Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ariya_2022_Dynamics_High_032.JPG.jpg

Nissan Ariya

1 / 5
Ariya_2022_Dynamics_High_032.JPG.jpg
Ariya_2022_Interiors_High_073.JPG.jpg
Ariya_2022_Interiors_High_091.JPG.jpg
Ariya_2022_Statics_High_054.JPG.jpg
Ariya_2022_Dynamics_High_017.JPG.jpg

Sterke punten

  • Ruim interieur
  • Groot rijbereik FWD met grote batterij
  • Modern design

Zwakke punten

  • AWD heeft kleinere koffer
  • Geen echte uitblinker
  • Aanraakbediening belangrijke functies

Nissan Ariya Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Nissan Ariya, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De nieuwe generatie elektrische Nissan

Nissan is een pionier in de wereld van de elektrische auto’s, de Leaf was immers al sinds 2011 op de markt, maar het heeft even geduurd voor we de Ariya mochten verwelkomen. De productieversie werd al in 2020 voorgesteld, maar kwam pas in 2022 op de markt vanwege de chiptekorten. Het is een elektrische crossover geworden, een zeer populair segment, die zowel de technologie als het design van Nissan naar een nieuw tijdperk brengt.

Interesse in een Nissan Ariya

Nissan Ariya tweedehands auto
Nissan Ariya nieuwe auto
Nissan Ariya dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Nissan Ariya valt meteen op met zijn hypermodern design, dat amper afwijkt van de conceptversie. Zijn in de nepgrille geïntegreerde koplampen, zijn lichtstrook achteraan en zijn strakke interieur: het is allemaal nieuw voor Nissan.

  • Dat interieur is ook aangenaam ruim geworden dankzij de elektrische aandrijflijn, waardoor passagiers voor- en achterin comfortabel zitten en van veel lichtinval genieten met het grote panoramadak.

  • De Nissan Ariya kan je krijgen met een kleine (63 kWh) of een grote (87 kWh) batterij, waarbij je met die laatste ook kan kiezen voor vierwielaandrijving. De grote batterij met FWD haalt een rijbereik van 533 km, wat best knap is in deze klasse.

  • Onderweg gedraagt de Ariya zich ook vooral als een comfortabele metgezel, met een goede koetswerkcontrole, een goed doseerbaar rempedaal en veel stilte dankzij de gelamineerde ruiten.

Alle belangrijke gegevens over de Nissan Ariya

Motoren

Er zijn drie configuraties mogelijk qua aandrijflijn op de Nissan Ariya: een FWD met de kleine batterij van 63 kWh die 218 pk levert en een rijbereik haalt van 403 km, een FWD met de grote batterij van 87 kWh en een 242 pk sterke elektromotor die 533 km ver kan rijden op een lading, en een AWD e-4orce met 87 kWh batterij die 500 km haalt.

Standaard zit er een monofasige AC-lader in de Ariya die tot 7,4 kW aankan, optioneel kan je een driefasige lader bestellen met een maximaal AC-laadvermogen van 22 kW. DC-snelladen kan tot 130 kW, waarmee je na een halfuur tot 60% van de batterijlading recupereert. Dat is iets minder dan bij de concurrentie, die vaak tot 80% kan op een halfuur, maar het rijbereik van de Ariya compenseert dat wel een beetje.

Afmetingen

De Nissan Ariya is 4,60 meter lang, 1,85 meter breed en 1,66 meter hoog, waarmee hij in het segment valt van de Skoda Enyaq en de Toyota bZ4X. Aan boord is er plaats voor 5 personen en de koffer meet 466 liter, wat al niet de grootste is in zijn klasse, maar met AWD slinkt dat volume nog verder tot 408 liter. Wel goed nieuws is dat de AWD tot 1.500 kilo mag trekken, de FWD mag maximaal 750 kilo trekken. De Ariya zelf weegt 1,9 tot 2,2 ton, afhankelijk van de uitvoering.

Uitvoeringen

De Nissan Ariya is in twee uitrustingsniveaus te bestellen, voor alle drie zijn motorisaties: Advance en Evolve. De standaarduitrusting van de Advance is best geavanceerd, met het dubbele 12,3-duims TFT-scherm, een elektrische achterklep, 19-duims velgen, verwarmbare en elektrisch verstelbare halflederen voorstoelen, een verwarmd stuurwiel, een warmtepomp, semi-autonome rijhulpmiddelen en een 360°-camera.

