“Misschien is dit wel de laatste keer dat we nog eens een echte ‘Gran Turismo’ konden maken”, zegt Louis de Fabribeckers, designhoofd van de carrozzeria Touring Superleggera. We stuurden zijn Sciàdipersia, een GT op basis van een Maserati, rond het Como-meer.
Op een moment waarop elke sportieveling zich lijkt te doperen via turbo’s en elektronische gadgets die hem tegen het asfalt moeten houden, blijft Maserati trouw zweren aan de atmosferische motor en ouderwets rijden.
Sinds de lancering van de Ghibli en de introductie van een dieselmotor hoor je bij Maserati weinig klagen. Maserati heeft al een deel van zijn steile ambities gerealiseerd, maar er blijft nog een stuk weg af te leggen.
De Maserati Quattroporte had geen diesel om zich competitief te meten met de BMW 7-serie, de Audi A8 en de Mercedes S-klasse. Met de 3.0 V6 turbodiesel is dat euvel eindelijk verholpen.
Hij is één van de belangrijkste auto’s van afgelopen jaar. De Ghibli moet Maserati’s verkoopvolume naar 50.000 stuks brengen tegen 2015. Dat waren er 15.400 in 2013. De Ghibli moet kopers uit hun BMW 5, Audi A6 en Mercedes E lokken. Deze Ghibli diesel vormt de hoeksteen.
Wanneer we aan prestigeberlines denken, gaan onze gedachten in de eerste plaats naar Audi en zijn beroemde quattro’s. Dan komen Mercedes en BMW. Maar nu wil een beroemde outsider zich in het debat mengen.
Bij de droommerken die allen in Paleis 12 onderdak vonden, hoort natuurlijk Maserati thuis. Maar het is vooral een meer toegankelijke ‘drietand’ die ons naar de stand lokt.