Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
_QUA1296.jpg

Kia Soul

1 / 3
_QUA1296.jpg
_QUA3360.jpg
IMG_0570.jpg

Sterke punten

  • Originele look
  • Bruikbaar elektrisch rijbereik
  • Veel binnenruimte voor zijn formaat

Zwakke punten

  • Kleine koffer
  • Eerste modeljaren enkel met monofasige ladder
  • Enkel als vrij dure e-Soul

Kia Soul Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Kia Soul, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.8 - 12.6s
Maximumsnelheid:145 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):127 - 176 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.8 - 7.6 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4105 x 1785 x 1593 mm
Portieren:5
Kofferruimte:224 - 1339 liter
Aanhangergewicht:470 - 620 kg

Eigenzinnige Koreaan

De eerste generatie Kia Soul uit 2009 was al een zeer origineel getekende auto met zijn blokvorm, en daar is meer dan 10 jaar later niets aan veranderd met deze derde generatie. Die kan je enkel als elektrische e-Soul kopen, met dezelfde techniek als de Kia e-Niro en Hyundai Kona electric. Een moderne aandrijflijn die wel past bij zijn funky uiterlijk.

Interesse in een Kia Soul

Kia Soul tweedehands auto
Kia Soul nieuwe auto
Kia Soul dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De blokvorm van de Kia Soul is overeind gebleven voor zijn derde generatie, nu met doorlopende achterlichten en een scherpere snoet.

  • Aan boord is er bijzonder veel binnenruimte achterin voor een wagen van amper 4,20 meter lang, dankzij het hoge dak en de daardoor vrij rechte zithouding. De koffer is dan weer best klein met een volume van 315 liter.

  • De Kia Soul is in België enkel te bestellen als elektrische e-Soul, met dezelfde 204 pk sterke elektromotor en de keuze tussen een batterij van 39,2 of 64 kWh. Met een rijbereik van 452 km voor de grootste batterij kom je niet veel tekort.

  • Dankzij het onmiddellijk beschikbare vermogen van de Kia e-Soul is het een zeer vlotte wagen voor in, maar ook uit de stad.

Alle belangrijke gegevens over de Kia Soul

Motoren

Deze derde generatie wordt enkel als volledig elektrische Kia e-Soul ingevoerd naar België, met dezelfde techniek als de Kia e-Niro en de Hyundai Kona electric. Dat betekent een 136 of 204 pk sterke elektromotor op de vooras, gevoed door respectievelijk een 39,2 of 64 kWh grote batterij. Het rijbereik van de e-Soul met kleine batterij bedraagt 276 km, de grote batterij haalt 452 km* - in de praktijk is een kleine 400 km mogelijk.

Qua prestaties is er ook een duidelijk verschil tussen de twee. Hoewel de 136 pk sterke e-Soul ook onmiddellijk reageert op inputs van het gaspedaal, is de 204 pk sterke variant wel 2 seconden sneller van 0 naar 100 km/u (9,9 vs. 7,9 seconden). De topsnelheid bedraagt 155 of 167 km/u. Opladen kon bij de eerste modeljaren enkel monofasig tot 7,4 kW, sinds 2022 heeft de e-Soul een driefasige lader van 11 kW aan boord.

Afmetingen

De Kia Soul is 4,20 meter lang, 1,80 meter breed en 1,61 meter hoog. Ondanks zijn compacte formaat heeft hij een ruime achterbank en plaats voor 5 personen aan boord, maar de koffer is met zijn 315 tot 1.339 liter niet erg groot. Het gewicht van de Kia e-Soul schommelt tussen de 1,5 en 1,7 ton, afhankelijk van de uitvoering en de batterij. Een trekhaak monteren is niet mogelijk.

Uitvoeringen

De Kia e-Soul wordt enkel als Pulse nieuw geleverd in België, met onder meer parkeersensoren voor- en achteraan, een achteruitrijcamera, 17-duims lichtmetalen velgen, zetelverwarming vooraan, een navigatiesysteem, Harman Kardon-audio en een warmtepomp om het rijbereik te sparen in de winter.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Nieuw kost de Kia e-Soul vanaf 43.090 euro voor de Pulse met de kleine batterij van 39,2 kWh. De grotere batterij van 64 kWh, die ook meer vermogen heeft, kost minstens 46.930 euro en is dus een aanrader als het extra budget beschikbaar is. Opties zijn er niet, het enige waar je voor kan bijbetalen is een tweekleurig koetswerk en eventueel nog accessoires bij de dealer.

