Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
CL 21.009.008.jpg

Citroën C5 X

1 / 7
CL 21.009.008.jpg
CL 21.009.011.jpg
CL 21.009.013.jpg
CL 21.009.016.jpg
CL 21.009.020.jpg
CL 21.009.025.jpg
CL 21.009.002.jpg

Sterke punten

  • Comfortabel
  • Aantrekkelijke basisprijs
  • Veel binnenruimte

Zwakke punten

  • Design niet voor iedereen
  • Meerwaarde 1.6 PureTech
  • Beperkt rijbereik PHEV

Citroen C5 X Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen C5 X, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De moderne XM

Citroën waagt opnieuw een poging door een groot model op de markt te brengen, na het tegenvallende succes van de C5 en C6. Deze keer gooien de Fransen het echter over een andere boeg: hij is zo eigenzinnig getekend als de C6, maar biedt de praktische kwaliteiten en het comfort van de C5. Lukt het deze keer wel om genoeg klanten te verleiden?

Interesse in een Citroën C5 X

Citroën C5 X tweedehands auto
Citroën C5 X nieuwe auto
Citroën C5 X dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Citroën C5 X kan allereerst rekenen op een zeer goede binnenruimte, waarbij zijn iets hogere bouw ook het instappen vergemakkelijkt. De koffer van 545 liter is ook ruim.

  • Aan boord zit je comfortabel en ben je omgeven door een hoogwaardige afwerking, met gelukkig nog steeds fysieke knoppen op het stuur en op de middenconsole voor zaken als de airco.

  • Het rijgedrag van de Citroën C5 X is, zoals je het zou verwachten van Citroën, comfortabel, met een uitstekende demping en ook een goede koetswerkcontrole. De PHEV heeft ook adaptieve dempers.

  • De instapprijs van de Citroën C5 X is 33.586 euro, wat een zeer mooie prijs is voor een auto van dit formaat. De krachtigere benzineversie en de plug-in hybride zijn echter duurder.

  • De Citroën C5 X is ook te bestellen als fiscaal voordelige plug-in hybride, met een elektrisch rijbereik van ongeveer 55 km.

Alle belangrijke gegevens over de Citroën C5 X

Motoren

De Citroën C5 X is leverbaar met drie motoren: een 1.2 PureTech- en een 1.6 Puretech-benzinemotor, en een Hybrid 225 plug-in hybride.

De 1.2 PureTech is een driecilinder turbobenzine van 130 pk en wordt standaard gekoppeld aan een 8-trapsautomaat. Ondanks zijn beperkte vermogen levert de kleine motor voldoende vermogen om mee te kunnen in het verkeer, met een sprint van 0-100 km/u in 11,3 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. Hij heeft een normverbruik van 6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 136 g/km.

Een stapje hoger staat de 1.6 PureTech, een viercilinder van 180 pk die in 8,8 seconden van 0-100 km/u kan sprinten en een topsnelheid haalt van 230 km/u. Het normverbruik van deze motor ligt op 6,5 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 147 g/km. Ook hier is de 8-trapsautomaat standaard, maar de prijs ligt een stuk hoger omdat je voor een duurder uitrustingsniveau moet kiezen.

Tenslotte is er nog de Hybrid 225, die gebruik maakt van dezelfde 1.6 PureTech-benzinemotor, maar dan met de hulp van een 110 pk sterke elektromotor, voor een systeemvermogen van 225 pk. Deze versie is amper sneller dan de 1.6 PureTech (7,9 s 0-100 km/u, 233 km/u), maar kan wel een CO2-uitstoot van 29 g/km voorleggen en is daarmee nog tot 2026 fiscaal aantrekkelijk. Het elektrische rijbereik bedraagt ongeveer 55 km dankzij de batterij van 12,4 kWh, wat eerder matig is tegenwoordig.

Afmetingen

De Citroën C5 X is 4,81 meter lang, 1,87 meter breed en 1,51 meter hoog en is daarmee het grootste model binnen het Citroën-gamma - de SpaceTourer niet meegerekend. De koffer is met zijn 545 tot 1.640 liter ook best groot, net als de binnenruimte. Toch blijft het gewicht binnen de perken: ongeveer 1,4 ton voor de benzineversies en 1,7 ton voor de plug-in hybride, die trouwens ook een stukje kofferruimte verliest: 485 tot 1.580 liter. Het maximale trekgewicht varieert van 1.050 tot 1.600 kilo, afhankelijk van de motorisatie.

