Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Citroen-C5-2008-1600-0c.jpg

Citroën C5

1 / 6
Citroen-C5-2008-1600-0c.jpg
Citroen-C5-2008-1600-15.jpg
13B7.jpg
14B6.jpg
14B7.jpg
CITROËN_C5_CL_11.018.005.jpg

Sterke punten

  • Binnenruimte
  • Comfortabele ophanging
  • Uitgebreide uitrusting mogelijk

Zwakke punten

  • Ergonomie interieur
  • Niet dynamisch
  • Opletten voor 1.6 THP-motor

Citroen C5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen C5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.9 - 15.3s
Maximumsnelheid:182 - 243 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):110 - 245 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.2 - 10.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4618 x 1770 x 1476 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:509 - 1700 liter
Aanhangergewicht:355 - 721 kg

Fransoos met Duitse invloeden

Deze tweede en tegelijk ook laatste generatie (2008-2017) van de ‘klassieke’ Citroën C5 - tegenwoordig is er een C5 X met crossoverallures in het gamma - zocht toenadering naar de Duitse modellen die dit segment van de grotere berlines en breaks domineren, vooral in de fleetmarkt. Hij kreeg een strakker design en een verbeterde uitrusting, maar onderscheidde zich nog steeds met een superieur comfort en enkele eigenzinnige trekjes. Het was de laatste Citroën met de hydropneumatische ophanging.

Interesse in een Citroën C5

Citroën C5 tweedehands auto
Citroën C5 nieuwe auto
Citroën C5 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Citroëns legendarische Hydractive-ophanging gaf de C5 een uitstekend comfort, net als de legendarische modellen van vroeger. Het is het laatste model van het merk met deze hydropneumatische ophanging.

  • Deze generatie kroop qua design dichter naar de Duitse gevestigde waarden, waardoor hij nog steeds niet verouderd oogt.

  • De tweedehandsprijzen zijn bovendien erg gunstig, al is er een kleine kanttekening: het gros van de modellen had dieselmotoren onder de kap, die steeds meer worden geweerd in stadscentra.

  • Hoewel er een klein beetje ruimte verloren ging ten opzichte van zijn voorganger, is de C5 nog steeds bovengemiddeld ruim en kon hij de strijd aan tegen concurrenten als de Volkswagen Passat en Peugeot 508.

Alle belangrijke gegevens over de Citroën C5

Motoren

Bij zijn debuut bestond het motorengamma van de tweede generatie Citroën C5 nog grotendeels uit de motoren die ook in zijn voorganger te vinden waren. Op benzine had je een atmosferische 1.8 met 125 pk, een 2.0 met 143 pk en een 3.0 V6 met 211 pk. Later werd de 1.6 VTi van 120 pk de nieuwe instapmotor en werd de 2.0 vervangen door een 1.6 THP met 155 pk, die echter niet foutloos was.

Op diesel bestond het motorengamma aanvankelijk uit een 2.0 HDi van 143 pk, een 2.2 HDi van 163 pk en een 2.7 HDi van 208 pk. Later kwam er ook nog een 1.6 HDi van 110 pk, een 2.0 HDi van 163 pk, een 2.2 HDi van 200 pk en een 3.0 HDi van 208 pf 241 pk.

Een manuele vijfbak of zesbak was standaard, optioneel kon je ook een 6-trapsautomaat bestellen die standaard was op de krachtigste motoren. Vierwielaandrijving was echter niet te bestellen.

Afmetingen

Als berline was de Citroën C5 van de tweede generatie 4,78 meter lang, 1,85 meter breed en 1,46 meter hoog. De break was 5 centimeter langer en 1,6 centimeter hoger. In beide gevallen is de wielbasis 2,81 meter lang. Qua kofferruimte kies je dus beter voor een Tourer: de berline kan 439 liter aan bagage vervoeren, de break 505 tot 1.462 liter. Deze generatie C5 was ook een stukje zwaarder dan zijn voorganger: 1,5 tot 1,8 ton, afhankelijk van de uitvoering. Het maximale trekgewicht varieert van 1.300 tot 1.800 kilo.

