De Volkswagen Amarok heeft een hoog Country life-gehalte. Voor wie op het platteland woont - of zich daar waant - is dit de ideale duivel-doet-al. Zijn naam betekent ‘wolf’, en voor één keer mag het beest mee met de jager.
Na een eerste, niet helemaal geslaagd poging om de Kever-legende te doen herrijzen, is VW klaar voor een tweede rondje. Maar deze keer ziet het er allemaal veel beter uit.
VW stoft de Kever-erfenis nog eens af en begint aan een nieuw hoofdstuk met deze Beetle. De tweede revival al, en èèn die bewonderende blikken wist los te weken.
We hebben er een tijdje op moeten wachten, maar eindelijk is er terug een echte VW Golf cabrio. En die blijkt meteen goed voor alle seizoenen.
Met de Touareg Hybrid sluit Volkswagen mooi aan bij de ‘milieuvriendelijke SUV’ hype. Zuiniger dan een V8, maar met behoorlijk wat pit.
Goed 10 jaar heeft de Sharan moeten wachten op aflossing. De oorzaak? Grote monovolumes hebben enorm aan populariteit ingeboet. Met de nieuwe Sharan waagt Volkswagen zich toch nog eens aan het avontuur.
De vorige Passat benaderde al aardig het hoogst mogelijke niveau in de middenklasse, de nieuwe Passat doet nog iets beter. Veel kleine veranderingen, maar ze maken wel een behoorlijk verschil.
Volkswagen heeft de Touareg wat doen krimpen, maar slaagt erin meer met minder te doen. Zeker in combinatie met de 3.0 TDI is de Touareg een schitterende SUV geworden. Wel offerde Volkswagen daarvoor een deel van de terreincapaciteiten op.
Nu de teller van de eerste generatie Touareg op een half miljoen exemplaren staat, vindt VW de tijd rijp voor een opvolger. Deze tweede Touareg is een stuk properder dan zijn voorganger. Een dieetkuur maakte hem 200 kg lichter. In één moeite lanceert VW zijn eerste hybride, de Touareg Hybrid.
Corrado, Scirocco en voordien nog de Karmann Ghia. De oudere liefhebber van sportieve Volkswagens heeft nog een pak souvenirs om nostalgisch op terug te blikken. Toen VW de Scirocco terugbracht, stonden we met z’n allen te kwijlen. Laag bij de grond, gespierd,... zelfs in stilstand lijkt hij snel.
Dankzij zijn CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer, mag er 15 procent af van de factuur van een VW Golf Bluemotion. Gevolg: in plaats van meer dan 21.000 euro betaal je nog goed 18.000 euro. Maar welke compromissen moet de bestuurder daarvoor maken?
De Volkswagen Polo is auto van het jaar.
Met de geboorte van de Volkswagen Golf (I) tot aan de introductie van de nieuwe Golf VI wordt een periode van vierendertig jaar overbrugd. Met enige arrogantie slaakt Volkswagen bij het promoten van de nieuwe Golf dan ook: ”Standaard met 34 jaar ervaring!”.
En plots wil iedereen een coupé met vier deuren: in een breed uitgesmeerde marketingcampagne maakt Mercedes zich momenteel – zo lijkt het toch – vrolijk over de VW Passat CC. Tenslotte waren het de Stuttgarders, die met de CLS tot voor enkele jaren dit segment opnieuw ontsloten.
Tiguan, een naam die staat voor een samentrekking van Tijger en Leguaan. En daarmee geeft Volkswagen duidelijk weer dat de compacte SUV uit Wolfsburg zijn prooi rauw lust. Volkswagen is dan weliswaar laat in dit segment, maar de ontwikkelingsafdeling heeft zijn huiswerk dan ook fantastisch gedaan.
Na vijf jaar brak voor de Volkswagen Touareg een tweede levensfase aan. Het model onderging een facelift waarbij zowel technisch als optisch in zijn totaliteit maar liefst 2.300 punten werden aangepast. Geen half werk dus.