Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Toyota Mirai AS24 3.JPG

Toyota Mirai

1 / 4
Toyota Mirai AS24 3.JPG
Toyota Mirai AS24 4.JPG
Toyota Mirai AS24 1.jpg
Toyota Mirai AS24 2.jpg

Sterke punten

  • Actieradius 650 km.
  • Apple CarPlay en Android Auto.
  • 12,3 inch multimedia scherm.

Zwakke punten

  • Waterstof is nog beperkt beschikbaar.
  • Ruimte achterin beperkt.

Toyota Mirai Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Mirai, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9 - 9.6s
Maximumsnelheid:175 - 175 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd): 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4890 x 1810 x 1470 mm
Portieren:4
Kofferruimte:361 - 361 liter
Aanhangergewicht:255

Wanneer waterstof aantrekkelijk wordt

Toyota is al sinds jaar en dag één van de voorttrekkers van de brandstofcel. Die technologie, die waterstof omzet in elektriciteit om er een elektromotor mee aan te drijven, toonden de Japanners voor het eerst in hun Mirai in 2014. Ondanks zijn vooruitstrevende technologie was die Mirai echter moeilijk aantrekkelijk te noemen, maar daar veranderde de tweede generatie vanaf 2020 alles aan.

Interesse in een Toyota Mirai

Toyota Mirai tweedehands auto
Toyota Mirai nieuwe auto
Toyota Mirai dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Wil je écht een milieubewust statement maken op de weg, dan laat je zelfs zuiver elektrische modellen beter aan de kant staan. Geen enkele auto schreeuwt de klimaatdoelstellingen namelijk even luid als een Toyota Mirai.

  • Het design schreeuwt echter minder in negatieve zin sinds de tweede generatie. Die gooide de overdadig futuristische looks van zijn voorganger namelijk overboord voor het knappe, gladde silhouet van een luxeberline.

  • Ook binnenin voel je je de koning te rijk, want naast milieuvriendelijk is de Mirai ook luxueus en comfortabel. Daardoor zou hij zelfs niet misstaan in de vloot van een milieubewuste staatsman of -vrouw.

  • Bovendien rijdt een Mirai ook verder op één tankbeurt dan de gemiddelde elektrische auto dankzij een rijbereik van ruim 600 kilometer… Maar dan moet je natuurlijk wel een waterstofstation kunnen vinden.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Toyota Mirai werd al twee generaties lang van de grond op ontwikkeld als waterstofauto. Dat betekent dat je hem met maar één aandrijflijn kan krijgen, want een Mirai met benzine- of dieselmotor zou ronduit heiligschennis zijn.

Onder de motorkap van de Mirai vind je dus een brandstofcel, die waterstof via een chemisch proces genaamd elektrolyse omzet in puur water en elektriciteit. Dat water verdwijnt langs de uitlaat, terwijl de elektriciteit naar een compacte accu gaat. Die accu voorziet dan de elektromotor van stroom, goed voor 182 pk op de achterwielen. Snel is de Mirai met zijn 0-naar-100-tijd van 9,2 seconden dus niet, maar zuinig is hij wel.

Zo beschikt de auto over drie tanks die samen 13 kilogram waterstof kunnen opslaan, en kan hij daarmee zo’n 650 uitstootvrije kilometers afleggen. In mei 2021 legde Toyota met een Mirai zelfs de recordafstand af voor waterstofauto’s: ze reden 1.003 kilometer op één tankbeurt voor de voorraad leeg was.

Afmetingen

De Toyota Mirai is verkrijgbaar in slechts één carrosserievorm: als knap gelijnde berline. Die positioneert zich in het E-segment van de sedans, al neigt de Mirai bijna naar het F-segment van bijvoorbeeld de BMW 7 Reeks of Mercedes S-Klasse. Zo meet hij 4,98 meter lang, 1,86 meter breed en 1,47 meter hoog. Dat is ook niet verwonderlijk want de Mirai deelt zijn platform met de Lexus LS, eveneens een model uit het luxueuze F-segment.

Die ruimte wordt echter in mindere mate gewijd aan het comfort van de inzittenden, want de Mirai is vooral zo groot omdat zijn innovatieve aandrijflijn veel ruimte inneemt. Daardoor zit je voorin de auto wel meer dan riant, maar is er achterin aanzienlijk minder ruimte dan je zou verwachten. Je krijgt er wel twee volwassenen kwijt, maar die zitten toch wat comfortabeler in pakweg een Mercedes-Benz E-Klasse. Ook op vlak van kofferruimte heeft Toyota compromissen moeten maken, want achter de achterbank schuilt er een waterstoftank. Daardoor blijft de bagageruimte beperkt tot 321 liter, en dat is minder dan wat bijvoorbeeld een Toyota Corolla hatchback weet te bieden.

Varianten

De Mirai staat momenteel in de Toyota-catalogus in drie uitrustingsniveaus: gewoon Mirai, Premium en Executive. Zelfs de ‘gewone’ Mirai is echter allesbehalve gewoon uitgerust, want ieder exemplaar krijgen meteen zaken als een 12,3-inch infotainmentsysteem met navigatie mee, net als 19-inchvelgen, een JBL-audiosysteem, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorzetels, keyless entry en go en licht- en regensensoren. De Premium voegt daar bijvoorbeeld een verwarmbaar lederen stuurwiel, sfeerverlichting en klimaatregeling in drie zones aan toe, terwijl de Executive kiest voor drie zones en ook kunstlederen bekleding en verwarmbare achterstoelen aanvinkt.

