Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Suzuki Ignis

Mini cross-over voor in de stad

De Suzuki Ignis is een mini stadsvoertuig. De auto wordt geproduceerd door Suzuki sinds 2000. De eerste generatie (2000/08) is een hatchback met drie of vijf deuren. De tweede generatie start in 2016, na een hiaat van 8 jaar, als kleine cross-over. De voorganger van Ignis is de Suzuki Cultus, die wereldwijd onder een aantal namen verkocht wordt, waaronder Suzuki Swift. In Europa, Australië en Azië is het die Cultus-Swift die vervangen wordt door de eerste generatie Ignis. In thuismarkt Japan heet deze Ignis echter ook Swift. Sterker nog, hij introduceert er de Swift naamplaat. Lees meer

Technische gegevens

90 - 99 PS

Vermogen

4.6 - 7.2 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

104 - 174 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

155 - 170km/h

Top snelheid

10.4 - 12.2s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Alternatieve modellen

Daarnaast vormt de Ignis ook nog de basis voor de Chevrolet/Holden Cruze, die in Japan gewoon naast de Swift/Ignis verkocht wordt en die, in 2003, eigenlijk ook de Europese Ignis wordt. In datzelfde jaar adopteert ook Subaru dit voertuig als Subaru G3X Justy, een Europese concurrent van de Ignis, maar dus ook een zusterauto. “Ignis” is Latijn voor “vuur”.

De Suzuki Ignis technisch bekeken

De Suzuki Ignis verschijnt oorspronkelijk als hatchback met drie of vijf deuren. Het voertuig wordt bekrachtigd door een nieuwe generatie Suzuki I4 benzinemotoren, de M Familie. Deze familie omvat DOHC, vier kleppen per cilinder en variabele kleptiming. Er zijn twee verzetten: 1.3 liter (M13A) en 1.5 liter (M15A). Ze hebben respectievelijk een kracht van 65 kW en 87 pk, en 81 kW en 109 pk. Aan de eerste motor wordt het model HT51S gelinkt, aan de tweede motor het model HT81S. Met uitzondering van de Ignis Sport wordt op de thuismarkt geen model met drie deuren geleverd. Soortgelijk is de 1.5 motor niet beschikbaar in Europa buiten de Ignis Sport reeks. In plaats daarvan wordt hier een 1.3 variant van 61 kW en 82 pk voorzien. De standaard transmissie is manueel en heeft vijf snelheden. Een automatische transmissie met vier snelheden is optioneel. Daarbij wordt zowel een lay-out met voorwiel- als met vierwielaandrijving ontwikkeld, hoewel de combinatie tussen vierwielaandrijving en automatische transmissie enkel mogelijk is in Japan. In Europa mag deze versie niet rijden wegens de geldende emissienormen. Die Ignis Sport wordt zo dus aan de zijde van de Ignis aangeboden. Het is een prestatievariant ontwikkeld voor het World Rally Championship van 2002. In 2003 wordt het productiemodel voorgesteld als een prestatiegerichte versie van de driedeurs Ignis. In Japan heet hij dan ook Swift Sport. De Ignis/Swift Sport gebruikt in wezen dezelfde 1.5 motor als de reguliere Ignis, maar dan met een kracht van 85 kW en 114 pk. In Europa wordt dat 80 kW en 110 pk. Daarnaast vinden een aantal wijzigingen plaats aan de Ignis, speciaal voor het Sport model. Zo is de ophanging hier bijvoorbeeld lager en steviger.

De nieuwe generatie Suzuki Ignis

In 2003 ondergaat de Suzuki Ignis een eerste beperkte facelift. De wielen krijgen een nieuwe uitrusting en de grille wordt herzien. De richtingaanwijzers worden geïntegreerd in de koplampen. Zoals zojuist al werd aangehaald gebruikt Suzuki Europa hiervoor eigenlijk een aangepaste Chevrolet Cruze. Die wordt zo’n 145 mm langer gemaakt, om meer zit- en bagageruimte te creëren. De versie wordt speciaal ontwikkeld voor Europa, in Esztergom, Hongarije. De bouw is in handen van Magyar Suzuki. In Japan wordt deze Cruze modificatie niet gebruikt, aangezien de Chevrolet Cruze daar zelf al op de markt is. Verder wordt de 1.3 motor nu gekoppeld aan een manuele transmissie en voorwielaandrijving. De 1.5 versie kan de voorwielen aandrijven met een manuele of een automatische transmissie, terwijl de versie met vierwielaandrijving enkel met een manuele transmissie kan rijden. Nieuw is een dieselmodel met 1.3 Fiat Multijet motor. Op 3 maart 2015 wordt vervolgens een nieuwe, compacte conceptauto met vierwielaandrijving gelanceerd, de Suzuki iM-4. Dat gebeurt op de Internationale Motor Show van Genève. Op 30 oktober van datzelfde jaar gaat op de Motor Show van Tokio zijn productiemodel in première. Het is de nieuwe Ignis. De verkoop begint op 21 januari 2016 in Japan.

Suzuki Ignis modellen en prijsklassen

De tweede generatie Suzuki Ignis is een cross-over hatchback met vijf deuren. Dat betekent dus dat de variant met drie deuren uit de reeks verdwenen is, net als de Ignis Sport. Wel worden er twee lay-outs aangeboden: één met een motor voorin en voorwielaandrijving, en een duurdere met motor voorin en vierwielaandrijving. De auto is voorts verwant aan de Suzuki Baleno. Er is één benzine- en één dieselmotor, respectievelijk de 1.2 K12C I4 en de 1.3 I4. In Europa en het Verenigd Koninkrijk krijgt de 1.2 motor twee versies: een standaard benzineversie en een hybride versie waarbij de motor gekoppeld wordt aan een lithium/ion batterij, gemonteerd onder de stoelen. De transmissie is manueel of een CVT met vijf snelheden. In Indische en Indonesische modellen vindt men ook wel de automatische Auto Gear Shift transmissie met vijf snelheden. Verder verdienen twee bijzonderheden nog wat aandacht. Eerst is er de Subaru G3X Justy, die in Europa concurreert met de Ignis, als gevolg van een regeling tussen Subaru en Suzuki. Zo is de Justy eigenlijk een Ignis gebouwd in Hongarije. Afgezien van de iets grotere mistlampen en de verschillende bumpers, grille en emblemen zijn beide voertuigen identiek. De Justy debuteert op de Internationale Motor Show van Duitsland, in 2003. Er worden twee benzinemodellen met vierwielaandrijving aangeboden: een 1.3 en een 1.5. Daarnaast is er ook een 1.3 turbodiesel met voorwielaandrijving. In 2007 wordt de auto getransfereerd naar de Daihatsu Boon/Sirion (M300). Een speciale editie vindt men, ten tweede, in India. Het is eigenlijk een bijzondere uitrusting van de Ignis, genaamd Maruti Suzuki Ignis. Dit voertuig wordt gelanceerd als vervanger van de Maruti Ritz. Het wordt voorzien van een 1.3 dieselmotor met 75 pk, die ook terug te vinden is in de Swift en de Baleno. Het gewicht van deze Ignis ligt echter lager, dankzij het gebruik van een volledig nieuw, modulair platform. De tweede motor is hier een 1.2 K-Serie met 82 pk. Beide motoren kunnen gekoppeld worden aan een manuele of automatische transmissie met vijf snelheden. Maruti biedt daarbij verschillende specifieke aanpassingsmogelijkheden.

Beoordelingen voor Suzuki Ignis

14 Beoordelingen

4,2