Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kadjar4.jpeg

Renault Kadjar

1 / 5
Kadjar4.jpeg
2018 - New Renault KADJAR tests drive in Sardinia.jpeg
Kadjar 2.jpeg
Kadjar 3.jpeg
Kadjar 5.jpeg

Sterke punten

  • Flexibel interieur
  • Stil
  • verbruik

Zwakke punten

  • imago
  • 4x4 beperkt beschikbaar
  • Gestripte instapversie

Renault Kadjar Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Kadjar, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.2 - 11.9s
Maximumsnelheid:180 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):99 - 139 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.8 - 6.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4449 x 1836 x 1598 mm
Portieren:5
Kofferruimte:408 - 1478 liter
Aanhangergewicht:372 - 508 kg

Alleskunner die niets (meer) mag

De Kadjar, in den beginne nog geïntroduceerd als het simpele kleine broertje van de Koleos, kreeg in 2018 bij zijn herpositionering een duidelijk avontuurlijker profiel mee. Vierwielaandrijving, aan- en afrijhoeken en bodemvrijheid werden nadrukkelijk vermeld en de ongebaande wegen zaten al even pertinent in het testparcours. We zijn 4 jaar verder en de Kadjar is niet meer.

Interesse in een Renault Kadjar

Renault Kadjar tweedehands auto
Renault Kadjar nieuwe auto
Renault Kadjar dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een 4x4 die zich door de meeste valkuilen en ongemakken van het terrein weet te wurmen, zonder dat hij er als een rouwdouw uitziet, dat is de Kadjar ten voeten uit en daar moet je als liefhebber mee om kunnen. Als een echte 4x4 vol modder aan het restaurant staat, ben je een avonturier, is de Kadjar even vuil, dan ben je een slordige luierik.

  • De Kadjar doet stil zijn werk, is zuinig, heeft een goed werkend infotainment systeem, R-Link 2, kortom dit is een auto die hoewel niet vies van wat veldwerk, zich perfect thuis voelt op de gebaande wegen en in het woon-werkverkeer.

  • Het interieur is naar eigen believen in te richten met een makkelijk neerklapbare achterbank en zelfs de bijrijdersstoel kan neergeklapt worden. De laadvloer is weliswaar niet biljartvlak, maar prima dienstig voor de grote verhuizing.

  • De Kadjar was in zijn laatste versies voorzien van up-to-date motoren en een fraai binnenwerk, terwijl zijn cataloguswaarde nauwelijks steeg: waar voor uw geld.

Belangrijke gegevens

Natuurlijk zijn door de constructeur aangelegde offroad testfaciliteiten op die manier in elkaar geknutseld dat de te testen auto net genoeg moeite moet doen om zich glansrijk doorheen de moeilijkheden te slaan. Toch was iedereen het erover eens dat de Kadjar veel meer kan in het veld dan zijn eigenaar zelf aandurft.

Voor een auto die zich als een SUV presenteert, is de Kadjar een zuinige auto, ook al omdat de 4-wielaandrijving af te koppelen is en dan wordt de Kadjar een ouwetrouwe voorwiel aangedreven Renault. Je kan het midden differentieel sperren en dan moet het al heel erg zijn om de Kadjar niet daar te krijgen waar je hem wil hebben.

Het is prettig zitten in de Kadjar. Het interieur ademt rust, is stil, ook wat de windgeluiden betreft als het wat sneller gaat. De ophanging is niet dadelijk de stevigste in zijn soort, dat resulteert in wat verder doorhangen in de bochten dan we gewend zijn, maar overdreven? Neen, ook al omdat de Kadjar nu niet dadelijk tot scheuren uitnodigt.

Motoren

Renault heeft een diesel en een benzinemotor voor zijn Kadjar voorbehouden, beide motoren komen in 2 versies. Niet qua inhoud, die is gelijk, maar de elektronica is anders afgesteld, of er wordt een turbo meer gemonteerd. De diesel (1461 cc grote 4-cilinder) in dCI is 115 of 150 pk (bi turbo) sterk, de TCe benzinemotoren, goed voor 1,3 l inhoud uit 4 cilinders, zijn respectievelijk 140 en 160 pk sterk, naar believen te koppelen aan een handgeschakelde 6-bak, dan wel een 6-traps automaat, EDC. De verbruikscijfers zijn voor alle configuraties gelijklopend, voor de diesels schommelt dat rond de 5 l, de benzinemotoren tussen 5,5 en 6 l. De Kadjar is in zijn minst krachtige versie 180 km/h maximaal snel, de sterkste diesel haalt ruim 200 km/h.

