Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
chevrolet-el-camino-side

Chevrolet El Camino

1 / 4
chevrolet-el-camino-side
chevrolet-el-camino-l-02.jpg
chevrolet-el-camino-overview
chevrolet-el-camino-front

Chevrolet El Camino Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chevrolet El Camino, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:€ 7.950,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Een van de eerste SUV’s

Een auto die eruitziet als een coupé en aan de achterkant een laadbak heeft, dat moet haast wel een Chevrolet El Camino zijn. Deze kleine pick-up truck werd eind jaren 60 door Chevrolet in Amerika gebouwd. In de jaren erna werd het model diverse keren gewijzigd en aangepast. De auto wordt niet meer gemaakt, maar een gebruikte Chevrolet El Camino is nog wel te koop. Ben je liefhebber van klassieke auto's dan is dit een mooie aanvulling op je verzameling. Lees meer

Interesse in een Chevrolet El Camino

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Het praktische model van de Chevrolet El Camino

De Chevrolet El Camino is een een kleine coupé pick-up truck die meer leek op een auto dan op een truck. De El Camino werd tussen 1959-60 en 1964-1987 door Chevrolet geproduceerd en was bedoeld om te concurreren met de populaire Ford Ranchero. De auto sprak vooral veeboeren aan die deze auto voor het werk konden gebruiken. Het model was chique genoeg om het ook als stadsauto te gebruiken. De El Camino werd niet gebouwd op een pick-up platform maar op een 2-deurs stationwagon platform, waarbij de cabine en de laadbak als één geheel in de carrosserie zaten.

De El Camino was verkrijgbaar met een Chevrolet-aandrijving. Er waren een paar optionele uitrustingsniveaus, zoals de luxere Bel-Air uitvoering of de simpele Biscayne. Het chassis heeft vanaf het begin Chevrolet's "Safety-Girder" X-frame ontwerp en een ophanging met spiraalvering. De wielbasis van de auto was 3 m en de totale lengte van alle Chevrolets uit 1959 was maximaal 5.3 m. Het laadvermogen van de El Camino varieerde van 290-520 kg. Het gewicht van de auto zelf varieerde tussen de 1.995 en 2.222 kg, afhankelijk van de aandrijflijn en ophanging.

De El Camino uit 1959 was de eerste Chevrolet pick-up met een stalen bodem in plaats van hout. De auto kostte toen zo’n 2.500 dollar ( circa 2.000 euro) en werd in elkaar gezet in de Chevrolet fabriek in Arlington, Texas.

Diverse generaties van de El Camino

Tussen 1959 en 1960 werd de eerste serie El Camino’s gemaakt als reactie op het succes van de Ford Ranchero coupé-utility, maar de productie liep slechts twee jaar. De eerste El Camino werd geproduceerd voor het modeljaar 1959 en was gebaseerd op de Chevrolet Impala.

De productie werd hervat voor de modeljaren 1964-1977 op basis van het Chevelle-platform. Deze El Camino was eigenlijk gelijk aan de Chevelle, maar Chevrolet beschouwde het voertuig als een praktisch gebruiksmodel en gebruikte minder krachtige motoren. In 1965 kwam de 327-motor met ongeveer 350 pk beschikbaar en later kwamen daar motoren van 325-375 pk bij. De El Camino kreeg in 1967 een nieuwe grille, voorbumper, luchtvering en nieuwe bekleding.

In 1968 werd de El Camino langer en kreeg het model van een 4-deurs sedan. Er kwam een nieuwe Super Sport SS396-versie naast de Chevelle-versie. In 1970 werd de SS396 vernieuwd met meer motorinhoud. Chevrolet's grootste en krachtigste motor, de LS6 454 cc-motor met 450 pk, werd in een aantal El Camino’s geplaatst zodat de maximumsnelheid bijna 168 km/u werd.

Het model uit 1971 had minder vermogen om te kunnen voldoen aan emissierichtlijnen. De koplampen en grille werden vernieuwd, maar verder geen wijzigingen. Een rebadged El Camino met de naam GMC Sprint debuteerde in 1971. In 1973 werd de pick-up opnieuw gerestyled en de afmetingen werden vergroot. Dankzij de lichtere constructie woog het minder dan de vorige generatie. In 1976 kreeg de auto een nieuwe voorkant met per 2 gestapelde koplampen.

In 1978 werd een kleinere El Camino onthuld met een hoekiger ontwerp en enkele koplampen. In 1982 kreeg het model weer de dubbele gestapelde koplampen die het eerder had. Er kwamen voor het eerst V6-motoren beschikbaar en tussen 1982 en 1984 kwamen er dieselmotoren van Oldsmobile in. Na 1984 verplaatste GM de productie van El Camino nog 3 jaar naar Mexico. De productie stopte na het modeljaar 1987.

Vergelijking tussen de Chevrolet El Camino en de Ford Ranchero

Als je de Ranchero (1957) en de El Camino (1959) naast elkaar parkeer, zie je meteen waarom de kopers die destijds iets anders wilden, zo dol waren op deze half-auto / half-truck hybriden. De El Camino oogt langer en slanker terwijl de Ranchero meer opgericht en waardig oogt. Maar in beide gevallen geven de lange kappen, compacte cabines en laadbakken de auto's een charme die geen enkele pick-up, sedan of stationwagon uit die tijd heeft. En het waren echte SUV’s, nog voordat de term was bedacht.

De Ranchero is voorzien van een V8 motor met 205 pk en de El Camino uit die tijd had een V8 motor met tussen de 250 en 335 pk, waardoor deze de krachtigste motor van de twee heeft.

Motoren

De El Camino kon met diverse motoren geleverd worden waaronder 283 cc Turbo-jet V8 met twee- of vier-cilinder carburateurs, verschillende Turbo-Thrust 348 cc V8's met viercilinder of drievoudige carburateurs met twee cilinders die 335 pk (250 kW) leverden. Daarnaast kon de auto geleverd worden met een 283 cc Ramjet V8s met brandstofinspuiting en een vermogen van 250 of 290 pk.

Uitrusting en opties

De standaarduitrusting bestond uit een handgeschakelde 3-versnellingsbak en een zitbank. De El Camino kon optioneel uitgerust worden met het volgende:

  • AM Radio
  • Verwarming
  • Zacht instrumentenpaneel
  • Bekrachtigde remmen
  • Stuurbekrachtiging

Neem de El Camino mee naar de stad of naar de autoshow

Deze auto, die je kunt beschouwen als een van de eerste SUV’s, is nu een mooi collector’s item. De combinatie van de bizarre stijl van de jaren '50 met de nuttige eigenschappen van een boodschappenwagen, maakt de El Camino tot een perfecte stadsauto of een auto om mee te nemen naar autoshows.