10.429,11 euro en 3.084,02 euro BIV.

Design

Buitenzijde

De BMW M8 maakt zowel als Coupé, Cabrio en als Gran Coupé het visuele verschil met de gewone 8 Reeks natuurlijk in de sportievere aankleding. Die herken je aan de bumpers, de spoilers en de uitlaten, en aan de lichtmetalen velgen. Het sportievere kleedje van de BMW M8-modellen is in de eerste plaats herkenbaar aan het niervormige radiatorrooster, dat dubbele spijlen krijgt. De voorbumper krijgt grotere luchtinlaten, de flanken hebben bredere wielkasten met kieuwvormige luchtsleuven net achter de voorste wielkasten. Standaard zijn die gevuld met 19-duimsvelgen. Achteraan is de kofferklep voorzien van een discrete spoiler, een diffusor in de achterbumper en een dubbele uitlaat aan weerszijden. De M8 Competition vervangt heel wat chromen accenten door glanzend zwarte en zet de M8 op 20-duims lichtmetaal.

Interieur

Binnenin zijn de sportzetels van de M8 overtrokken in een eigen lederen bekleding, en net als de rest van het interieur voorzien van de nodige M-logo's. De middenconsole krijgt specifieke sneltoetsen voor de rijparameters, de sportuitlaat en de schakeltijden van de automatische versnellingsbak. Twee programmeerbare knoppen op het stuur laten toe om individuele rijmodi te bewaren. Zij worden, net als de startknop en nog enkele andere details op de middenconsole, in het rood uitgevoerd.

Veiligheid

Opmerkelijk genoeg kreeg de BMW 8 Reeks – en dus ook de M8 - geen score in de crashtests van de Euro NCAP. Maar het leidt geen twijfel dat de M8 de maximumscore van vijf sterren zou wegkapen: als vlaggenschip van het BMW-gamma krijgt hij standaard zowat alle actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen die München te bieden heeft. Sommige daarvan kunnen in de optielijst nog verder worden uitgebreid.

Alternatieven

Bij de klassieke Duitse premiumconcurrent Mercedes zou je de nieuwe Mercedes-AMG SL en de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé als concurrenten kunnen beschouwen. Bij Audi is de RS 7 Sportback een alternatief, en als het volledig elektrisch mag zijn de RS E-Tron GT. Tel gerust ook de Porsche Panamera mee als alternatief voor de Gran Coupé.

FAQ

Wat is het verschil tussen de M8 en de M8 Competition?
De M8 Competition haalt 625 pk uit de 4,4 liter grote V8, houdt er een stevigere afstelling van de ophanging en stuurinrichting op na. Reken op een **meerprijs** van 17.500 euro.
Hoeveel kost de M8 Gran Coupé?
Vreemd genoeg is hij de goedkoopste: hij is al vanaf € 159.200 te kopen, 173.700 voor de Competition.
Is de achterbank echt onbruikbaar, waarom dan 4 deuren?
In de Gran Coupé raak je makkelijker op de achterbank, dat is al winst. Maar ver reizen….