Audi R8 te koop: tweedehands en nieuw

Audi R8

Audi R8

4x4 sportvoertuig

De Audi R8 (Typ 42) is een sportvoertuig met 2 zitplaatsen en een middenmotor. De auto maakt gebruik van het Audi Quattro systeem voor permanente vierwielaandrijving. Hij wordt geproduceerd door de Duitse bouwer Audi sinds 2006 en is momenteel aan zijn tweede generatie toe (sinds 2015). Specifieker is het voertuig een creatie van Audi Sport GmbH, een private onderaanneming van Audi die zich uitsluitend concentreert op de productie van prestatievoertuigen. De bekende Belgische racer Jacky Ickx, die 6 keer de 24 Uur van Le Mans won, omschrijft de R8 als "het vaardigste wegvoertuig van het moment". Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Audi R8 - Carrosserievorm

Audi R8 - Carrosseriekleur

Een ander weetje is dat de R8 het eerste Audi productiemodel is met enkel ledlampen.

De Audi R8 technisch bekeken

De eerste Audi R8 is gebaseerd op het platform van de Lamborghini Gallardo. De fundamenten worden gebaseerd op het Audi Space Frame. Het voertuig heeft een aluminium carrosserie en wordt gebouwd in de nieuwe Audi fabriek, de ‘Aluminium Site’ in Neckarsulm (Duitsland). De ontwikkeling begint in 2004. Een jaar later kondigt Audi aan dat de naam van de succesvolle racer R8 nu ook gebruikt zal worden voor een nieuw wegvoertuig. De R8 is uiteindelijk gebaseerd op de Audi Le Mans Quattro conceptauto, een ontwerp van Frank Lamberty en Julian Hoenig. Het voertuig gaat in première in 2003, op de Motor Show van Genève en de Internationale Motor Show van Frankfurt. De Le Mans Quattro R8 is een coupé in het Jet blauw. Hij heeft de voorvleugels van de Audi TT en de Audi Nuvolari Quattro GT. De motor is een V10 FSI (Fuel Stratified Injection) met 2 turbo’s goed voor een vermogen van 449 kW en 602 pk.

De R8 wegversie wordt officieel voorgesteld op de Auto Show van Parijs, op 30 september 2006. Hij is oorspronkelijk uitgerust met een 4.2 V8 motor. Deze benzinemotor is volledig gebouwd uit aluminium en heeft 32 kleppen of 4 kleppen per cilinder. Net als bij de racer maakt de motor gebruik van FSI. De kracht is hier 309 kW en 420 pk. De Quattro vierwielaandrijving is daarbij vooral gericht op de achterwielen: 70% van de aandrijving verloopt langs daar.

De nieuwe generatie Audi R8

In 2012 krijgt de Audi R8 een facelift. Er verschijnen onder andere een nieuwe gril en een nieuwe bumper met luchtgaten. Ledlampen worden standaard op alle modellen en de R Tronic transmissie wordt vervangen door de S Tronic met 7 snelheden, die standaard wordt op alle V10 modellen. V8 motoren krijgen nu standaard wielen vaan 8.5 J x 18 vooraan en 10.5 J x 18 achteraan. De banden zijn respectievelijk 23540 en 28535. Bij de V10 modellen is dat 23535 en 29530. De centrale console en de handrem worden bedekt met leder en afgewerkt met delicate zomen. In V10 modellen is ook de mal rond het navigatiesysteem afgewerkt met leder.

Omdat de Volkswagen Groep ondertussen zowel Audi als Lamborghini in handen heeft, deelt de R8 vanaf nu heel wat onderdelen met de Lamborghini Gallardo. Hiertoe behoren een deel van het chassis en de vloer, de deurklinken, transmissies en de herziene V10 motor. De nieuwe R8 valt verder op door zijn Duitse buitenstijl, de nieuwe cabine, de kleinere V8 motor en magnetische dempers.

De veiligheid van het voertuig wordt ondertussen vooral gestuurd door het Bosch ESP 8.0 programma voor elektronische stabilisatie. Hiertoe behoren onder andere ABS, EBD (Electronic Brakeforce Distribution), Anti-Slip Regulatie (ASR) en EDL (Electronic Differential Lock). Vooraan zijn er dual-stage airbags.

In 2015 is het vervolgens de beurt aan een nieuwe generatie R8. Zij wordt voorgesteld op de Motor Show van Genève en omhelst onder andere een R8 EV (Elektrisch Voertuig). De etron batterij heeft een bereik van zo’n 320 km en produceert een kracht van 335 kW en 450 pk. De auto bereikt een snelheid van 100 km/u in 3,9 seconden.

Naast dit EV worden ook 2 nieuwe motoren/versies gelanceerd: een V10 van 397 kW en 533 pk en een krachtigere V10 Plus van 449 kW en 602 pk. Er verschijnen bovendien heel wat nieuwigheden, zoals een nieuw Audi Space Frame, een nieuwe interieur, een herzien exterieur en een nieuw platform, dat van de Lamborghini Huracán. Opvallend is verder dat de R8 RWS (Rear Wheel Series, met achterwielaandrijving) beperkt wordt tot 999 exemplaren.

Audi R8 modellen en prijsklassen

De Audi R8 reeks valt uit elkaar in 2 types: coupés en spyders. De Spyder is daarbij de cabrio versie van de coupé. De nieuwste Spyder wordt gepresenteerd op de Motor Show van New York in 2016. Hij is enkel beschikbaar met de standaard V10 motor. Die heeft een kracht van 397 kW en 533 pk. Halfweg 2017 komt hier ook nog de V10 Plus motor van 449 kW en 602 pk bij als optie. De verschillende constellaties zien er uit als volgt: de R8 Coupé 5.2 FSI quattro, de R8 Spyder 5.2 FSI quattro, de R8 Coupé 5.2 FSI quattro (V10 Plus, optioneel voor de Spyder), de R8 V10 RWS 2018 en de R8 LMS 2016.

De LMS is daarbij een racevoertuig, ontworpen voor het FIA GT3 Europees Kampioenschap. Intern wordt hij aangeduid als R16. De auto heeft een V10 motor van 368 kW en 493 pk. Omdat de GT3 het gebruik van vierwielaandrijving verbiedt, is het quattro systeem hier niet aanwezig. In plaats daarvan wordt gereden met achterwielaandrijving.

Tot slot kent de R8 nog heel wat (bijzondere) edities. Een voorbeeld is de Audi R8 Chinese Edition uit 2012. Deze R8 met 5.2 FSI Quattro en R tronic transmissie wordt gebouwd in een beperkte oplage van 80 exemplaren, exclusief voor de Chinese markt. Op basis van de ABT R8 GTR wordt zelfs een politievoertuig gebouwd, eveneens een versie van de Audi R8 Coupé met 5.2 FSI Quattro. De dienstauto gaat in première in 2011, op de Motor Show van Essen.

Beoordelingen voor Audi R8

6 Beoordelingen

4,8