De Evolve voegt nog een elektrisch bedienbaar panoramisch dak toe, een Bose-audiosysteem, een elektrisch verschuifbare middenconsole, microvezel bekleding, een head-up display, een digitale middenspiegel, een memoryfunctie voor de elektrische zetels en een parkeerhulp.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De basisversie van de Ariya (63 kWh FWD Advance) kost 50.100 euro, voor de grotere batterij betaal je 55.600 euro en de grote batterij met AWD kost minstens 58.600 euro. Voor het Evolve-niveau moet je nog eens 4.500 euro bij rekenen. Qua opties heb je op de Evolve enkel nog two-tone koetswerkkleuren, nappaleer voor het interieur, 20-duims velgen, een driefasige lader van 22 kW en nog wat accessoires zoals andere vloermatten, dakdragers en een trekhaak.

De Nissan Ariya is nog maar net op de markt op het moment van schrijven (oktober 2022) en lijkt zelfs nog wat problemen te ondervinden met levertermijnen en prijzen, waardoor het tweedehands aanbod nog nihil is: we vinden enkel een paar stockmodellen terug met prijzen van 55.000 tot 61.000 euro.

Design-highlights en interieur

Waar de Leaf nog erg braaf getekend is, gaat de Nissan Ariya voor een veel meer uitgesproken stijl die amper verschilt van zijn conceptversie uit 2019. De koplampen zijn naadloos geïntegreerd in de semi-transparante ‘grille’, het dak kan optioneel in een zwarte contrastkleur worden geconfigureerd en heeft een iets aflopende lijn, met achteraan een brede lichtstrook die qua stijl volledig nieuw is voor Nissan.

Minimalistisch digitaal

Aan boord heeft er ook een revolutie plaatsgevonden: de Ariya debuteert een volledig nieuwe stijl, met een zeer cleane look dankzij het dubbele 12,3-duims display voor de tellers en het infotainmentsysteem. Alle bedieningen zijn via aanraakgevoelige toetsen in het dashboard geïntegreerd, wat er zeer knap uitziet, maar onderweg helaas iets minder gemakkelijk te gebruiken is. De hoofdruimte is iets minder, zeker met het panoramadak, maar de beenruimte voor- en achterin is wel zeer goed. De zetels zijn afhankelijk van de uitvoering bekleed in stof, microvezel of Nappaleer. Interessant is de elektrisch verschuifbare middenconsole op het Evolve-niveau, waarmee je kan spelen met de binnenruimte, en het gebrek aan middentunnel vooraan, twee elementen die doen denken aan de Hyundai Ioniq 5. De koffer is niet groot, maar wel gemakkelijk toegankelijk dankzij de grote achterklep, en er is nog een dubbele laadbodem voor de laadkabels - een frunk is er namelijk niet.

Rijhulp en veiligheid

De Nissan Ariya is nog niet getest door onafhankelijke veiligheidsinstanties als Euro NCAP of de Amerikaanse IIHS of NHTSA, maar wordt standaard wel meegeleverd met een uitgebreid pakket aan semi-autonome rijhulpmiddelen en actieve veiligheidssystemen. Die semi-autonome systemen presteren nog niet op het niveau van de meest luxueuze Duitsers, maar dat ze standaard worden meegeleverd is een groot pluspunt.

Alternatieven

De Nissan Ariya komt terecht in een populair segment binnen de EV-markt en moet opboksen tegen andere crossovers als de Volkswagen ID.4, de Skoda Enyaq iV, de Toyota bZ4X en Subaru Solterra, de Hyundai Ioniq 5, de Kia EV6, de Ford Mustang Mach-E en de Tesla Model Y. Daarbij onderscheidt de Ariya zich niet op een bepaald onderdeel, maar is het wel een goede en comfortabele alleskunner met een in het oog springend design, zeker in een opvallend kleurtje.

FAQ

Wat is het rijbereik van de Nissan Ariya?
De Nissan Ariya kan, afhankelijk van de configuratie, 408 tot 533 km rijden op een batterijlading volgens de WLTP-cyclus.
Heeft de Nissan Ariya een trekhaak?
De Nissan Ariya kan optioneel geleverd worden met een trekhaak, waarmee je 750 kilo (FWD) tot 1.500 kilo (AWD) kan trekken.
Hoe groot is de koffer van de Nissan Ariya?
De Nissan Ariya met FWD heeft een koffer van 466 liter, de AWD kan slechts 408 liter vervoeren, al is er wel een dubbele bodem voor de laadkabels. Een frunk is er niet.