Donderslag bij heldere hemel in het segment waar senioren graag shoppen: de Nissan Micra – lang één van hun favorieten – verandert het geweer van schouder. Nissan hoopt daarbij op commercieel succes, wij voelen dat hij de generatiekloof probeert te dichten.
Dit jaar wil een nieuwe constructeur komen meestrijden om de knikkers in Le Mans. Nissan treedt aan tegen Audi, Porsche en Toyota met een geheel eigen, onuitgegeven oplossing.
De Nissan NV200 krijgt de aandrijving van de Leaf, waardoor Nissan voortaan ook koeriers nuluitstoot kan aanbieden. Er zijn twee versies. Nissan blijft verder inzetten op de elektrische modellen. Na de Leaf komt er nu ook een volledig elektrische bestelwagen: de e-NV200.
Eindelijk! Na 7 vette jaren Qashqai komt deze nieuwe Nissan Pulsar de zeilen bijzetten en de in 2007 stopgezette Almera en Primera aflossen. Want niet iedereen lust crossover.
Nissan geeft de Juke al een facelift. Het kassucces van Nissan krijgt een nieuwe basismotor, en er zijn meer mogelijkheden om hem naar eigen smaak te decoreren.
Toen Nissan de nieuwe Qashqai voorstelde, meldde het merk dat er geen zevenzitter meer zou komen als Qashqai+2. Dat was de waarheid… en ook een beetje gelogen.
Met zowel de rationele stadswagens als superkrachtige sportwagens, zijn de stijlverschillen op de Nissanstand groot. Maar er is ook een grote première.
Met de compleet nieuwe Qashqai modeljaar 2014 in het vizier zet Nissan enkele superuitgeruste versies van het huidige model in de vitrine. Zoals deze Qashqai 360. Een koopje?
In de nog jonge wereld van de elektrische auto’s, volgen de updates elkaar snel op. Om een nog steeds argwanend publiek te overtuigen, komen de facelifts dan ook sneller dan bij gewone modellen, getuige de Nissan Leaf.
U bent rijk, excentriek en uitgekeken op de Aston Martins, Ferrari’s en andere Lamborghini’s? Dan heeft Nissan misschien wel iets voor u: de Juke-R.
Er is de Nissan Juke en er is de Nissan Juke R, die laatste met de motor van de brute GT-R. Peperduur en exclusief. Maar nu probeert Nissan meer volk van die R te laten profiteren door een Nismo-versie van de Juke los te laten. Nismo, dat staat voor Nissan Motorsport. Klinkt interessant.
Nissan is een voortrekker op vlak van groene technologie. Op de stand prijkt uiteraard de Leaf, maar ook enkele interessante concepten die de mogelijkheden van de ‘zero emission car’ demonsteren. Daarnaast ontbreken evenmin de populaire SUV’s, sportwagens en lichte vrachtauto’s uit het gamma.
In ‘old school’ pick-up-land zwaaien de Toyota Hilux en de Nissan Navara nog steeds de plak. Wij gingen op pad met de topversie van de laatste. Die kan met zijn ongeëvenaarde trekvermogen van 3 ton een olifant de baas.
De concurrentie maakt zich behoorlijk boos om Nissans supersportwagen, de GT-R. Youtube staat vol met lovende filmpjes over zijn prestaties, maar vooral zijn prijskaartje – amper 86.800 euro voor de duurste Black Edition – zet kwaad bloed bij de gevestigde waarden. En terecht.
Het is even wennen, het ‘kikkersmoeltje’ en de gedrongen stoerheid van Nissans jongste cross-over, de Juke. Maar dat was ook de bedoeling. Om uit de band te springen in het doorgaans veel te brave segment van de klassieke SUV’s.
Opvallend, maar ondanks het feit dat hij alleen bestond met een 3.5 V6 benzine, sloeg de eerste Murano redelijk aan in Europa. Nu is er een diesel, die de verkoop van het nieuwe model moet aanzwengelen.
De klassieke vijfdeurs stadswagens als de VW Polo, Renault Clio of Peugeot 207 hebben er een te duchten concurrent bij. Na zijn eerdere succes met de Quashqai, probeert Nissan hetzelfde nu een segment lager met deze Juke. Die waait als een frisse wind door een vaak stoffig segment.
Met de Daihatsu Materia en de Nissan Cube brengen we twee gekkebekkentrekkers bijeen. Voor wie zijn monovolumes graag extra gekruid heeft.
Nissans werkpaarden, de Navara pick-up en de Pathfinder, zijn uitgerust met nieuwe dieselmotoren. Daarbij hoort ook een zachte facelift, al zijn de optische veranderingen veeleer summier. Dat kan je niet zeggen van de nieuwe, 230 pk sterke V6 3.0 dieselmotor.
Wij, Europeanen, denken veelal in hokjes als het om (super)auto’s gaat. Porsche, Ferrari, Lamborghini en Aston Martin…verder kijken we veelal niet. Ver-van-je-bed-show misschien? En daarmee doen we die sportwagens buiten de grenzen van ons continent eigenlijk tekort.
Hij ziet eruit als een SUV, heeft – optioneel – vierwielaandrijving en spiegelt daarmee off-road-eigenschappen voor. Wat de Nissan Qashqai met 150-diesel-pk’s en vierwielaandrijving het beste kan, hebben wij voor u getest.