Ondanks een marginale aanwezigheid in de pers, blijkt Mitsubishi één van de beste leerlingen in de klas dit jaar: 40% meer verkocht in Europa. OK, het merk komt van ver terug, maar het blijft een mooi cijfer. Dat heeft Mitsubishi vooral te danken aan de Outlander PHEV.
Elk deel van de wereld heeft zijn eigen voorkeuren. Zeker wat auto’s betreft, is het verschil per werelddeel groot. Denk maar aan de Cadillacs en de Chevy’s uit de USA. Mitsubishi probeert ons nu warm te maken voor een stukje Zuid-Oost Azië, met de Attrage.
Dat we niet van de verbrandingsmotor naar de elektrische motor gaan overstappen in één beweging, is nu wel heel duidelijk. De plug-in hybride vormt een essentiële tussenstap. En hier hebben we de eerste SUV in die soort, van Mitsubishi.
Mitsubishi kende moeilijke tijden, maar blijft in de toekomst geloven. Op de Heysel staan het prototype van een nieuwe, kleine stadswagen, de gefacelifte ASX en de nieuwe Outlander om dat te staven.
Wist u dat de eerste Outlander in 2003 mee aan de basis lag van het nieuwe marktsegment van crossovers? Nu komt de alweer derde generatie er aan, die opnieuw een voortrekkersrol wil vervullen.
Je kan niet stellen dat Mitsubishi slechte kaarten heeft, alleen komen de azen zelden samen in het pokerspel van de Japanners. De ASX zou daar verandering in moeten brengen. Niet alleen omdat de Mitsubishi een SUV-segment in volle bloei betreedt, maar ook omdat hij een grote innovatie verbergt.
Na een carrière van goed drie jaar, is de Mitsubishi Outlander een eerste keer onder het mes gegaan. Hij kreeg de nieuwe familielook van Mistubishi aangemeten, en een nieuwe instapmotor waardoor een goedkopere basisversie mogelijk werd.