Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Audi A6 Avant – Op zoek naar perfectie

De Audi A6 Avant heeft alles in huis om uit te groeien tot de beste premium-break. Al moet je vooral gereden hebben, om dat te ondervinden.

Audi beweert zelf dat het de lat om van dé ideale premium-break (zie: BMW 5 Touring, Mercedes E break) te spreken, enkele blokjes hoger gelegd heeft. En het resultaat zou dan – volgens Audi – de A6 Avant zijn.

Nu, het moet gezegd, de grote Avant is tot nu toe al een succesverhaal geweest voor Audi. Sinds de eerste in 1977 van de band rolde, verkocht Audi er al 1,2 miljoen van. Hoewel het begrip ‘premium’ toen nog niet uitgevonden was, bekleedde Audi wel reeds een aparte plaats in het gamma met zijn ‘avant-garde’ Audi 100 hatchback, met de grote ‘vijfde deur’. 34 jaar later grijpt Audi naar die roots terug, maar dan met de A7 Sportback. Al ademt ook de nieuwe A6 Avant meer ‘lifestyle’ uit dan grote verhuizerskwaliteiten. Dat bewijzen zijn aflopende dakhelling en de kleine zijruiten achteraan.

Ruimte

Nochtans meet hij in de lengte even veel als zijn voorganger: 4,93 meter. Maar omdat de wielbasis met 7 cm toenam, beschikken de passagiers over meer ruimte. Omdat hij vooraan in de overhang tussen bumper en wielkast wat korter werd, oogt de A6 Avant sportiever.

De koffer dan. Die is met 565 liter best groot te noemen. De laaddrempel bleef lekker laag, met 63 cm. De vlakke laadvloer is 105 cm breed. Met de achterbank neergeklapt, groeit het koffervolume aan tot 1.680 liter, 20 liter meer dan in de vorige A6 Avant.

Minder dorst

Dankzij een gewichtsvermindering van gemiddeld 75 kg en dankzij enkele nieuwe motoren, toont de A6 Avant zich bijzonder zuinig. Topper bij de diesels wordt de 3.0 biturbo TDI met 313 pk en 650 Nm trekkracht, die gemiddeld slechts 5,9 l/100 km verbruikt, volgens de constructeur. Hij beschikt over een leuk uitgewerkt geluid, dat noch als een V6, noch als een diesel klinkt. Eigenlijk deed hij ons zelfs een beetje aan een V8 denken.

Audi prijst ook diens kleinere broertje aan, 204 pk sterk en met een gewicht van 1.790 kg volgens Audi minder zwaar dan zijn directe concurrenten. Maar het belangrijkste model voor ons blijft de 2.0 TDI, 177 pk sterk en al tevreden met goed 5 l/100 km. Op dat vlak ook een vermelding waard, is de 2.0 TFSI turbobenzine met 180 pk en een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km.

Trap op bumper

Aan snufjes geen gebrek. Zo kan je – tegen meerprijs – de A6 Avant laten uitrusten met een camerasysteem, dat je een zicht rondom de auto geeft. Een parkeerassistent neemt zowel het langs- als het dwarsparkeren van je over, de actieve cruise controle brengt de auto indien nodig tot stilstand. Oh ja, nog deze leuke. Herken je de situatie waarin je met je handen vol boodschappen richting autokoffer strompelt? Hoe geraak je in hemelsnaam aan de autosleutel in je broekzak. Het antwoord van Audi: met een trap tegen de achterbumper gaat de kofferklep vanzelf open. We zouden denken dat dit de ‘keyless’ oplossing van Lada was, maar nee hoor.

Genoeg gelachen, vooral wanneer we de prijs bekijken. Audi vraagt in Duitsland 40.850 euro voor de A6 Avant 2.0 TDI, een prijs die niet veel zal verschillen in België. Hij gaat in première op het Autosalon van Frankfurt in september, en zal vlak daarna reeds te bestellen zijn.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer