Renault Koleos te koop: tweedehands en nieuw

Renault Koleos

Renault Koleos

Renault Koleos - de luxe crossover met een rijke uitrusting

Met een tweedehands Renault Koleos haal je een auto in huis die in het interieur enorm veel ruimte heeft. Kies je bovendien voor een versie met vierwielaandrijving, dan kun je er ook behoorlijk goed mee offroad rijden. Een gebruikte Renault Koleos is misschien niet zo eenvoudig te vinden omdat het eerste model destijds niet zo heel populair was. In 2017 kwam de auto opnieuw op de Nederlandse markt omdat Renault toch een poging wilde wagen in het SUV-segment. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Met de Renault Koleos presenteert Renault haar eerste SUV

De Renault Koleos is een compacte SUV van het Franse automerk Renault. Deze presenteerde het model in 2006 op de Mondial de l’Automobile in Parijs. De Koleos was een van de eerste echte SUV’s van Renault. In het assortiment van Renault zaten wel de vierwielaangedreven Scénic RX4 en de Kangoo 4x4, maar beide auto’s waren niet echt SUV’s. De eerste generatie van de Koleos werd ontworpen door Renault en verder ontwikkeld door Nissan. De productie van de Koleos vond grotendeels plaats in de fabriek van Renault Samsung Motors in Busan, Zuid-Korea.In juni 2008 kwam de Koleos in de verkoop bij de Renault-dealers. In de Koleos zat een 2,5 liter Nissan-benzinemotor, maar de auto was ook leverbaar met een 2,0 liter dieselmotor.

Wat aan de buitenkant van de Koleos opvalt, zijn een atletisch profiel, een robuuste voorkant met strakke lijnen, de full LED verlichting en het nodige chroom. Binnenin de Renault Koleos zie je een interieur waarin verfijnde materialen gebruikt zijn. Op de afwerking valt weinig aan te merken, want deze ziet er prima uit. De sfeer in het interieur kun je zelf regelen met de ambiance verlichting en het elektrisch bedienbaar panoramisch dak. Op het dashboard zit een 8,7“ portrait touchscreen en een Bose Surround audiosysteem. Bovendien zijn er meer dan voldoende opbergmogelijkheden in de auto.

Qua zitruimte heeft de Koleos meer dan voldoende in huis. In de Renault zit je hoog, ruim en zeer comfortabel. Zowel de bestuurder als de passagiers hebben royale zitplaatsen met voldoende hoofd- en beenruimte. Ook achterin. Daarnaast heeft de Renault ook prima rij-eigenschappen, ondanks de afmetingen van de auto.In Nederland bleek de Koleos geen succes, zodat de verkoop van het model in 2010 weer werd gestaakt. In andere landen bleef het model nog wel leverbaar. De Koleos werd in oktober 2011 aangepast en in juni 2013 kreeg de auto nogmaals een facelift.

Halverwege 2015 werd de productie tijdelijk gestaakt en de Kadjar werd nu opgenomen in het aanbod van Renault, hoewel dit officieel geen opvolger was. Vervolgens werd in 2016 een tweede generatie van de Koleos getoond. Deze versie maakt gebruik van het modulaire C/D-platform van de alliantie tussen Renault en Nissan. In Nederland kwam dit model in 2017 in de showrooms en kreeg de naam “Koleos Initiale Paris”. De prijs begint bij ongeveer € 59.000.

Concurrenten: Renault Koleos en de Mazda CX-5

Deze twee auto’s zijn beide middelgrote SUV’s met ruime afmetingen en veel ruimte in de cabine. De Renault is de meest stijlvolle van de twee, met een chique inrichting, lederen bekleding en een grote middenconsole die voldoende opbergruimte biedt. De CX-5 is praktisch, maar heeft een iets smallere middenconsole en een kleinere opbergruimte. Het interieur is energiek en modern in vergelijking met dat van de Koleos.

Beide modellen hebben evenveel zitruimte, beenruimte en hoofdruimte, maar de Koleos heeft wat bredere zittingen. De voorstoelen van de Renault zijn ideaal voor langere passagiers, terwijl de voorstoelen van de CX-5 een beetje sportiever zijn en wat meer zijdelingse ondersteuning bieden. De stoelen zijn over het algemeen smallen in de CX-5.

De ruimte op de achterbank is bijna identiek, maar de achterbank van de Mazda iets hoger geplaatst waardoor er meer ruimte is voor langere passagiers. Achterin heeft de Mazda geen klimaatregeling. De Koleos heeft de meeste laadruimte, namelijk 458 l (1.690 l met neergeklapte achterbank) en de CX-5 heeft 403 l en 1.560 l met de achterbank neergeklapt.

