Toyota Camry te koop: tweedehands en nieuw

Toyota Camry

Toyota Camry

In 1983 gaat de verkoop van de Toyota Camry in Europa van start

Pas sinds de Japanse autoconstructeur Toyota in 1989 zijn tweede merk Lexus in het premiumsegment introduceerde, werd Toyota ook als aanbieder van hoogwaardig uitgeruste en technisch voorbeeldige sedans en coupés echt opgemerkt. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Dit terwijl modellen uit de hogere klasse en de hogere middenklasse al jaren daarvoor tot de voertuigcollectie behoorden. Het enige probleem: de Japanners achtten de Toyota Crown met zijn niet zo zuinige 2,8 liter motor of de luxe auto Toyota Century Royal met zijn V12-motor blijkbaar niet in staat om genoeg kopers buiten de Japanse markt enthousiast te kunnen maken. In de middenklasse liet Toyota daarentegen meer moed zien en bood ze in de jaren '70 modellen zoals de Toyota Corona of Cressida ook op de Europese markten aan. Een opvolger voor deze modellen verscheen in 1983 met de Toyota Camry, die vanaf 1998 aanvankelijk parallel aan het nieuw geïntroduceerde middenklassemodel Toyota Avensis in de collectie bleef. Ondanks een bovengemiddelde standaarduitrusting en veel plaats bleven de verkoopaantallen van de Toyota Camry echter achter bij de verwachtingen, waardoor de fabrikant de sedans uit de bouwserie in 2004 in Europa van de markt haalde.

De Toyota Camry wordt als sedan en vanaf 1986 ook als combi aangeboden

De eerste bouwserie van de voorwielaangedreven Toyota Camry werd tussen 1983 en 1986 in twee carrosserieversies als vierdeurs sedan en als hatchback aangeboden. Naast het goedkoopste model met een cilinderinhoud van 1,8 liter en een prestatievermogen van 55 kW (75 pk) was de Toyota Camry vanaf 1984 ook met een grotere 2,0 liter dieselmotor verkrijgbaar. Deze had een prestatievermogen van 68 kW (92 pk). Verder stond er nog een turbodiesel versie met een cilinderinhoud van 2,0 liter en een prestatievermogen van 55 kW (75 pk) ter beschikking. In de tweede generatie van de Toyota Camry (van 1986 tot 1991) introduceerden de Japanners voor het eerst een combiversie die samen met de normale sedan werd aangeboden. De diesel van de nieuwe generatie had voortaan een prestatievermogen van 62 kW (84 pk). De met katalysatoren uitgeruste benzinemodellen beschikten in de basisuitvoering voortaan over een duidelijk hoger prestatievermogen van 89 kW (121 pk). Het nieuw geïntroduceerde V6-topmodel van de Toyota Camry had met zijn 2,5 liter motor een prestatievermogen van 118 kW (161 pk).

Vanaf 1991 is de Toyota Camry alleen nog maar als benzinemodel verkrijgbaar

De derde generatie van de Toyota Camry (van 1991 tot 1996) verscheen met een twintig centimeter verlengde carrosserie van 4,72 meter. Hij was met zijn elegantere belijning georiënteerd aan de Lexus modellen uit deze tijd. Een bijzonderheid bij de nieuwe generatie: terwijl de sedans nog altijd in Japan geproduceerd werden stamden de combi's voortaan uit de Toyota fabriek in Amerika. Naast het grotere plaatsaanbod werden er voortaan ook nieuw ontwikkelde aandrijvingen gebruikt die de Toyota Camry in de 2,2 liter versie een prestatievermogen van 100 kW (136 pk) en in het 3,0 liter topmodel met V6-motor een prestatievermogen van 138 kW (188 pk) gaven. Het eerder aangeboden dieselmodel werd uit de collectie gehaald.

De Toyota Camry komt vanaf 1996 niet meer als combi op de Europese markt

In de vierde generatie (van 1996 tot 2001) groeide de Toyota Camry tot een lengte van 4,82 meter en liet daarmee zien dat hij tot de hogere middenklasse behoorde. Het design werd dynamischer, maar de motoren hadden echter wel een iets lager prestatievermogen. Dit was om aan de eisen van de Euro2-norm, en vanaf 2000 aan de eisen van de Euro3-norm, te kunnen voldoen. Het goedkoopste model met een cilinderinhoud van 2,2 liter had in de gemodificeerde motorversie een prestatievermogen van 93 kW (126 pk), terwijl het V6-topmodel over een prestatievermogen van 135 kW (184 pk) beschikte. Vanaf 1996 werd er geen combi op basis van de Toyota Camry meer aangeboden.

Een groter plaatsaanbod voor de Toyota Camry in de generatie vanaf 2001

Is het een Toyota of een Lexus? Deze vraag was met het oog op de uiterlijke vormgeving van de vijfde generatie van de Toyota Camry, die van 2001 tot 2004 in Europa verkrijgbaar was, niet makkelijk te beantwoorden. Ook het nieuw vormgegeven  interieur van de sedan zag er bijna uit als een interieur uit de hogere klasse. Meer hoofdruimte hadden de passagiers te danken aan het verhogen van de carrosserie met negen centimeter; de benen kregen meer ruimte dankzij de vijf centimeter verlengde wielbasis. Ook de motoren maakten een groei door: als goedkoopste motor werd er een 2,4 liter motor nieuw in de collectie opgenomen. Deze had een prestatievermogen van 112 kW (152 pk). Het V6-topmodel kreeg een uit aluminium vervaardigde motor met 137 kW (186 pk), waarmee de Toyota Camry een topsnelheid van 225 km/u bereikte. Met de kleinere motor haalde de sedan maximaal 210 kilometer per uur.