Afmetingen

De Kadjar heeft 5 deuren, is 4,5 m lang, 1,84 m breed, 1,61 m hoog (mede dankzij de 20 cm bodemvrijheid). Hij weegt uiteindelijk 1.435 kg. De koffer is initieel -met alle rugleuningen rechtop- al behoorlijk met 408 l, maar ze is zeer handig uit te breiden naar 1475 l.

Varianten

Van de sterkere diesel bij zijn facelift, is vandaag geen sprake meer, en dus is ook de vierwielaandrijving weggevallen. Geen mens die ze bliefde. De diesel is de laatste jaren altijd aan de gerobotiseerde automaat gekoppeld en dankzij een geavanceerd tractiecontrole systeem is de Kadjar ook nog op gravel te gebruiken. De benzineversie kan met de twee afwerkingslijnen, Equilibre en Techno en voorts met of zonder automaat.

Prijzen

De Kadjar is dan voor zijn laatste fase opgewaardeerd, dat mag ook van de prijzen gezegd worden. De Blue dCI 115 Equilibre staat voor € 33.650 genoteerd, Tce Equilibre € 31.500, Tce EDC Techno € 33.200. Er is maar een Kadjar die minder kost dan € 30.000: TCe 140 Equilibre, 6m. DE Kadjar doet het gemiddeld op de tweedehandsmarkt, waar Franse auto’s hoe dan ook niet tot de restwaardekampioenen behoren. Na 4 jaren bent u gemiddeld de helft van uw investering kwijt.

Design

Buitenzijde

De Kadjar werd voor zijn laatste jaren strakker getrokken, kreeg nieuwe koplampen (en bijbehorende moderne led technologie) en een hertekende bumper. Hij blinkt ook iets meer, want chroom mag weer bij de hedendaagse koetswerken. Hij ziet er niet overdreven stoer uit, maar in zijaanzicht komen de terreincapaciteiten toch tot uiting. Vooraan krijgt het logo een lift tot in de motorkap, de grille krijgt strakkere lijnen.

Binnenkant

Binnen is de Kadjar een Renault zoals we dat bij de Mégane, de Talisman, de Captur (onder andere) gewend zijn geraakt. Met een klassiek ogende boordplank, een middenconsole met multimediascherm, R-Link2 aanraakscherm en een hooggeplaatste (korte) pook. Prima stoelen, materialen, die als ze van plastic zijn toch degelijk ogen en een afwerking die zich heeft kunnen losmaken van de Franse slag. Achteraan meer dan voldoende ruimte en ook daar: ambientverlichting.

Veiligheid

Zo goed als alles wat er te kopen valt aan rijassistenten is op de Kadjar standaard aanwezig en zo niet, in de optielijst bij te kopen. Toch nog een extraatje: de voorwiel aangedreven Kadjar krijgt een Exentended Grip optie, waarmee de elektronica van de tractiecontrole aan de slag gaat als de ondergrond moeilijk doet. Je kan via een selectieknop de modus kiezen waarmee het terrein het meest overeenstemt.

Alternatieven

Een SUV in de middenklasse, daar wordt mee gesmeten: Hyundai Tuscon, Kia Sportage, Alfa Romeo Tonale, Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA, het is een niet te overzien aanbod aan auto’s die wat hoger op de poten staan, een avontuurlijker leven beloven en vooral meer brandstof verbruiken dan strikt noodzakelijk is, want ze zijn hoger en zwaarder en worden in het terrein zelden gebruikt. De Kadjar heeft (al dan niet gedwongen door deze anomalie) de eer aan zichzelf gehouden en zit daar sinds 2022 niet meer zelf tussen.

FAQ

Is een vierwielaandrijving ook als actieve veiligheid een plus?
Hoe dan ook is een betere tractie over de 4 wielen een plus voor de stabiliteit van de auto, rechtdoor en in bochten. Maar ook daar heeft de grip grenzen, door de banden bepaalt.
Met de 2022 brandstofprijzen kiezen voor diesel of benzine?
Daar zal u op het moment zelf de berekening moeten maken, op dit moment is de markt dermate volatiel dat voorspellen gelijk staat met raden.
Krijgt de Kadjar een elektrische opvolger?
De Austral moet daar met zijn hybride aandrijflijn voor zorgen. Of die later volledige E-Tech wordt?

Beoordelingen voor Renault Kadjar

6 Beoordelingen

5,0