Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
suzuki-cappuccino-l-01.jpg

Suzuki Cappuccino

1 / 3
suzuki-cappuccino-l-01.jpg
suzuki-cappuccino-l-02.jpg
suzuki-cappuccino-l-03.jpg

Suzuki Cappuccino Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Suzuki Cappuccino, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Suzuki Cappuccino is een opvallende roadster

Japanse automerken staan bekend om het produceren van compacte auto’s. Met de Suzuki Cappuccino hebben ze hier in de jaren ‘90 ook een groot gedeelte sportiviteit aan toegevoegd. Deze 2-deurs roadster combineert namelijk een van de laagste gewichten in zijn klasse met een perfecte gewichtsverdeling. Als je op zoek bent naar een gebruikte Suzuki Cappuccino lees dan vooral even verder om te zien wat deze opvallende roadster te bieden heeft! Lees meer

Interesse in een Suzuki Cappuccino

Suzuki Cappuccino tweedehands auto

Onze expertise over jouw zoekopdracht

De sportieve Suzuki Cappuccino

De Suzuki Cappuccino werd voor het eerst in productie genomen in de Japanse plaats Kosai, in Oktober 1991. Voordat deze roadster het levenslicht zag werd hij echter 4 jaar lang uitvoerig ontwikkeld. Uiteindelijk kreeg het grote publiek hem voor het eerst te zien in 1989 op de Tokyo Motor Show.

De Cappuccino werd oorspronkelijk ontwikkeld om te voldoen aan de wensen van de Japanse markt. Zijn compacte afmetingen (niet langer dan 3,3m en niet breder dan 1,4m), kleine motorinhoud (657 cc) en lage hoeveelheid pk’s (63) zorgen ervoor dat je in Japan minder belasting en verzekeringskosten hoeft te betalen. Verder wordt de auto aangedreven door een 3-cilinder motor met een begrensde topsnelheid van 140 km/uur.

De Britse tak van Suzuki zag uiteindelijk ook wel potentie in de Cappuccino en zo werd er besloten om er ook één voor het Verenigd Koninkrijk te maken. Deze werd voor het eerst tentoongesteld in oktober 1992 op de British International Motor Show. Hier won de roadster de prijs voor “Beste sportauto onder de £20,000” en “Beste auto van de show”

Vanwege de strakke regels waar Suzuki aan wilde voldoen, heeft deze sportauto een opvallend design. Over de gehele auto vind je vloeiende lijnen. Deze zorgen niet alleen voor een lage luchtweerstand, maar geven de auto ook vandaag de dag nog een modern uiterlijk. De kofferbak is in vergelijking met de rest van de auto relatief kort. In combinatie met de langere motorkap zorgt dit voor een echte roadster uitstraling.

Als het om het uiterlijk van de Cappuccino gaat dan is het dak het echte pronkstuk. De roadster gebruikt een slim systeem van uitneembare dakpanelen, een achterruit die kan wegzakken in het frame, en een rolbeugel. Hierdoor is deze auto om te toveren in een hardtop, een t-bar, een targa of zelfs een cabriolet. Bij deze roadster zijn veelzijdigheid en aanpasbaarheid dus echt belangrijk.

In 1995 werd, na de invoer van strengere Europese emissieregels, besloten om de hernieuwde Cappuccino alleen maar in Japan op de markt te brengen. Uiteindelijk liep de productie van de roadster door tot in 1998 waarna deze werd stilgelegd.

Het prijskaartje van deze sportieve Suzuki begon in het Verenigd Koninkrijk destijds bij de £11,995, wat neerkomt op zo’n €13,364. In Nederland zorgde de hoge zeldzaamheid en de kosten voor het importeren ervoor dat de prijs van een gebruikte Suzuki Cappuccino een stuk hoger lag.

