Peugeot 508 te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot heeft een lange traditie in de middenklasse

Het Franse familiebedrijf Peugeot is één van de oudste autofabrikanten ter wereld en had al vroeg modellen uit de meest uiteenlopende klassen in zijn collectie. Hij werd dan ook nooit enkel als specialist op het gebied van economymodellen en compacte voertuigen beschouwd. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Maar na de Tweede Wereldoorlog duurde het toch enkele jaren voordat Peugeot met de series 403, 504 en 604 weer middenklasse coupés en sedans van de hogere klasse op de markt bracht. Dit gebeurde tijdens de economische opleving in Europa. Omdat de modellen uit deze series in Frankrijk als dienstvoertuigen van de regering gebruikt werden, kregen ze hier een prominente status. Op de buitenlandse markten werd Peugeot echter al snel vooral als fabrikant van economymodellen gezien.

De Peugeot 508 wordt in 2010 het nieuwe topmodel van het merk

Dat had ook invloed op de verkoopaantallen van de grotere sedans. Er werd steeds vaker over nagedacht om als merk terug te treden uit het prestigieuze voertuigsegment van de hogere middenklasse en om de modelcollectie aan te passen. De verandering werd uiteindelijk in 2010 ingezet: de twee parallel gebouwde series Peugeot 407 en Peugeot 607 werden samengevoegd tot een nieuw model, dat in 2011 onder de naam Peugeot 508 op de markt kwam.

Meer ruimte in de Peugeot 508 sedan

De Peugeot 508 had aan de ene kant te betekenen dat de traditionele autofabrikant zich in ieder geval voorlopig terug trok uit de hogere klasse. Aan de andere kant zorgde de Peugeot 508 er als opvolger van de Peugeot 407 ook voor dat de middenklasse van de Fransen duidelijk opgewaardeerd werd. De reden: met een lengte van 4,79 meter was de sedan meer dan tien centimeter langer dan het voorgangermodel uit de middenklasse. Ter vergelijking: de luxere, hoger gepositioneerde sedan Peugeot 607 had een lengte van 4,90 meter. Vooral de kofferruimte en de achterpassagiers profiteerden van de gegroeide lengte bij de Peugeot 508. De kofferruimte had namelijk een laadvolume van 515 liter en de achterpassagiers hadden circa vier centimeter meer beenruimte.

De Peugeot 508 moet de middenklasse opwaarderen

In zoverre kon men zelfs uit de afmetingen de strategie van de ontwerpers opmaken: het vinden van een compromis en de oude indeling in middenklasse en hogere klasse opheffen. Maar ook het carrosseriedesign liet blijken dat het gevonden compromis tegelijkertijd de middenklasse op moest waarderen. De sedan had namelijk qua uiterlijk meer overeenkomsten met het grote dan met het kleine voorgangermodel. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de vormgeving van de voor- en achterzijde van de auto of de vorm van de verlichting.

De combiversie Peugeot 508 SW

Bij de combiversie van de Peugeot 508 viel de groei in lengte iets bescheidener uit. Het laadvriendelijke model groeide van 4,76 naar 4,81 meter. Zoals het ook al bij andere series gebruikelijk was, gaven de Fransen het vijfdeurs model de naamstoevoeging SW. Hij kwam dus als Peugeot 508 SW op de markt. Net als bij de voorganger was hij ook met een groot zonnedak verkrijgbaar. Het plaatsaanbod van de Peugeot 508 combi was ook weelderig: bij neergeklapte zitplaatsen had hij een laadruimte van bijna 1.400 liter.

De motoren van de Peugeot 508

De zuinigste versie van de Peugeot 508 was de hybrideversie met een dieselmotor met elektrische ondersteuning. Deze motor had een prestatievermogen van 82 kW (112 pk) en een brandstofverbruik van 4,2 liter (109 g/km CO2). Naast deze hybrideaandrijving waren er ook nog drie gewone dieselmotoren en twee benzinemotoren in de collectie opgenomen. Deze hadden een prestatievermogen tot maximaal 115 kW (156 pk).