Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Zafira Tourer 4.jpg

Opel Zafira

1 / 4
Zafira Tourer 4.jpg
ZAfira  Tourer 1.jpg
Zafira Tourer 2.jpg
Zafira Tourer 3.jpg

Sterke punten

  • Ruimte
  • Interieur
  • stilte

Zwakke punten

  • rijbereik
  • zwakke motor
  • prijs

Opel Zafira Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Zafira, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 48.258,-*
Tweedehands vanaf:€ 200,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.8 - 17s
Maximumsnelheid:82 - 231 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):119 - 298 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.5 - 10.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4317 x 1742 x 1625 mm
Portieren:5
Kofferruimte:152 - 1860 liter
Aanhangergewicht:525 - 707 kg

Was vader gek geworden?

Opel had al een beetje zitten spelen met de Sintra, een monovolumer gebaseerd op de Buick (woordspelingswaarschuwing) Tran Sport, maar het werd pas echt ernst met *Zafira, die een regelrechte aanval op de marktleider Scénic was en het voortreffelijk deed. Vandaag kennen we de Zafira als een prima variant van de Jumpy of Expert, of de eigen Vivaro bus, maar wel enkel op batterijen.

Interesse in een Opel Zafira

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • hoe recenter de Zafira met de traditionele motor, hoe beter Opel de oefening onder de knie kreeg en hoe Eco-Flexer het interieur werd. De rugleuning van de middelste stoel in de middelste rij (even nadenken) kon in een 6-zitsconfiguratie (3 rijen van 2 stoelen) dienstdoen als ruime armsteun, inclusief opbergmogelijkheden.

  • Wie een beetje in het gamma van de Zafira duikt zal er de 1.6 CDTI tegenkomen, een diesel die 134 pk sterk is en daarmee wordt de Zafira geen koerspaard, maar wel een zeer zuinig consumerend Brabants trekpaard dat uiterst stil zijn werk doet. En ook nog eens niet uit zijn humeur te krijgen is (het paard dus), want als je gaat porren voor meer snedigheid, geeft hij niet thuis.

  • De Zafira heeft, in een aantal gedaanten, maar altijd in dezelfde configuratie zo’n 20 jaren over de Europese wegen gereden. Dan zal er toch wel iets kloppen aan de auto en de eigenaars waren met name te spreken over afwerking en de mogelijke inrichting van hun mobiel. Het was ook een wereldauto, in die zin dat hij in Latijns-Amerika als Chevrolet werd verkocht, als Holden in Australië en in Groot-Brittannië ging hij als Vauxhall door het leven.

  • De Zafira werd van bij de start met 7 plaatsen uitgerust, een huzarenstuk in een auto van 4,3 m lang.

Belangrijke gegevens

Als u vandaag naar een Zafira op zoek gaat, dan is het goed te weten dat die enkel nog in een elektrische versie te kopen valt, de Zafira-e Life. Die komt met 2 batterijen: 50kWh of 75 kWh. Mensen met verstand van elektriciteit denken dan al snel: dat is kracht zat. Maar met de 50 kWh komt de Zafira (met de Cx van een bungalow) niet veel verder dan 200 km, dat zijn Honda E en Dacia Spring afstanden. De Zafira heeft natuurlijk een automaat, de pook dient alleen om de auto in stand vooruit of achteruit te zetten. Alleen heeft dat zijn tijd nodig en dat kan tot heikele toestanden leiden wanneer de chauffeur denkt al achterruit te rijden en de pook nog denkt in vooruit te staan.

De Zafira pionierde eerder al met milieu vriendelijke(re) technieken. In 2002 kwam de eerste versie die op CNG liep. Opel leverde daar op eenvoudig verzoek, maar wel extra te betalen, ook een vulinstallatie bij, zodat je je auto thuis kon tanken. Dat duurde wel een tijdje, maar des nachts, wat kon het schelen? Later kwamen er ook LPG-versies.

Als de Zafira een imago met zich meedroeg van de wat makke gezinswagen, dan heeft Opel zijn uiterste best gedaan om dat om te buigen met een OPC (Opel Performance Center) versie van de Zafira. Die kreeg een 240 pk sterke motor, een preciezer stuur en een straffere ophanging/demping. Met 231 km/h werd het de snelste compacte monovolumer. De kinderen vroegen zich op de achterste stoelen af of vader nu helemaal gek was geworden.