Op de tweedehandsmarkt is het aanbod van de Kia e-Soul nog zeer beperkt in België: op het moment van schrijven (december 2022) staan er 4 exemplaren te koop met prijzen van 31.000 tot 44.000 euro voor een demomodel. In het buitenland beginnen de prijzen bij 25.000 euro, maar daar wordt de e-Soul ook niet full option geleverd.

Design-highlights en interieur

De derde generatie Kia Soul evolueert op het basisconcept van een kubusvormige wagen met een relatief lange motorkap. In tegenstelling tot zijn voorganger kijkt de Soul door veel smallere koplampen, die wel twee hoog zijn gestapeld. Aan de achterkant kreeg het model verticale achterlichten die horizontaal doorlopen aan de bovenkant van de kofferklep. In 2022 kreeg de Soul een facelift in de VS waarbij de dubbele koplampen vervangen werden door enkele, smalle exemplaren, met een nieuw voorbumperdesign en geen doorlopende achterlichten meer.

Funky buitenkant, brave binnenkant

Aan boord is het design veel braver dan zijn exterieur zou vermoeden, al is er wel ruimte gemaakt voor contrasterende kleurtjes die aansluiten bij de lakkleur. Het is een bekend Kia-dashboard, met digitale tellers en een breed infotainmentscherm met navigatie en smartphonekoppeling. Centraal heb je de bediening van de aandrijflijn, de recuperatie van remenergie regel je via flippers aan het stuur. De achterbank is opvallend ruim voor het formaat van de Soul dankzij zijn hoge dak en de rechte zithouding aan boord. Omdat de Soul maar in één uitvoering wordt geleverd in België, heb je ook niet veel keuze qua aankleding: stof of nepleer, zonder meerprijs.

Rijhulp en veiligheid

De Kia Soul van de derde generatie heeft geen veiligheidstest gekregen van Euro NCAP, maar in de Verenigde Staten is het model wel een Top Safety Pick volgens de veiligheidsinstantie IIHS. Omdat de e-Soul steeds full option wordt geleverd in België, zit alle veiligheidsuitrusting er ook op: een rijstrookassistent, noodremhulp, adaptive cruise control, dodehoekmonitor enzovoort.

Alternatieven

Een groot deel van de concurrentie voor de Kia e-Soul is intern, aangezien de Kia e-Niro en de Hyundai Kona electric dezelfde aandrijflijn hebben. De Niro moet ook niet meer onderdoen qua design. Het lijkt dus ook niet erg waarschijnlijk dat de Soul in het Belgische gamma blijft. Verder bestaat de concurrentie uit de Peugeot e-2008 en de technisch gelijke DS 3 E-Tense en Opel Mokka-e, de Lexus UX300e of de MG ZS EV en Aiways U5 als het wat groter en praktischer mag zijn.

FAQ

Wat kost een Kia Soul?
De Kia Soul wordt in België enkel als elektrische e-Soul geleverd en kost vanaf 43.090 euro voor de Pulse met de kleine batterij van 39,2 kWh. De grotere batterij van 64 kWh, die ook meer vermogen heeft, kost minstens 46.930 euro en is dus een aanrader als het extra budget beschikbaar is. Opties zijn er niet, op een tweekleurig koetswerk na.
Hoe ver kan de Kia e-Soul rijden?
Het rijbereik van de e-Soul met kleine batterij bedraagt 276 km, de grote batterij haalt 452 km - in de praktijk is een kleine 400 km mogelijk.
Wat is het verschil tussen de Kia e-Soul en de e-Niro?
De Kia e-Niro is wat nieuwer en groter dan de e-Soul, en kost dan ook iets meer. Ze hebben wel dezelfde elektrische aandrijflijn.

Beoordelingen voor Kia Soul

6 Beoordelingen

4,9

Meer informatie

Modellen