Uitvoeringen

De Citroën C5 X wordt in België geleverd als Live, Feel, Shine en Shine Pack. De basisuitrusting Live omvat onder meer LED-koplampen, parkeersensoren achteraan, elektrisch inklapbare buitenspiegels, automatische airco in twee zones, een 10-duims infotainmentsysteem en 17-duims lichtmetalen velgen.

De C5 X Feel krijgt verduisterde achterruiten, LED-mistlampen vooraan, een grootlichtassistent, een zelfdimmende binnenspiegel, parkeersensoren voor- en achteraan met een achteruitrijcamera en 19-duims lichtmetalen velgen. De plug-in hybride krijgt ook een adaptieve demping.

De C5 X Shine heeft een head-up display, het Safety Pack 2.0 met Highway Driver Assist en het grotere 12-duims infotainmentscherm. Tenslotte is er nog de C5 X Shine Pack met 360°-camera, een elektrische achterklep en stuurverwarming. Deze laatste uitvoering is er enkel voor de plug-in hybride.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Citroën C5 X wordt in België aangeboden vanaf 33.586 euro als Live met de 1.2 PureTech-benzinemotor. De plug-in hybride Hybrid 225 wordt pas aangeboden vanaf het uitrustingsniveau Feel en kost minstens 44.699 euro.

Aangezien de Citroën C5 X nog maar sinds 2022 op de markt is, bestaat het tweedehands aanbod op het moment van schrijven (oktober 2022) vooral uit stockmodellen of demowagens. De prijzen beginnen vanaf 32.690 euro voor een 1.2 PureTech 130 in de Feel-uitvoering.

Design-highlights en interieur

De Citroën C5 X probeert de aandacht van zijn potentiële klanten te trekken door een opvallend design, dat een beetje het midden houdt tussen een vierdeurs berline en een SUV. Daarmee wordt er ook gekeken naar het verleden, met elementen van de XM, CX en GS die terugkeren. Ondanks de uitgestrekte vorm is het wel degelijk een vijfdeurs met een grote achterklep. De technische basis wordt gevormd door het EMP2-platform, dat ook onder de DS 4 en de Peugeot 308 ligt.

Ruimte en comfort

Aan boord kan de Citroën C5 X rekenen op veel binnenruimte en een kwalitatieve afwerking, waar er in tegenstelling tot de trends niet overmatig wordt ingezet op aanraakgevoelige panelen. Aan het stuur en op de middenconsole vind je dus nog echte knoppen terug. Het infotainmentsysteem is hetzelfde als in de Peugeot 308 en andere recente modellen van Stellantis, met verbeteringen ten opzichte van het oude systeem, maar nog altijd niet de beste gebruiksvriendelijkheid. Optioneel krijgt de C5 X (tweekleurige) lederen zetels met massagefunctie.

Rijhulp en veiligheid

De Citroën C5 X kreeg in 2022 4 sterren van Euro NCAP, waarbij er goede scores werden behaald voor de bescherming van de inzittenden, maar de noodremhulp het soms liet afweten bij het detecteren van andere voertuigen. Een deel van de veiligheidssystemen zit ook verborgen achter het duurste uitrustingsniveau.

Alternatieven

De Citroën C5 X sprint in een krimpend segment, want onder meer de Ford Mondeo, Opel Insignia en Volkswagen Passat berline zijn (binnenkort) niet meer leverbaar. Wel is er nog de Skoda Superb, die pocht met een nog grotere binnenruimte, maar ook een stuk duurder is dan de C5 X. De Passat blijft aanwezig als break, de Arteon is de enige vierdeurs berline die VW nog aanbiedt. De Mazda6 is ook nog even te koop, en Toyota heeft nog de Camry in het gamma zitten.

FAQ

Is de Citroën C5 X hybride fiscaal voordelig?
Ja, dankzij zijn lage CO2-uitstoot van 29 g/km is de Citroën C5 X Hybrid 225 nog fiscaal voordelig tot 2026.
Hoe groot is de Citroën C5 X?
De Citroën C5 X is 4,81 meter lang, 1,87 meter breed en 1,51 meter hoog en is daarmee het grootste model binnen het Citroën-gamma - de SpaceTourer niet meegerekend.
Wat is het verschil tussen de Citroën C5 X en de C5 Aircross?
De Citroën C5 X is een ruimte berline die de concurrentie aangaat met onder meer de Skoda Superb en Volkswagen Passat. De Citroën C5 Aircross is een middelgrote SUV die in het segment van onder meer de Hyundai Tucson zit.