Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
pontiac-fiero-front

Pontiac Fiero

Pontiac Fiero Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Pontiac Fiero, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Interesse in een Pontiac Fiero

Pontiac Fiero tweedehands auto
Pontiac Fiero dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

De Pontiac Fiero is een echte zuinige sportauto

Een verbruik van 1 op 13,5 en een topsnelheid van 202 km/u. Dat is de Pontiac Fiero. Deze Amerikaanse volbloed was in zijn tijd een echte verkoophit. De Fiero reed maar liefst 370,000 keer uit de showroom in 5 jaar tijd! De naam Fiero, wat Italiaans is voor “heel trots”, was voor Pontiac dan ook erg toepasselijk. Ben je op zoek naar een gebruikte Pontiac Fiero dan zou ik snel verder scrollen.

De Pontiac Fiero was de oplossing voor een crisis

De Pontiac Fiero kwam voor het eerst tot leven in het gelijknamige plaatsje Pontiac in de staat Michigan. Daar waren de mensen van het bedrijf in augustus 1983 hard bezig met het op gang brengen van de productie van het model. Die stond namelijk gepland voor over een aantal maanden in 1984.

Dat deze sportieve 2-zitter er überhaupt kwam was eigenlijk al een klein wonder te noemen. Het management van Pontiac zag het in eerste instantie namelijk helemaal niet zitten om een 2-zits sportauto te bouwen. Ze hadden het gevoel dat deze de concurrentie aan zou gaan met de Corvette. Daar zagen ze helemaal geen brood in. Wat ze wel zagen zitten was het bouwen van een zuinige sportauto. De oliecrisis in Amerika zorgde ervoor dat consumenten zochten naar zuinige auto’s. De Fiero moest een totaal nieuwe categorie sportauto’s gaan creëren.

Als je kijkt naar het ontwerp van de Fiero dan is duidelijk te zien dat dit het idee was. De auto is ontzettend strak en gestroomlijnd. Daarnaast ligt de auto lekker dicht bij de grond en heeft hij in veel gevallen ook een sportieve spoiler achterop. Ze deden er in Michigan daadwerkelijk alles aan om te zorgen dat auto ook echt zuinig zou zijn. Wat mocht zo’n sportieve, zuinige auto kosten? Toen de Fiero in Amerika uitkwam, begon de prijs bij $9,000. Dat kon je naar wens laten oplopen naar $14,000.

Een gevecht tussen compacte, 2-deurs sportauto’s

Als het gaat om 2-deurs sportauto’s dan was Pontiac in de jaren 80 zeker niet de enige die zich hiermee bezig hield. De grote concurrent van de Pontiac was zonder twijfel de Toyota MR2. Net als de Pontiac begon Toyota deze namelijk voor het eerst in 1984 te verkopen. Daarnaast heeft de MR2 ook een motor in het midden, 2 deuren, en een gestroomlijnd uiterlijk met spoiler. Andere waardige competitie is te vinden in de Bertone X1/9 (officieel de Fiat X1/9). Deze had net als de andere auto’s een motor in het midden en 2 deuren.

De Fiero was gebouwd om de zuinigste sportauto in zijn klasse te zijn. De vraag is of dat is gelukt. Zoals gezegd in de introductie rijdt de Fiero een totaal van 1 op 13,5. Dat is gerust zuinig te noemen voor een sportauto. Vergeleken met de Fiero drinkt de MR2 toch wat meer benzine met een totaal van 1 op 11,6. De X1/9 doet het wel weer een stukje beter dan de MR2 met een totaal van 1 op 12.

Het bouwen van een zuinig sportauto is Pontiac dus zeker gelukt. Maar een sportauto is een sportauto niet zonder snelheid. De eerste Fiero’s waren hier wat teleurstellend. Gelukkig gaf Pontiac de Fiero in 1985 een 2.8 V6 die een topsnelheid van 202 km/u wist te halen. Dat betekend ook gelijk dat de MR2 weer achter de Fiero eindigt met een topsnelheid van 191 km/u. Een groot stuk daarachter vinden we de X1/9 terug. Met een topsnelheid van 179 km/u geeft die ruim 23 km/u toe op de Fiero.

Tot slot is er acceleratie. Een leuke topsnelheid is natuurlijk een belangrijk aspect. Je hebt er echter niets aan als de auto niet snel van de startlijn komt. Met de grootst leverbare motor deed de Fiero 0-100 km/u in een rappe 8.8 sec. De X1/9 is net als in de andere categorieën weer de laatste, met een trage 11,1 sec. Voor het eerst is de MR2 dan toch de winnaar. Met 7 sec. is hij de terechte winnaar als het gaat om acceleratie.

De motor werd beter met de jaren

Toen deze 2-deurs sportauto in 1984 op de markt was de motor nog niet echt om over naar huis te schrijven. De 2.5 4 cilinder leverde een schamele 92 pk en een topsnelheid van 165 km/u. De reacties hierop waren niet altijd even positief. Om die reden besloot Pontiac vanaf 1985 ook een 2.8 V6 te leveren. Dat was een wereld van verschil met een totaal van 140 pk en een topsnelheid van 202 km/u. Ineens was de Fiero ook echt een sportwagen in plaats van alleen maar zuinig.

Uitrusting en opties

De Pontiac Fiero werd in zijn 5 jarige productie uitgevoerd in 5 varianten: Base, Sport, SE, Formula en GT. De Formula versie werden alleen uitgebracht in 1988. De Base versie was de standaard variant en werd voor $9,000 geleverd met:

  • 14-inch stalen wielen
  • Kilometerteller

Met de Sport versie werd het entertainment en comfort level van de auto wat opgekrikt met:

  • AM Radio
  • In hoogte verstelbaar stuur

De SE-versie van de auto zorgde vooral voor een iets flitsender uiterlijk van de Fiero met de volgende extra opties:

  • Aluminium velgen
  • Getinte ramen

In 1988 was er dus ook nog een Formula versie van de auto. Vergeleken met de Base versie verschilde deze op de volgende punten.

  • AM/FM-radio
  • Spoiler
  • Sportvering
  • 15-inch spaakwielen

Tot slot was er de Pontiac Fiero GT. Voor $14,000 mocht je het vlaggenschip van de Fiero serie uit de showroom rijden. De GT beschikt over dezelfde opties als de Formula en de volgende extra’s:

  • Cassettespeler
  • Lederen stuurwiel
  • Instapverlichting
  • Elektrische ramen
  • Ruitenwissers (voor)

Voor wie zoekt naar een zuinige sportauto met snelheid

Een gebruikte Pontiac Fiero is tegenwoordig nog steeds ideaal voor mensen die zoeken naar een zuinige sportauto. Met een topsnelheid van 202 km/u laat de Fiero zijn concurrenten uit de jaren 80 ruim achter zich. Gelukkig hoef je voor deze snelle auto niet de hoofdprijs voor benzinekosten te betalen. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 13,5 is de auto ook tegenwoordig nog gewoon zuinig te noemen.