Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

De zuinigste dieselauto’s: verder rijden voor je geld

Een zuinige auto aanschaffen?

Bekijk het aanbod

Hoewel de dieselmotor anno 2023 zijn populariteit heeft verloren, was het lang de beste optie om een laag verbruik te halen zonder aan prestaties te moeten inboeten. Dit zijn de zuinigste auto’s die je kan of kon krijgen met een dieselmotor. Lees verder__

De zuinigste ooit: Volkswagen XL1

De Volkswagen XL1 is het resultaat van een jarenlange zoektocht naar een manier om een auto te ontwikkelen die slechts één liter brandstof per 100 km verbruikt. Het was een opdracht van Ferdinand Piëch, de baas van Volkswagen in de jaren 1990 en 2000. Er werden diverse prototypes ontwikkeld tussen 2002 en 2009, de 1L en de L1, alvorens in 2011 de XL1 werd voorgesteld. Volkswagen heeft op werkelijk elke manier geprobeerd om het verbruik zo laag mogelijk te houden: een uitzonderlijke stroomlijn van 0.186 Cd, een superzuinige 0,8 liter-tweecilinder TDI van 47 pk en een elektromotor van 20 kW (27 pk) die wordt gevoed door een oplaadbare batterij van 5,5 kWh.

Het resultaat is een officieel gemiddeld verbruik van slechts 0,9 l/100 km, met nog steeds correcte prestaties (0-100 km/u in 11,9 seconden en een topsnelheid van 158 km/u) dankzij die gunstige stroomlijn en het lage gewicht van 795 kg. Is de batterij leeg, dan is het nog steeds mogelijk om een verbruik te halen van 2 l/100 km. Volkswagen heeft 250 exemplaren gebouwd met een vanafprijs van 110.000 euro per stuk, op de tweedehandsmarkt zijn ze nog minstens evenveel waard.

Volkswagen XL1

De zuinigste dieselauto van 2023: Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100

De allerzuinigste auto die je in 2023 kan kopen zonder hybride hulp, is de Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100. Die heeft dezelfde dieselmotor als de Citroën C3, maar dankzij zijn iets modernere techniek en zijn iets gunstigere stroomlijn weet de 208 nog een fractie minder te verbruiken. Bovendien heeft de Franse hatchback ook een knap design en een voorbeeldig weggedrag, dat veel volwassener is dan je zou vermoeden, gezien zijn formaat. Het is dus zeker een goede optie om lange afstanden mee af te leggen. Heb je het liever iets Duitser, dan is de Opel Corsa op technisch vlak zowat identiek, met dus ook dezelfde dieselmotor en een gelijkaardig verbruik.

Peugeot 208

De zuinigste dieselhybride van 2023: Mercedes-Benz GLC 300 de

Hoewel Volkswagen de pionier was voor plug-inhybrides met een dieselmotor met de XL1, is er vandaag nog maar één merk dat dieselmotoren gebruikt voor zijn oplaadbare hybrides: Mercedes-Benz. De redenering is vrij logisch: is de batterij leeg, dan heb je nog steeds een relatief zuinige motor die beter om kan met het extra gewicht van een hybride dan de meeste benzinemotoren. Bovendien levert de combinatie van een dieselmotor en een elektromotor verbruikcijfers op waar de XL1 van hierboven enkel van kon dromen, met meerdere modellen in het Mercedes-gamma die dankzij een grote batterij en een zuinige dieselmotor een verbruik van minder dan 1 l/100 km halen op papier. Mercedes heeft dieselhybride versies van de C-Klasse, GLC, E-Klasse en GLE, maar de zuinigste van al is de GLC, die dankzij zijn grote batterij van 31,2 kWh een officieel verbruik haalt van 0,4 l/100 km. Bovendien heb je in totaal 313 pk en 550 Nm ter beschikking, waarmee het model in 6,4 seconden van 0 tot 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 217 tot 219 km/u.

Mercedes GLC

De eerste met een verbruik van 3 l/100 km: Volkswagen Lupo 3L

Ferdinand Piëch wilde niet enkel bewijzen dat het mogelijk was om een verbruik van 1 l/100 km te halen met de VW XL1, in de jaren ’90 wou hij ook een productiewagen uitbrengen met een verbruik van 3 l/100 km dankzij de wonderbaarlijke zuinigheid van de dieselmotor. Het resultaat was de Volkswagen Lupo 3L, het kleinste model van Volkswagen dat werd uitgerust met de 1.2 TDI-driecilinder van 61 pk.

Maar enkel die motor was niet voldoende om het verbruik laag genoeg te krijgen, dus Volkswagen gaf het model ook lichtere koetswerkdelen van aluminium en magnesium (deuren, motorkap, achterklep), een Tiptronic-automaat, een start-stopsysteem (in 1999!), banden met een lage rolweerstand en een verfijnde aerodynamica zoals een dichtgemaakte grille om de stroomlijn te verbeteren. De Volkswagen Lupo 3L is een zeldzaamheid geworden op de tweedehandsmarkt, maar is nog te vinden voor 2.000 tot 7.000 euro of meer, afhankelijk van de staat.

Volkswagen Lupo 3L

Alle artikels

Tweedehands - hoofdbeeld

De beste tweedehands auto's om te kopen in 2023

Advies · De beste auto's
Hoofdfoto professionele chauffeurs c -Courtesy of Tesla, Inc.-

De beste auto's voor professionele chauffeurs

Advies · De beste auto's
Best of leasing hoofdbeeld (D-Ieteren Lizy)

De beste types auto's om te leasen

Advies · De beste auto's
Ontdek meer