Prijzen

De Toyota Mirai beschikt over innovatieve technologie en een knappe basisuitrusting, maar toch ligt de prijs misschien lager dan verwacht. Zo krijg je een gloednieuw exemplaar mee van de Toyota-dealer vanaf 68.600 euro. Dat is natuurlijk veel geld voor een Toyota, maar daarmee is de nieuwe Mirai wel goedkoper dan de minder geslaagde generatie die hem voorging.

Toch zijn er maar weinig Belgen die voor een nieuwe Mirai kiezen, en dat merk je meteen wanneer je de tweedehandsmarkt afschuimt. Zo vind je maar een handjevol exemplaren van zowel de eerste als de tweede generatie, en blijven de prijzen ook hoog. Een Mirai van generatie één kost je bijvoorbeeld nog gemakkelijk 50.000 euro, en de nieuwe Mirai vind je zelfs niet onder de 60.000 euro voor een gebruikt exemplaar. Die beschikken dan ook allemaal over zeer lage kilometerstanden, want in België zijn waterstofstations nog zeldzaam.

Design

Buitenzijde

Bekijk je de Toyota Mirai van de eerste generatie, dan kijk je waarschijnlijk al snel weer weg. Door de combinatie van een omvangrijke aandrijflijn en Toyota’s overdadige design van die tijd ziet de auto er namelijk op zijn zachtst gezegd ongemakkelijk vormgegeven uit. Dat veranderde volledig bij de introductie van de tweede generatie, want plots was de Mirai knap en zelfs bijna conventioneel gelijnd. Daardoor kon je voortaan in alle bescheidenheid op waterstof rijden, en zag je er nog eens stijlvol uit ook. Zo heeft Toyota de brandstofcel kunnen huisvesten in de elegant lange motorkap, terwijl de tanks achter de achterbank en in de middentunnel gemonteerd werden om het silhouet laag te houden. Het resultaat is een mooie berline met coupé-allures dankzij zijn schuin aflopende daklijn.

Binnenzijde

Ook binnenin heeft Toyota zijn lesje geleerd, en dat is dat zij die 70.000 euro uitgeven aan een milieubewuste auto graag ook een mooie auto willen. Zo blijven er nog wel wat sporen achter van de futuristische voorganger in de vorm van glooiende lijnen op het dashboard, maar verder ziet alles er gewoon aantrekkelijk uit. Ook het materiaalgebruik is geschikt voor hogere segmenten, al geldt dat misschien niet helemaal voor het ruimteaanbod. Door de slimme plaatsing van de tanks en de brandstofcel blijft er namelijk wel voldoende ruimte over voor vijf personen, maar echt luxueus zitten de achterste passagiers er niet bij.

Veiligheid

De Toyota Mirai mag dan een innovatief en zeldzaam model zijn, ook deze auto is niet vrij van de veiligheidseisen. Die heeft Toyota bij zijn ontwikkeling echter maar al te goed in het achterhoofd gehouden, waardoor de Mirai bij zijn Euro NCAP-botsproeven in 2021 beloond werd met de topscore van vijf op vijf sterren. Zo beschikt de auto over de nodige airbags – van een knie-airbag voor de bestuurder tot zijdelingse gordijn-airbags voor achterpassagiers – en wordt de Mirai standaard voorzien van Toyota’s Safety Sense-pakket. Dat omvat bijvoorbeeld een botspreventiesysteem, een actieve rijstrookassistent, een dodehoekassistent, adaptieve cruisecontrol en een actieve motorkap om de val van aangereden voetgangers op te vangen.

Alternatieven

Ben je op zoek naar een auto op waterstof, dan heb je maar weinig te kiezen. Zo is het enige andere model dat in onze contreien verkocht wordt naast de Mirai de Hyundai Nexo. Er zijn echter heel wat alternatieven indien je op zoek bent naar een milieubewuste auto. Zo kan je bij Mercedes-Benz langsgaan voor een EQE of EQS, biedt Tesla al een decennium de Model S aan en is iets als een Kia EV6 of Hyundai Ioniq 6 misschien ook wel je ding.

FAQ

Hoever rijdt een Toyota Mirai op één tankbeurt?
Toyota spreekt zelf over een rijbereik van 650 kilometer voor de Mirai. In de praktijk merk je dat tussen de 500 en 600 kilometer zeker haalbaar is. Het kan echter nog beter, want in 2021 vestigde Toyota met een Mirai het afstandsrecord voor auto’s op waterstof met een rit van 1.003 kilometer op één tankbeurt.
Kan je waterstof tanken in België?
Er zijn momenteel zeven actieve tankstations voor waterstof in België (december 2022). Die liggen echter allemaal rond Brussel en Antwerpen, op één station na in Luik. De meeste locaties worden uitgebaat door energieleverancier DATS24, terwijl er eentje in Zaventem geplaatst werd door Air Liquide en een tankstation in de haven van Antwerpen is dat naast schepen ook auto’s van waterstof kan voorzien.