De Mazda heeft het MZD Connect-systeem met en half op afstand bedienbare handcontroller. Dit werkt perfect, met goede, duidelijke afbeeldingen en uitstekende interface-menu’s. Het scherm reageert ook snel als de auto stilstaat. Met de handcontroller op de console, is het heel eenvoudig om je keuzes te maken terwijl je onderweg bent, zonder je ogen van de weg te halen. In de Koleos is het aanraakscherm erg verwarrend en rommelig, en je moet je aandacht te lang van de weg halen.

Mazda biedt de voorwielaangedreven CX-5 alleen aan met een 2.0-liter benzinemotor en de Renault heeft een 2.5-liter Nissan-motor. De Mazda biedt 114 kW (155 pk) en een koppel van 200 Nm versus de Renault met een vermogen van 126 kW (172 pk) en een koppel van 226 Nm. De Mazda is ongeveer 100 kg lichter en dit wordt weerspiegeld in de acceleratie prestaties. De Mazda gaat van 0 naar 100 km/u in 9,48 seconden en de Koleos doet dat in 9,40 seconden. Ondanks het verschil in motorinhoud, is de Mazda bijna net zo snel. Het brandstofverbruik van de Renault is gemiddeld 8,1 l/100km terwijl de CX-5 een officieel veel minder verbruikt, namelijk 6,6 l/100km. Beide auto’s zijn zeer aangenaam om in te rijden en parkeren is een fluitje van een cent. Beide zijn standaard uitgerust met een achteruitkijkcamera, wat parkeren makkelijker maakt.

Renault heeft een onmiskenbaar aantrekkelijke SUV voor deze klasse en valt op door uniek te zijn. De CX-5 is echter completer over de hele linie, waarbij met name de gebruiksvriendelijkheid opvalt. De Mazda is zuiniger, maar heeft minder motorvermogen dan de Koleos, die bovendien meer klasse uitstraalt.

Motoren

De eerste generatie van de Koleos (t/m 2015) werd geleverd met een 2,5 liter benzinemotor van Nissan (170 pk) en een 2,0 liter dieselmotor. De 2e generatie Renault Koleos, vanaf 2017, heeft een dieselmotor in twee uitvoeringen: één met 150 pk en één met 175 pk.

Uitrusting en opties

Standaard is de Koleos uitgerust met een R-Plug & Radio Bose® DAB+ premium audiosysteem incl. R-Link 2 met 8,7” touchscreen, een navigatiesysteem met een kaart van Europa, plus ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Als het gaat om comfort dan heeft de Koleos ook voldoende te bieden, denk bijvoorbeeld aan: een automatisch dimmende binnenspiegel, comforthoofdsteunen voorstoelen, elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels met geheugen, handsfree achterklep, elektrisch bedienbare zijruiten achter, parkeersensoren voor en achter met achteruitrijcamera en optische en sonische weergave, elektrisch bedienbare zijruiten vóór met sneltoets aan bestuurderszijde, elektronisch geregelde airconditioning met 2 klimaatzones en luchtkwaliteitsensor, stuurwiel met leder bekleed, Cruise Control en snelheidsbegrenzer.

Het exterieur van de Koleos is voorzien van dakrails in lengterichting in chroomkleur met satijnglans en gelamineerde extra geïsoleerde zijruiten met privacy glass. Aan de binnenkant heeft de auto 6-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen, te personaliseren interieurverlichting, elektrisch verwarmbare voorstoelen en one-touch folding achterstoelen

Om de auto extra veilig te maken, zijn de volgende technische toepassingen gebruikt:

  • Elektronische Stabiliteits Controle (ESC) met tractiecontrole (ASR) en hill start assist
  • Bandenreparatieset
  • Adaptive Cruise Control
  • ECO-mode
  • Safe Distance Warning
  • Bandenspanningcontrolesysteem
  • Elektrische handrem
  • Active Emergency Braking System met voetgangersdetectie
  • Lane Departure Warning
  • Grootlichtassisstent
  • Mistlampen voor
  • Alarmvoorbereiding
  • Schakelindicator
  • Traffic Sign Recognition
  • Gordijnairbags vóór
  • LED PURE VISION koplampen
  • Blind Sport Warning
  • Vermoeidheidsdetectie systeem

Conclusie: Voor wie?

Een gebruikte Renault Koleos is vanwege de ruimte in het interieur een uitstekende gezinsauto. Iedereen heeft voldoende ruimte om te zitten en ook de kofferbak biedt behoorlijk wat ruimte. Het design is stijlvol en daarnaast is de auto ook voorzien van allerlei technische voorzieningen die de Koleos modern maken. De auto is niet heel zuinig dus voor grote afstanden is dat wel een nadeel omdat de brandstofkosten dan al snel hoog worden.

Beoordelingen voor Renault Koleos

9 Beoordelingen

4,3

Technische gegevens van de Renault Koleos

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens