Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
gmc-yukon-l-01.jpg

GMC Yukon

1 / 4
gmc-yukon-l-01.jpg
gmc-yukon-l-02.jpg
gmc-yukon-l-03.jpg
gmc-yukon-l-04.jpg

GMC Yukon Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto GMC Yukon, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

GMC Yukon - een van de ruimste SUV’s in zijn klasse

Wil je een echte Amerikaanse SUV en dan ook nog een hele indrukwekkende? Kijk dan eens naar de GMC Yukon. Deze grote SUV biedt je met 9 zitplaatsen en een hele grote kofferbak ontzettend veel ruimte. De kwaliteit van de motoren van GMC is wereldberoemd, dus ook van een gebruikte GMC Yukon kun je nog jaren plezier hebben. Deze auto kan zware aanhangers trekken dankzij de krachtige V8-motor, maar is ook gewoon een prima auto voor iedereen die op zoek is naar meer ruimte. Lees meer

Interesse in een GMC Yukon

GMC Yukon tweedehands auto
GMC Yukon nieuwe auto
GMC Yukon dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

De Yukon bestaat al sinds 1992

General Motors bracht in 1992 de nieuwe GMC Yukon op de markt. Het model was al eerder op de markt verschenen als Chevrolet Blazer en deze bleef ook gewoon verkocht worden door GM. De Yukon’s werden tot en met 1994 verkocht als 2-deurs model. In 1995 veranderde Chevrolet de naam van de Blazer in Tahoe en introduceerde een 4-deurs versie. In 1996 werd de Tahoe verkozen tot Truck van het Jaar door Motor Trend magazine.

Deze Tahoe / Yukon waren korter dan de Suburban waarop ze waren gebaseerd, maar stonden wel op hetzelfde GMT400-platform. Dat was een echt truckchassis wat gebaseerd was op de Chevrolet Silverado pick-up. Zowel 2-deurs- als 4-deurs modellen werden geproduceerd, met achter- of vierwielaandrijving. De 2-deurs weegt ongeveer 2200 kilo en de 4-deurs weegt 2500 kilo. In 1998 werden "AutoTrac" vierwielaandrijving en OnStar toegevoegd. De auto werd populair bij rijke families en daarom werd de luxe Denali versie rond deze tijd uitgebracht.

De GMC Yukon is een grote, ruime SUV met 9 zitplaatsen, verdeeld over 3 rijen. Zelfs op de derde rij heb je nog 63 cm beenruimte. Met een totale lengte van ruim 5 meter is dit echt een auto waar je niet omheen kunt. Dankzij de enorme kofferbak heb je aan laadruimte geen gebrek. Aan de buitenkant vallen de grote 3-dimensionale grille en de stoere belijning erg op. De huidige Yukon generatie deelt de 5.3-liter V-8 motor van 355 pk en 6-traps automaat met de Chevrolet Tahoe. Het Yukon Denali-model kun je herkennen aan de chromen grille, het luxere luxe interieur en een 6.2-liter V-8 motor van 420 pk, gekoppeld aan een automatische 8-traps automaat.

De Yukon wordt gemaakt in Arlington in Texas en in Janesville, Wisconsin. De Yukon wordt niet in Europa verkocht. Je kunt wel een gebruikte GMC Yukon vinden maar dat is dan een speciaal geïmporteerde auto. De nieuwprijs van een standaard Yukon ligt rond de € 43.000. De grotere XL versie kost rond de € 45.000.

De GMC Yukon is vaak gewijzigd

Het model van de Yukon is na 1994 vaak gewijzigd. In 1994 werd de voorkant van de Blazer herzien. In 1995 wijzigde het interieur en kwam er een airbag aan bestuurderszijde en nieuwe zijspiegels. De Blazer werd omgedoopt tot Tahoe en er kwam een optie met 4 deuren. In 1996 kwamen er herziene Vortec "5700" en "7400" motoren met extra vermogen en hogere brandstofefficiëntie, elektronische 4WD-schakelingen, dagrijlichten, verlichte instap en werd het interieur vernieuwd. In 1997 werd dit gevolgd door herziene transmissies, een verbeterd stuursysteem en extra passagiersairbag en was de Yukon niet langer verkrijgbaar als 2-deurs auto. In 1998 volgde weer een herziening. Dit keer werden Onstar navigatie, het PassLock-beveiligingssysteem en optionele AutoTrac 4WD toegevoegd. Er kwamen nieuwe airbags en de versnellingsbakken werden vernieuwd. In 1999 was ook de Tahoe niet langer verkrijgbaar als 2-deurs versie. Verder werden het stuurwiel vernieuwd en de radiateur en de transmissie werden verbeterd.

