- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz GLA 180




Sterke punten
- Geslaagd weggedrag
- Relatief zuinig
- Soepele diesels
Zwakke punten
- Droge ophanging
- Hoge prijzen
- Respons automaat kan beter
Mercedes-Benz GLA 180 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz GLA 180 Een overzicht, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Mercedes-Benz GLA 180 aanbiedingen
Interesse in een Mercedes-Benz GLA 180
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)

Special: 30 jaar geleden – De onverwoestbare Mercedes SL

Eerste contact: Mercedes E-Klasse Break – Klassieke waarde

Mercedes-Benz GLB 200: gezinswagen met ster

Rijtest: Mercedes GLC 400 e, slimmer met stekker (2023)

Mercedes S 580 e L: prinsheerlijke stilte
Alternatieve modellen
Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz GLA 180
Motoren
In de eerste generatie van de Mercedes-Benz GLA (X 156) gebruikte de GLA 180 een 1,6 liter grote viercilinder turbobenzine van 122 pk en 200 Nm. Die dreef de voorwielen standaard aan via een manuele zesbak, maar kon ook worden gekoppeld aan een zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling. Aan dieselkant kreeg de GLA 180 CDI een 1,5 liter grote viercilinder commonraildiesel van 109 pk en 260 Nm. Ook hier waren voorwielaandrijving en een manuele zesbak standaard, en was de zeventraps met dubbele koppeling optioneel. Later in de carrière van deze eerste generatie werd de GLA 180 CDI omgedoopt tot GLA 180 d.
De tweede en huidige generatie van de Mercedes-Benz GLA (H 247) gebruikt als GLA 180 een 1,3 liter grote viercilinder turbobenzine van 136 pk en 200 Nm. De manuele versnellingsbak is bij deze generatie verdwenen: nu drijft hij standaard de voorwielen aan via een zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling. Aan dieselkant krijgt de GLA 180 d vandaag een 2,0 liter grote viercilinder in het vooronder, die 116 pk en 280 Nm sterk is. Ook de dieselmotor drijft de voorwielen aan, maar via een versnellingsbak met dubbele koppeling met acht verzetten.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Voor de vorige generatie mag je voor de benzinemodellen van de GLA 180 rekenen op tweedehandsprijzen vanaf zo’n 19.000 euro. Voor de dieselmodellen, de GLA 180 CDI en GLA 180 d, liggen de prijzen min of meer op hetzelfde niveau.
De nieuwprijzen van de huidige Mercedes-Benz GLA beginnen bij 42.834 euro voor de GLA 180 en 44.044 euro voor de GLA 180 d. In Vlaanderen betaal je daarvoor minstens 498,89 euro aan BIV en 189,10 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië liggen die tarieven op respectievelijk minstens 61,50 euro en 219,38 euro.
Alternatieven
Zoek je een alternatief voor de Mercedes-Benz GLA 180, 180 CDI of 180 d, dan kun je in het gamma van de GLA ook uitwijken naar een krachtigere motorversie. Dan kom je uit bij de GLA 200 of 200 d. Andere alternatieven zijn er uiteraard in de vorm van de Duitse premiumconcurrenten: de Audi Q2 en Q3, en de BMW X1.

























