Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2023_Toyota_Sienna_25th_Anniversary_023.jpg

Toyota Sienna

1 / 9
2023_Toyota_Sienna_25th_Anniversary_023.jpg
2020_Toyota_Sienna_Nightshade_01_01ED938E20CF425100511A9632F2877FBEBA5C08.jpg
2020_Toyota_Sienna_Nightshade_08.jpg
2022_Toyota_Sienna_XLE_AWD_Snset-Bronze-Mica_005.jpg
2022_Toyota_Sienna_XLE_AWD_Snset-Bronze-Mica_013.jpg
2022_Toyota_Sienna_XSE_Ruby-Flare-Pearl_003.jpg
2023_Toyota_Sienna_25th_Anniversary_016.jpg
2023_Toyota_Sienna_25th_Anniversary_020.jpg
2023_Toyota_Sienna_25th_Anniversary_022.jpg

Sterke punten

  • Enorm veel binnenruimte
  • Veel luxesnufjes
  • Comfortabel weggedrag

Zwakke punten

  • Zeer zeldzaam in Europa
  • Oude modellen hebben dorstige V6-motoren
  • Nieuwe modellen zijn erg duur

Toyota Sienna Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Sienna, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Het minibusje dat alles kan

De Toyota Sienna is het grote minibusje van het Japanse merk voor de Verenigde Staten, dat helaas nooit in Europa is geleverd - wij moesten het doen met de kleinere Previa. Toch zijn er een aantal exemplaren over de Atlantische Oceaan geraakt, waardoor we in Europa ook kunnen genieten van de binnenruimte en het comfort van een volwaardig minibusje. De Sienna wordt al sinds 1997 gebouwd en zit nu aan zijn vierde generatie, die in 2020 uitkwam.

Interesse in een Toyota Sienna

Toyota Sienna tweedehands auto
Toyota Sienna nieuwe auto
Toyota Sienna dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Met een lengte van meer dan 5 meter en ook heel wat bruikbare hoogte, heb je aan boord van de Sienna enorm veel binnenruimte. 6 tot 8 volwassenen passen er met gemak in, maar ook voor bagage is er veel plek.

  • Sommige Sienna’s zijn ook omgebouwd naar een lichte vracht, waarbij er nog steeds 4 of 5 plaatsen overblijven. Maar dat kan zoeken zijn naar een speld in een hooiberg.

  • Passagiers kunnen niet enkel genieten van veel binnenruimte, ook qua comfortsnufjes is de Sienna goed voorzien. Heuse relaxzetels op de tweede zitrij, een HD TV-scherm, zetelverwarming en -ventilatie, zelfs een stofzuiger aan boord is mogelijk!

  • Ook het weggedrag van de Sienna is erg comfortabel, met een goede schokdemping en een goede geluidsisolatie. Enige sportiviteit ontbreekt natuurlijk wel.

  • Dat gebrek aan sportiviteit ligt ook aan de motor. De vierde generatie Sienna vanaf 2020 heeft een hybride aandrijflijn zoals in de Toyota RAV4, die relatief zuinig is, maar geen flitsende prestaties produceert. De oudere generaties hadden meer power dankzij een V6-benzinemotor, maar het verbruik was ook erg hoog.

Alle belangrijke gegevens over de Toyota Sienna

Motoren

In het verleden had de Toyota Sienna over het algemeen een V6-benzinemotor, met vermogens van 197 tot 300 pk, met voor- of vierwielaandrijving. Een automaat was altijd standaard.

De nieuwste generatie uit 2020 heeft een zelfladende hybride aandrijflijn op basis van de 2,5 liter-viercilinder die je ook in de Toyota RAV4 vindt. In de Sienna levert de combinatie 246 pk die naar de voor- of de vier wielen wordt gestuurd via een CVT-automaat. Heel snel is hij niet, al voldoen de prestaties wel met een sprint van 0 tot 100 km/u in zo’n 8 seconden, maar de hybride Sienna is wel veel zuiniger dan zijn voorgangers. Een normverbruik van 7,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 193 g/km is bijna de helft minder dan de oude generaties.

Afmetingen

De nieuwste Toyota Sienna is 5,17 meter lang, 1,99 meter breed en 1,74 meter hoog, met een wielbasis van 3,06 meter. Dat is zowat even groot als een BMW X7, maar de Sienna staat veel lager tegen de grond en heeft dus meer bruikbare ruimte in de hoogte. Er is dus plek voor maximaal 8 personen en de koffer is 949 tot 2.860 liter groot. De Sienna zelf weegt ongeveer 2,1 ton.

