Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-talisman-side

Renault Talisman

1 / 4
renault-talisman-side
renault-talisman-front
renault-talisman-back
renault-talisman-seats

Sterke punten

  • Ruimte en comfort aan boord
  • Dynamiek dankzij 4Control-vierwielsturing
  • Complete uitrusting

Zwakke punten

  • Kleine brandstoftank
  • Rumoerige dieselmotoren
  • Geen hybride optie

Renault Talisman Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Talisman, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7 - 12.2s
Maximumsnelheid:185 - 240 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):95 - 169 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.6 - 7.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4849 x 1868 x 1456 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:492 - 1682 liter
Aanhangergewicht:388 - 575 kg

## Geslaagde berline, maar geen geluksbrenger

De Talisman werd in 2015 voorgesteld als opvolger van de Laguna, in de hoop dat het de geluksbrenger zou worden die Renault terug naar de top van het grote middenklassesegment zou brengen. Het model bleek echter te anoniem, en in de latere levensjaren ontbrak het hem aan een hybride optie, die o-zo-belangrijk is geworden op de fleetmarkt. In 2022 was het dus over en uit voor de Talisman, die het op één generatie houdt.

Interesse in een Renault Talisman

Renault Talisman tweedehands auto
Renault Talisman nieuwe auto
Renault Talisman dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zijn tegenvallende verkopen hadden niets te maken met zijn kwaliteiten, het was een ruime, comfortabele reisberline die als break ook nog eens erg praktisch kon zijn.

  • Speciaal aan de Talisman was zijn 4Control-vierwielsturing, een erfstuk van de Laguna, die hem een kleinere draaicirkel en meer dynamiek gaf aan lage snelheden, en meer stabiliteit aan hoge snelheden.

  • De basisuitrusting was best uitgebreid, zeker bij de latere modellen, waarbij Renault alle registers opentrok om de verkopen een boost te proberen geven.

  • Omdat het model nieuw niet zo populair was, was zijn restwaarde ook niet geweldig, wat betekent dat je goede zaakjes kan doen op de tweedehandsmarkt, met goed uitgeruste wagens met een lage kilometerstand voor een scherpe prijs.

Alle belangrijke gegevens over de Renault Talisman

Motoren

Bij zijn lancering in 2015 waren dieselmotoren nog erg populair, het aanbod bestond dan ook uit een 1.5 dCi met 110 pk als instapmotor, een 1.6 dCi met 130, 150 of 160 pk. Later kwamen er twee nieuwe dieselmotoren, die de komst van de WLTP-norm moesten doorstaan: de 1.7 dCi van 150 pk en de 2.0 dCi van 160 of 200 pk. Opgelet: die ‘nieuwe’ 1.7-dieselmotor was niet beschikbaar met een automaat, daarvoor moest je de tweeliter nemen.

Op benzine bestond het gamma aanvankelijk enkel uit een 1.6-turbobenzine van 150 of 200 pk. Later werd deze motor vervangen door de Renault-Mercedes 1.3-turbomotor van 160 pk en de 1.8 TCe uit de Renault Mégane RS, in dit geval 225 pk sterk en daarmee ook de meest potente motor die je kon krijgen in de Talisman.

In 2020 kwam er een kleine facelift voor het model, die naast het uiterlijk ook wijzigingen bracht voor het motorengamma, dat wat compacter werd - de voortekenen van het einde van het model waren al in zicht. Je had nu enkel nog een 1.3 TCe-motor op benzine van 160 pk, of een 1.7 dCi of 2.0 dCi op diesel, met vermogens van 150 tot 190 pk. Een hybride optie was er niet, wat het model waarschijnlijk ook de nek heeft omgedraaid in de huidige fleetmarkt.

Afmetingen

De Renault Talisman was een vrij grote berline, vergelijkbaar met de Volkswagen Passat, met een lengte van 4,85 meter voor de berline en 4,87 meter voor de break. Beide varianten waren 1,87 meter breed en 1,46 meter hoog. De binnenruimte was goed voor elkaar en de koffer was ook best groot, al was hij minder toegankelijk in de berlineversie. Die kon 608 tot 1.022 liter meezeulen, de break had een laadvolume van 572 tot 1.681 liter. De Talisman kon 1.500 tot 1.800 kilo trekken, afhankelijk van de motorisatie. De tankinhoud van 46 tot 51 liter is eerder klein in dit segment.

