Audi Q3 Sportback: Alles voor de stijl

Voor het eerst hebben we goedkeurend staan knikken naar zijn coupé-achtige SUV. De Audi Q3 Sportback heeft alvast zijn looks mee, maar is hij meer dan een modefenomeen? Antwoorden met de Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro.

Tot nu toe hebben we het, zeker bij de grotere SUV’s, niet echt voor de ‘coupé-SUV’s’ gehad. De BMW X6, de Mercedes GLE Coupé,… eigenlijk krijg je vooral minder auto terwijl de rekening net hoger ligt. Alleen de Porsche Cayenne Coupé slaagt erin om dynamisch echt een verschil te maken.

A1911623 medium

Verschuifbare achterbank

Maar kijk, met de Audi Q3 Sportback valt vooral op hoe de coupé-lijn duidelijk beter past bij een kleinere SUV. Het scheelt natuurlijk ook dat Audi niet echt doet alsof we met een coupé te maken hebben, maar met een fastback zoals we ook al de Audi A5 Sportback kennen bijvoorbeeld. De Audi Q3 Sportback is met zijn 4,48 meter slechts 2 centimeter korter dan de gewone Audi Q3. In de gewone configuratie is de kofferruimte identiek: 530 liter. Met de achterbank plat boet je 120 liter in. De Sportback beschikt over 1.400 liter, de gewone Q3 haalt 1.525 liter. Maar daarmee heb je eigenlijk het voornaamste minpunt van de Sportback gehad. Op de achterbank blijft de hoofdruimte zeker acceptabel. Het hoogteverschil met de Q3 blijft beperkt tot 2 centimeter. Bovendien kan je standaard de achterbank over een lente van 13 centimeter verschuiven, waardoor je steeds kan kiezen tussen meer beenruimte of een grotere koffer.

A1911632 medium

Tijdelijk topmodel

De Audi Q3 Sportback wil een sportiever broertje zijn van de Q3. We kregen hem mee als 45 TFSI, met de 2-liter turbobenzine met 230 pk en standaard quattro-vierwielaandrijving. Momenteel is dit nog het topmodel in de Q3 Sportback-catalogus. Zijn topsnelheid is begrensd op 233 km/u en 100 km/u haalt hij in 6,5 seconden. De zeventraps S Tronic dubbelekoppelingsbak is de enige keuze. Hij garandeert snelle gangwissels waardoor de Q3 Sportback steeds in de juiste toerentalband valt om volop van zijn 350 Nm koppel te kunnen profiteren.

A1911629 medium

Dorstig

De Q3 Sportback zal zijn vierwielaandrijving alleen maar inschakelen wanneer hij gripverlies detecteert, in gewone omstandigheden drijft hij alleen de voorwielen aan. In de praktijk merk je niets van die omschakeling. Maar er is natuurlijk het extra gewicht dat die vierwielaandrijving met zich brengt, net als de extra kilo’s van de S Tronic. Wat het gewicht van de Q3 Sportback in deze configuratie makkelijk richting 1,7 ton duwt. Dat, en de brede banden van het S Line sportpakket, maken dat het verbruik in de praktijk ons wat tegenviel. We hadden het moeilijk om hem naar 9 l/100 km te duwen. Dat cijfer ligt in lijn met het WLTP-gemiddelde dat Audi zelf opgeeft: tussen 8,6 en 9,1 l/100 km (afhankelijk van de velgenmaat) voor een CO2-uitstoot van 195 tot 206 g/km. Niet de zuinigste jongens dus.

A1911566 medium

Als kilometervreter is de Audi Q3 Sportback zalig: stil en met een erg comfortabel aanvoelend interieur. Audi’s multimediasysteem hoort bij de beste op de markt, en je vindt er intuïtief je weg in. Natuurlijk, voor veel van de snufjes moet je bijbetalen. Een Audi Q3 Sportback 35 TDI heb je vanaf net geen 40.000 euro, voor deze Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro moet je al minstens 46.700 euro opzijleggen.

A1911621 medium

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S Tronic
Motor viercilinder turbobenzine, 1.984 cc
Pk 230 pk bij 5.000 – 6.200 opm
Nm 350 Nm bij 1.500 – 4.300 opm
0-100 km/u 6,5 sec
Top 233 km/u
Verbruik (WLTP) 8,6 – 9,1 l/100 km
Testverbruik 9 l/100 km
CO2 (WLTP) 195 – 206 g/km
Prijs 46.700 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Audi RS4 Avant – Meer leven in de brouwerij

Autotests · Audi

Test: Audi A1 Sportback – Nog hipper

Autotests · Audi

Test: Audi e-tron – De strijd om de stekker

Autotests · Audi
Ontdek meer