Uitvoeringen

In de VS is de Toyota Sienna leverbaar in 6 verschillende uitvoeringen: de LE, XLE, XSE, 25th Anniversary Edition, Limited en Platinum als topversie. De LE heeft al een behoorlijke standaarduitrusting, met elektrische schuifdeuren, keyless entry en go, een dodehoekmonitor, automatische airco in drie zones, een 9-duims infotainmentscherm met smartphonekoppeling en 7 USB-poorten om al je toestellen op te laden onderweg. De Limited of de Platinum zijn echter de enige versies die met de relaxzetels op de tweede zitrij leverbaar zijn.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Toyota Sienna is erg zeldzaam in Europa, ze moeten immers ingevoerd worden vanuit de VS. De goedkoopste exemplaren kosten zo’n 10.000 euro en zijn van de tweede generatie (2004-2010), vaak met een hoge kilometerstand en een LPG-installatie om de brandstofkosten te drukken. De derde generatie (2010-2020) is te vinden vanaf 30.000 euro. De vierde generatie (vanaf 2020) kost je minstens 54.000 tot 90.000 euro voor een splinternieuw exemplaar met alle opties. Het gros van de exemplaren staat wel in Duitsland, waar ze ingevoerd worden door enkele gespecialiseerde handelaars.

Design-highlights en interieur

In de vierde generatie van de Toyota Sienna zie je redelijk wat gelijkenissen met de Camry en de Highlander, die op hetzelfde platform staan. Toch is het een opvallend model op onze wegen, zulke minivans vind je simpelweg niet meer in Europa. De Sienna heeft brede, scherpe koplampen en een zeer grote grille, terwijl achteraan de meeste gelijkenissen te vinden zijn met de Europese modellen, met de pijlvormige achterlichten die ver naar beneden aflopen. De Sienna heeft altijd elektrische zijdelingse schuifdeuren. Er zijn lichte verschillen tussen de bumpers, velgen en sierelementen die de uitrustingsniveaus van elkaar onderscheiden.

Ultieme binnenruimte

Een minibusje ziet er langs de buitenkant misschien niet zo stoer uit, maar aan de binnenkant voel je je de koning te rijk in de Toyota Sienna. Je hebt een hoge zitpositie zoals in een SUV, met het overzicht en de gemakkelijke instap, maar er is simpelweg veel meer speelruimte aanwezig dan in een SUV. Vooral de hogere uitrustingsniveaus zijn erg luxueus uitgerust, met relaxzetels op de tweede zitrij, een HD-televisiescherm met een krachtig JBL-audiosysteem, 7 USB-poorten en een volwaardig stopcontact enzovoort. De zetels kunnen ook neergeklapt of verwijderd worden als je ze niet allemaal nodig hebt.

Rijhulp en veiligheid

De Amerikaanse NHTSA heeft de Toyota Sienna de maximale 5 sterren gegeven. Het minibusje heeft dan ook standaard 10 airbags en wordt geleverd met een hele reeks veiligheidssystemen, waaronder een noodremhulp, rijstrookassistent, adaptive cruise control, een dodehoekmonitor en een herinnering om de achterbank te controleren bij het verlaten van de auto.

Alternatieven

In België heb je geen typische minivans zoals de Toyota Sienna, en ook de klassieke monovolumes zijn van de markt verdwenen. Je moet dus kiezen voor een grote SUV à la Toyota Highlander, of voor een bestelbreak op basis van een bestelwagen, zoals de Toyota ProAce Verso, Mercedes V-Klasse of de Volkswagen Multivan. In de VS heeft de Sienna concurrentie van de Honda Odyssey, Chrysler Pacifica en de Kia Carnival. Deze modellen worden ook heel af en toe naar Europa ingevoerd.

FAQ

Is de Toyota Sienna te koop in België?
Er is geen officiële verdeler voor de Toyota Sienna in België, maar af en toe staat er een tweedehands exemplaar te koop en anders kan je in Duitsland terecht bij gespecialiseerde invoerders.
Hoeveel kost een Toyota Sienna?
De goedkoopste exemplaren kosten zo’n 10.000 euro en zijn van de tweede generatie (2004-2010), vaak met een hoge kilometerstand en een LPG-installatie om de brandstofkosten te drukken. De derde generatie (2010-2020) is te vinden vanaf 30.000 euro. De vierde generatie (vanaf 2020) kost je minstens 54.000 tot 90.000 euro voor een splinternieuw exemplaar met alle opties.
Hoeveel verbruikt een Toyota Sienna?
De Toyota Sienna heeft sinds 2010 een hybride aandrijflijn, die het verbruik doet dalen tot 7,8 l/100 km.