Een vergelijking van compacte sportauto’s

Als het gaat om Japanse roadsters, dan is de Cappuccino in Europa redelijk uniek in zijn klasse. Veel van de Japanse auto’s die aan de speciale regels van de Japanse overheid voldeden is het namelijk niet gelukt dit schiereiland te verlaten. Als je kijkt naar de Europese markt dan is het logisch om een vergelijking te maken met de bekende Mazda MX-5 Mark 1. Een modernere vergelijking kan gemaakt worden met de Smart Roadster.

Als je deze 3 auto’s vergelijkt dan zie je direct dat de Cappuccino het minste weegt met een kleine 725 kg. De Smart Roadster zit daar net boven met 790 kg. De MX-5 is daarentegen een ‘’zwaargewicht’’ in deze categorie met 940 kg.

Als je kijkt naar de motorinhouden van de verschillende auto’s dan zie je dat de Cappuccino en de Roadster erg op elkaar lijken. De Cappuccino heeft een inhoud van 657 cc, ten opzichte van de 700 cc van de Smart. De MX-5 heeft de grootste motor met een 1,6l of 1,8l variant. Dit verschil is duidelijk terug te zien aan het aantal pk’s onder de motorkap. De Cappuccino en de Roadster liggen weer dicht bij elkaar met 63 en 61 pk. De MX-5 had voor 1995 een vermogen van 116 pk. De Europese markt kreeg uiteindelijk ook een 90 pk variant.

Tot slot is er de keuze als het gaat om uitvoering. De Cappuccino werd alleen geproduceerd in Japan en Groot-Brittanië. Dit betekent dat alle varianten zijn uitgevoerd met het stuur aan de rechterkant. De Roadster en de MX-5 hebben beide een ‘’Europese’’ uitvoering met het stuur aan de linkerkant. Het grote verschil tussen de auto’s zit hem in de keuze die je hebt met betrekking tot het dak. Zoals gezegd haal je met de Suzuki Cappuccino eigenlijk 4 verschillende modellen in huis die je zelf kan aanpassen. De Smart Roadster had daarentegen in alle varianten alleen een hardtop uitneembaar targa dak. De MX-5 Mark 1 alleen een inklapbaar softtop dak.

Welke motoren zitten er in de Suzuki Cappuccino?

Als je weer even kijkt naar de motoruitvoering van de Suzuki Cappuccino dan is het redelijk makkelijk kiezen. Er zijn namelijk maar 2 varianten. Origineel had de Cappuccino een inline 3-cilinder Suzuki F6A benzinemotor van 657 cc. Latere varianten van deze roadster werden uitgevoerd met een 3-cilinder Suzuki K6A benzinemotor van 658 cc. Het voordeel hiervan was dat deze variant lichter was en aangedreven werd met een ketting in plaats van een riem. Beide motoren maakten gebruik van een luchtkoeler en een turbocharger. Dit leverde in beide gevallen 63 pk op met een begrensde topsnelheid van 140 km/uur en een gemiddeld verbruik van 1 op 15.

Vanwege de gewichtsbesparing die Suzuki wilde bereiken werd de Cappuccino geleverd met een beperkt aantal standaard opties.

  • Toerenteller
  • Kilometerteller
  • Watertemperatuurmeter

Daarnaast was het wel mogelijk om de roadster uit te breiden met de volgende extra opties:

  • Verstelbaar stuur
  • Elektrische ramen
  • Airconditioning
  • Lichtmetalen velgen
  • Lederen bekleding

De ideale auto voor wie wat anders wil

De Suzuki Cappuccino is een geweldige auto voor iemand die op zoek is naar een compacte en zuinige roadster die veel rijplezier biedt. Het aanpasbare dak zorgt ervoor dat de Cappuccino het hele jaar door gebruikt kan worden, zonder in te leveren op comfort. Tot slot is deze sportauto ideaal voor iemand die op zoek is naar iets unieks, omdat de auto nooit is verkocht op het Europese vasteland.