Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-512-l-01.jpg

Ferrari 512

Ferrari 512 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari 512, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Interesse in een Ferrari 512

Ferrari 512 tweedehands auto
Ferrari 512 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Ferrari 512- van racewagen tot showwagen

Een hele snelle racewagen, dat is de Ferrari 512. Van de originele Ferrari 512 S zijn er maar een paar gemaakt, omdat dit een prototype was dat voor het racen werd gebruikt. Er volgende andere modellen, zoals de 512 M en de 512 BB die wat meer geschikt waren om mee op de straat te rijden. Van geen van deze modellen zijn er veel gemaakt, dus moet je voor een gebruikte Ferrari 512 diep in de buidel tasten. Daar krijg je dan een echte raceauto voor terug met een herkenbaar Italiaans design.

Van racewagen naar een Ferrari voor op de weg

In 1969 bracht Ferrari de 312 P op de baan om mee te doen aan de competities. Deze auto met 3.0 liter motor vertoonde echter veel gebreken en bezorgde het team veel werk. In 1968 was de regelgeving veranderd waardoor de prototypes uit Groep 6 alleen nog met motoren van maximaal 3.0 liter op de baan mochten komen. Er was echter een sluiproute, waar Porsche gebruik van maakte met de Porsche 917. Groep 4--auto’s mochten een 5,0-liter motor gebruiken, op voorwaarde dat er minstens 25 exemplaren van werden gemaakt. Ferrari moest dus opschieten met de opvolger en dat werd de 512 S.

De Ferrari 512 werd ontworpen door Mauro Forghieri. De auto werd gebaseerd op de 312 P en het stalen semi-monocoque buizenchassis van de 312 P werd op een slimme wijze aangepast. Alle wielen werden voorzien waren van een dubbele wishbone-ophanging. Aan de achterkant werd modern, lichtgewicht polycarbonaat gebruikt en de rest van het plaatwerk bestond uit aluminium. Binnen 3 maanden was het ontwerp omgevormd tot een auto die eind 1969 aan de pers werd gepresenteerd. De 512 zou een van Ferrari’s laatste competitie sportwagens worden, voordat het merk zich volledig op de F1 ging richten.

De 512 was voorzien van modern plaatwerk en de auto had ook een handgeschakelde 5-versnellingsbak en haalde een topsnelheid van 320 km/u. De wielbasis was 2,22 meter en de auto was 3,5 meter lang. In januari 1970 presenteerde Ferrari vlak voor de 24 uur van Daytona het vereiste aantal van 25 exemplaren van de Ferrari 512 S. De reeks bestond uit 17 complete auto's (5 spyders) en acht montagesets. Van die auto's kwamen er 19 uit in een race in het jaar 1970. Ferrari slaagde er niet in om alle overtollige auto's verkopen, dus werden er andere bestemmingen voor gezocht, bijvoorbeeld als showauto. Zo ontstonden de Ferrari 512 S Modulo en de 512M.

Tussen 1973 en 1984 werd de Ferrari 512BB (Berlinetta Boxer) gebouwd , die werd ontworpen door Leonardo Fioravanti. Dit model had een 12-cilinder motor die in het midden was gemonteerd. Deze motor leverde 360 pk en deed de sprint van 0 naar 100 in 5,4 seconden. De opvolger van de Berlinetta was de Testarossa.

In 1981 kwam de laatste Ferrari BB versie nog uit in de vorm van de 512i met een injectiemotor. Dit gaf een betere balans tussen dagelijks rijden en sportieve prestaties. Van de BB 512i werden in totaal 1007 exemplaren geproduceerd. Van de meeste 512 modellen zijn er maar weinig gemaakt, waardoor deze auto’s behoorlijk aan de prijs zijn als je een gebruikte Ferrari 512 wilt kopen. Nieuw kostten ze al meer dan €120.000, maar een gebruikte Ferrari kost al snel het dubbele.

Lamborghini Diablo vs Ferrari 512 TR

De Diablo beschikt over een 5.7L, 48-kleppen motor van 492 pk en de Ferrari heeft een 4.9L motor van 420 pk.Hier wint de Diablo het dus van de Ferrari met 72 extra pk’s.

De Diablo cockpit met twee stoelen is verre van geweldig. Het is ook niet gebruiksvriendelijk. De hoofdruimte is ontoereikend voor iedereen met een bovengemiddelde hoogte, en het grootste deel van de schakelaars ligt ver buiten de armlengte. De bediening gaat zwaar.

De binnenkant van de 512TR is conventioneel en bijna saai. De Ferrari-cockpit is eenvoudig, zonder overbodige verfraaiing en geen chique dingen of high tech apparaten. Ergonomisch gezien is de Ferrari degelijk, je zit in een bescheiden, omringende stoel die een lage, half liggende zit heeft. Het stuurwiel is in de hoogte verstelbaar en je kunt wel de schakelaars bereiken.

Zo hebben beide auto’s voor- en nadelen, Kies je voor brute kracht en moeiteloze acceleratie, dan kies je voor de Diablo. Ga je voor meer rijcomfort en snelheid op de rechte stukken, dan wint de Ferrari 512.

Motoren

De allereerste Ferrari 512S racewagen had een 5,0-liter V12-motor met een vermogen van 550 pk bij 8.500 tpm.

De Ferrari 512 BB was voorzien van een 5.0 L 12-cilinder middenmotor van 360 pk. De Ferrari 512BBi had ook een 12-cilinder middenmotor, maar deze was voorzien van Bosch K-Jetronic CIS brandstofinjectie.

Uitrusting en opties

  • Lederen bekleding
  • Hydraulische koppeling
  • Standaard wielen met 5-ster patroon

Maak indruk op het circuit of op straat met deze Ferrari 512

Als je je een gebruikte Ferrari 512 kunt veroorloven dan ben je een gelukkig mens want door de beperkte oplages zijn deze auto’s flink aan de prijs. Het is dan ook een sportwagen voor de liefhebbers van de stijl van Ferrari. Deze auto voelt zich helemaal thuis op het circuit, waar alle pk’s goed tot hun recht komen. Maar ook als je gewoon een mooie snelle wagen zoekt om indruk mee te maken, dan is een gebruikte Ferrari 512 zeer geschikt.