In 2000 werd de Yukon opnieuw ontworpen op het nieuwe GMT800-platform. Dit platform werd ook nog steeds gebruikt voor de grote pickups. De oude 5,7 L small-block V8 motor werd vervangen door 2 nieuwe motoren, die kleiner waren maar meer vermogen hadden. De handmatige versnellingsbak werd afgeschaft zodat er alleen nog Yukon’s met automatische transmissies uit de fabriek kwamen.

De Yukon kreeg rondere lijnen zodat de auto een meer aerodynamisch ontwerp kreeg. Het interieur werd ook bijgewerkt met nieuwe stoelen, dashboard en deurpanelen. In 2003 werd voor het eerst de "StabiliTrak" stabiliteitscontrole in de auto gebruikt. Daarnaast waren ook XM Satellite Radio, Bose-audio en een dvd-systeem verkrijgbaar. De modellen werden steeds hoger en in 2004 kregen beide motoren 10 pk (7,5 kW) extra.

General Motors zette in 2005 de Tahoe en Yukon op het nieuwe GMT900-platform. Er kwam een hybride versie van de Yukon. In 2007 kreeg de GMC Yukon een grille en koplampen die één geheel vormden. De Yukon had een vlotte motorkap met twee gebogen lampen aan de zijkant. Het ontwerp was hoekiger, wat een luxere uitstraling gaf. Het interieur werd ook helemaal opgefrist met een nieuw dashboard met houten randen en nieuwe bedieningsknoppen chroom. De Yukon kreeg ook nieuwe deurpanelen en nieuwe stoelen.

Het verbruik nam af van gemiddeld 12,4 l/100 km naar 11,2 l/100 km door toevoeging van Active Fuel Management waarbij cilinders uitgeschakeld worden als deze niet nodig zijn. In 2009 werd het vermogen van de 6.2 l motor van de Yukon Denali verhoogd tot 403 pk (301 kW). Alle 4-versnellingsbakken werden vervangen door 6-versnellingsbakken behalve op de 2WD-modellen met de 4.8 l motor. In 2010 werden de modellen nog iets aangepast met een verhoogde bumper, mooiere deurbekleding en zij-airbags.

Vergeleken: de GMC Yukon XL (2018) en de Ford Expedition (2018)

De 2018 GMC Yukon en de 2018 Ford Expedition hebben allebei een stoere maar toch verfijnde uitstraling. Beide auto’s staan op een lange en brede wielbasis maar het uiterlijk van de Yukon is net wat mooier afgewerkt met de chromen grille-omlijsting en de raambekleding. In de Yukon heb je ook meer hoofd- en beenruimte op de eerste rij dan in de Ford Expedition. De GMC Yukon heeft plaats voor maximaal 9 passagiers als deze is uitgerust met een zitbank op de eerste rij. De Ford heeft dit niet.

De Yukon is ook voorzien van een aantrekkelijk 8 inch GMC Infotainment Center met Bose® 9-luidsprekers, Climate Control met drie zones, een met leer bekleed stuurwiel en Keyless Entry met Remote Start. Deze functies zijn tegen betaling als optie beschikbaar voor de Ford Expedition. Als je dan ook weet dat de Yukon een 5.3L EcoTec3 V8 motor heeft en de Ford een minder krachtige 3.5L EcoBoost® V6 dan is het wel duidelijk dat je bij de Yukon standaard al meer auto voor je geld krijgt. Ook als je een gebruikte GMC Yukon koopt.

De stoere motor van de Yukon

De Yukon rijdt op een krachtige 6.2 liter V8 benzinemotor. De motor is er tegenwoordig in een 355 pk uitvoering die een gemiddeld verbruik heeft van 11,2 lk/100 km. De Yukon XL heeft een 5.3L EcoTec3 V8 motor met 355 pk @ 5600 tpm en een koppel van 519 Nm bij 4100 tpm. De motor is voorzien van Active Fuel Management®, directe brandstofinjectie en variabele kleptiming.

Uitrusting en opties

Standaard is de Yukon uitgerust met:

  • Frontale airbags voor bestuurder en bijrijder
  • Zijdelingse airbags bestuurder en bijrijder
  • Zij-airbag stoel
  • Gordijnairbags vóór en achter
  • Achteruitrijcamera
  • Lane Keep Assist met Lane Departure Warning
  • Lane Change Alert met Side Blind Zone Alarm
  • In hoogte verstelbare pedalen
  • Bose geluidssysteem met 9 luidsprekers
  • Bose® 10-speaker Centerpoint® Surround Sound-systeem
  • 4G LTE Wi-Fi® hotspot binnen de staat
  • Draadloos opladen

Optioneel

  • Rainsense ™ automatische ruitenwissers
  • Keyless entry

Ontzettend veel ruimte

Omdat je 8 passagiers mee kunt nemen in deze auto, is het een ideale auto voor een groot gezin of als bedrijfswagen voor een gastouder. In de grote kofferbak kun je veel spullen meenemen. De auto is door de sterke motor ook ideaal voor het trekken van een paardentrailer of een flinke marktkraam.