Motoren

Laten we het bij de Zafira C houden wat de ontploffingsmotoren betreft (2011-2019). Die kreeg 2 versies van de benzinemotor, 1,4 l, 1,6 en 1, 8 l inhoud. De 1.4 kreeg een turbo aangemeten en werd 120 tot 140 pk sterk, altijd 200 Nm als maximum koppel. Die werd aan een 6-gang automaat of handgeschakelde bak gekoppeld. De zestienhonderd kon in een CNG-outfit, of direct ingespoten en werd in de Turbo Ecoflex 200 pk sterk. Diesels hadden 1.6 of 2.0 l inhoud en naargelang tuning werd de 1.6 tussen de 110 en de 130 pk aan maximum vermogen gegenereerd. De krachtigste diesel had een dubbele turbo en werd 195 pk sterk, maar is niet lang in combinatie met de Zafira te koop geweest. De CDTI-diesels zetten 160 tot 170 paarden aan de voorwielen af. De Zafira-e Life heeft een asychrone elektromotor en die is 204 pk sterk, niks te veel voor een 2,7 ton zware bus.

Afmetingen

Als we het eveneens bij de het laatste volle decennium houden, dan is de Zafira tussen de 4556 mm en de 4666 mm lang, de breedte is in die 9 jaren gelijk gebleven met 1884 mm, ook de hoogte veranderde dan weer wel van 1660 tot 1685 mm. Naargelang de uitvoering (automaat, diesel) werd de Zafira 1586 tot 1760 kg zwaar. Als 5-zitter varieerde de kofferruimte van 710 tot 1860 l.

Varianten

De Zafira kwam in 1999 op de markt en bleef tot 2005 onveranderd. Zafira B nam het dan over en die bleef tot 2014 de dienst uitmaken, maar in 2008 kreeg die al een flinke facelift. Tegelijk werd het aanbod motoren grondig aangepast. Vanaf 2011 kwam de Zafira Tourer eerst tezamen met de B, vanaf 2014 alleen die dienst uitmaken. Het zou ons te ver leiden om de 20 jaar Zafira in modellen op te splitsen, weet dat de Tourer de modernste versie is en die is op de tweedehandsmarkt vrij vlot verkrijgbaar.

Prijzen

Een Zafira die 6 jaar oud is, een diesel van 135 pk onder de motorkap heeft liggen en 80.000 km op de teller, gaat tussen de € 13.000 en € 14.000 gemiddeld van de hand. Is hij jonger, jaargang 2017 met 45.000 km, dat moet hij nog € 17.000 opleveren. Wie voor nieuw gaat, komt bij de Zafira E-Life uit en die kost in zijn topuitvoering (met de 75 kWh batterij) € 77.000. Slik.

Design

Buitenzijde

De Zafira is nooit een wonder van innovatieve styling geweest, ook niet toen Opel zijn Boemerang grille (en dito koplampen) introduceerde. Vorm was bij de Zafira ondergeschikt aan de functie. Achteraan deed hij nog het meest denken aan de oude en grotere Sintra, de neus had de styling geleend van de Astra en de Vectra, een Opel dus en je kocht de Zafira voor heel veel dingen, maar design was daar niet bij.

Binnenkant

Aan de binnenkant is het duidelijk Duitsland, met een rechttoe-rechtaan afwerking. Kwaliteit, maar op een stuk plastic meer of minder werd niet gekeken. De Zafira moest namelijk makkelijk te onderhouden zijn. Opel heeft wel werk gemaakt van de opbergmogelijkheden en er waren zoveel vakken en bakken, dat hij kon dienen als speelgoedopslagplaats. Stoelen werden tafels, of opberg vak, of armleuning en konden in de lengte versteld worden of van kijkrichting verwisselen. Zo goed als alles was mogelijk.

Veiligheid

De Zafira is net oud genoeg geworden om de laatste rijassistenten nog te kunnen meemaken. Maar eerder was hij al voorloper met verkeersbordherkenning, automatische koplampen, abs met remassistent en dus later ook met de adaptieve cruise control. Hij kreeg van EuroNcap 5 sterren bij de crashtesten en als we weten dat de EuroNcap zeker zoveel waarde hecht aan het voorkomen van een ongeval, dan is de Zafira dus best gewapend.

Alternatieven

De monovolumer uit de middenklasse, een auto waar ze in Azië, noch in Amerika echt wild van worden, raakt nu ook in Europa uit de mode. De Scénic verdwijnt, de Citroën C4 Grand Space Tourer is al van het toneel verdwenen en de Zafira is er evenmin. Maar 2de hands zouden we zeker de C4 overwegen, al was het maar voor diens parkeersoftware.

FAQ

Was het wel veilig op de achterste klapstoelen?
Het is nooit met dummy’s getest, maar de rugleuning van de stoelen stond wel heel erg dicht tegen de achterklep.
Is CNG nog aan te raden?
Met de huidige gasprijzen (2022) is rijden op CNG duurder dan op benzine/diesel. Er zijn Zafira’s op LPG gebouwd.
Zijn er algemene mankementen bekend bij de Zafira?
De Zafira is een Opel en die stonden niet helemaal bovenaan bij de ADAC-pechstatistieken. Maar structurele problemen heeft de Zafira niet gekend.

Beoordelingen voor Opel Zafira

329 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Modellen