Uitvoeringen

De instapversie van de Renault Talisman was de Life, die er enkel met de dCi 110-basismotor was. Daarboven stond de Zen, dan de Limited, Intens, de Limousin en de Initiale Paris als topversie met zowat alle opties.

Na de facelift van 2020 werd het gamma vereenvoudigd en bleven enkel nog de Zen, Intens en Initiale Paris over. De Initiale Paris kon je bovendien enkel krijgen op de krachtigste motoren.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Renault Talisman is niet meer in productie, je kan hem dus niet meer bestellen in België. De prijsvork voor zijn pensioen lag tussen de 26.000 en de 40.000 euro, waarmee hij competitief geprijsd was vergeleken met de concurrentie, vooral omdat je veel uitrusting kreeg voor het geld.

Op de tweedehandsmarkt heb je al een Renault Talisman vanaf 12.000 euro, al gaat het dan om de basisdieselmotor met 110 pk met hogere kilometerstanden. Vanaf 15.000 euro is het aanbod echter een pak ruimer en heb je keuze tussen verschillende motoren, uitvoeringen en kleurtjes. De verhouding tussen de break en de berline is ongeveer 50:50.

Design-highlights en interieur

De Renault Talisman staat op hetzelfde CMF-platform als de iets later aangekondigde Espace, maar lijkt meer op de kleinere Mégane, die ook kort na dit model werd aangekondigd. Hij heeft de hoekige koplampen met de LED-lichtsignatuur die doorloopt tot laag in de bumper, met achteraan lichtblokken die elkaar nét niet raken door de plaatsing van de Renault-badge. Je had keuze tussen een berline en een break, maar in tegenstelling tot sommige concurrenten heeft de berline geen grote achterklep. In 2020 kreeg de Talisman een kleine facelift, met nieuwe lichtblokken voor- en achteraan, nieuwe bumpers en nieuwe kleur- en velgenopties.

Sober maar comfortabel

Aan boord heerst er vooral een zakelijke sfeer, met weinig kleurenopties, al waren er afhankelijk van de uitvoering wel sfeerverlichting en contrasterende stiksels te verkrijgen. Het dashboard is semi-digitaal en het infotainmentsysteem staat verticaal op de middenconsole, maar reageert niet zo snel. De binnenruimte en vooral het zitcomfort waren wel goed voor elkaar, met zetels die veel ondersteuning bieden en een ruime achterbank. Met de facelift werd het instrumentarium volledig digitaal en kreeg het infotainmentsysteem een upgrade, terwijl je nu ook voor een licht interieur kon kiezen.

Rijhulp en veiligheid

De Renault Talisman werd in 2015 getest door Euro NCAP en kreeg toen de maximale 5 sterren, met vooral mooie scores voor de bescherming van inzittenden. Aan het einde van zijn carrière was er een vermoeidheidsdetector, adaptive cruise control, noodremhulp, een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en een dodehoekmonitor.

Alternatieven

De Renault Talisman was een grote middenklasser in dezelfde categorie als de Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Skoda Superb, Opel Insignia, Mazda6 en de Peugeot 508. Vergeleken met zijn concurrenten was de Talisman doorgaans goed uitgerust en liet hij een voorbeeldig rijcomfort zien, maar qua binnenruimte moest hij het onderspit delven. De tweedehandsprijzen van al deze modellen liggen ongeveer op dezelfde hoogte.

FAQ

Kan je de Renault Talisman nog nieuw bestellen?
Neen, de Renault Talisman is sinds 2022 uit productie en krijgt geen rechtstreekse opvolger.
Is de Renault Talisman betrouwbaar?
De Renault Talisman is over het algemeen betrouwbaar, maar er zijn wel problemen gemeld met de EDC-automaat.
Is er een Renault Talisman hybride?
Neen, de Renault Talisman is nooit als plug-in hybride geleverd, wat zijn verkopen zeker negatief heeft beïnvloed in de fleetsector.

Beoordelingen voor Renault Talisman

3 Beoordelingen

4,7