Uitvoeringen

De Citroën C5 was als vierdeursberline en als vijfdeurs break te bestellen, die als Tourer door het leven ging. De Tourer was kort ook als CrossTourer leverbaar, die wat SUV-elementen kreeg, maar niet erg populair was in ons land.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Citroën C5 is sinds 2017 uit productie, maar stond nieuw vrij competitief in de markt geprijsd tegenover zijn concurrenten. Door zijn ietwat tegenvallende verkoopsresultaten is het tweedehandsaanbod vrij beperkt, maar de prijzen zijn wel interessant. De goedkoopste exemplaren beginnen al onder de 4.000 euro maar hebben een erg hoge kilometerstand of enkele mankementen. Pas bij zo’n 5.000-6.000 euro begint het interessante aanbod, waarbij het gros van de modellen bestaat uit dieselmotoren. Op het moment van schrijven (november 2022) staan er amper 8 C5’s op benzine te koop in ons land. Een C5 Tourer met benzinemotor is zelfs helemaal onvindbaar als je niet in het buitenland shopt.

Design-highlights en interieur

In een poging aanknoping te vinden bij de Duitse concurrentie, voorzag Citroën zijn ruime reisberline van een strakker design. Het was een geslaagd ontwerp, dat enkel in 2012 lichtjes werd geüpdatet met nieuwe achterlichten, bumpers en andere kleine wijzigingen. Interessant genoeg werd de C5 in 2017 van een gloednieuwe neus voorzien om zijn carrière nog enkele jaren verder te zetten in China, in afwachting van de C5 X die in 2021 werd gelanceerd.

Tussentitel

Aan boord was de Citroën C5, zoals je zou verwachten van een grote Franse berline, het toonbeeld van comfort, al werd er hier opnieuw gekeken naar de Duitse concurrentie. Zo zijn de zetels niet meer de zachte fauteuils van voorheen, maar werden ze iets steviger bekleed, al boden ze tegelijk ook meer steun. De binnenruimte is ook dik in orde, met voldoende ruimte voor passagiers en hun bagage. De ergonomie is een minpunt, met een ietwat verwarrende indeling van de verschillende bedieningen en de niet geweldig afleesbare tellers. Het hart van het stuurwiel draait niet mee, wat de bediening van de sneltoetsen gemakkelijker zou moeten maken, maar ze zijn te talrijk om dat efficiënt te kunnen doen.

Rijhulp en veiligheid

In 2009 kreeg de Citroën C5 de maximale 5 sterren van Euro NCAP, met goede scores voor de bescherming van inzittenden, al was de voetgangersbescherming niet om over naar huis te schrijven. Staar je ook niet blind op de goede score voor de veiligheidssystemen: toen kreeg je nog punten voor de aanwezigheid van een gordelverklikker en een ESP-systeem. Moderne veiligheidssystemen als adaptive cruise control, een noodremhulp of een rijstrookassistent zijn dan ook niet te vinden op de C5.

Alternatieven

De Citroën C5 ging de concurrentie aan met de Volkswagen Passat, Peugeot 508, Renault Laguna, Opel Insignia, Skoda Superb, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Mazda6, Honda Accord, Subaru Legacy en de Volvo V70. Het is duidelijk dat in die tijd de klassieke berline en break nog erg populair waren. Ten opzichte van zijn concurrenten is de Citroën C5 iets aantrekkelijker geprijst op de tweedehandsmarkt en biedt hij meer comfort en een goede binnenruimte, maar het aanbod van sommige andere modellen is ruimer en de ergonomie van het interieur is beter voor elkaar in de meeste concurrenten.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Citroën C5 en de Citroën C5 X?
De Citroën C5 is de klassieke berline en break die tussen 2001 en 2017 werd gebouwd. De C5 X is de onrechtstreekse opvolger van de C5, met een crossoverdesign, die in 2021 werd gelanceerd.
Welke motor is de beste in de Citroën C5?
De Citroën C5 werd met een groot motorengamma geleverd, met vermogens van 110 tot 241 pk. De meeste problemen waren met de 1.6 turbobenzine en -diesel die later werden gelanceerd. Ook is het erg moeilijk om benzinemotoren te vinden in België, maar de diesels worden stilaan geweerd uit de LEZ’s. Een zo nieuw mogelijke 2.0 HDi heeft dus de voorkeur.
Heeft de Citroën C5 nog een hydropneumatische vering?
De tweede generatie C5 was de laatste Citroën met de iconische hydropneumatische vering die het merk al sinds de jaren ‘50 gebruikte in zijn wagens. Deze laatste variant van het systeem heet Hydractive 3+ en was optioneel op de Exclusive-uitvoering.

Beoordelingen voor Citroen C5

73 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Modellen