Ford Tourneo te koop: tweedehands en nieuw

Ford Tourneo

Ford Tourneo

De Ford Tourneo Connect is verkrijgbaar in twee carrosserielengtes

Het Amerikaanse autoconcern Ford hoorde met zijn Europese vestigingen in Groot-Brittannië en Duitsland tot de pioniers bij de ontwikkeling van bestelbusjes. De Ford Transit was sinds het begin van de jaren '50 zeer bepalend voor de voertuigklasse van de bestelbusjes. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Maar ook in de klasse van de ludospaces, die eerst vooral voor bedrijfsmatig gebruik bedoeld waren, was de producent sinds de jaren '70 met de Ford Courier vertegenwoordigd. Terwijl de concurrenten in Europa hun collectie in de jaren '90 uitbreidden en de aanvankelijk eenvoudige ludospaces steeds meer veranderden in comfortabele en ruime gezins- en vrijetijdsauto's, volgden de Amerikanen na de eeuwwisseling met een nieuwe modelgeneratie: in 2002 presenteerden ze de ludospace Ford Transit Connect. Deze gesloten bestelbus was ontwikkeld voor de professionele transportsector en telde voor de belastingen tot de vrachtwagens. De modelserie werd eveneens in 2002 met een tweede model uitgebreid, welke in veel landen als minibus en vrijetijdsauto onder de naam Ford Tourneo Connect op de markt kwam. Een bijzonderheid van het model: de Tourneo werd met twee verschillende wielbasissen aangeboden.

De Ford Tourneo Connect met korte wielbasis

Terwijl voorganger Ford Courier haar bouwplatform nog deelde met het economymodel Ford Fiesta, gebruikten de ingenieurs voor de Ford Tourneo Connect nu het platform van de compacte serie Ford Focus. Passend bij het ontwerp als vrijetijdsauto en minibus construeerden de ontwikkelaars de Ford Tourneo Connect in twee verschillende carrosserielengtes. De kortere versie van de Ford Tourneo kwam afhankelijk van de bouwfase op een totale lengte van circa 4,28 meter en bood plaats aan maximaal vijf passagiers.

De lange versie van de Ford Tourneo Connect

In de variant als minibus was de Ford Tourneo Connect daarentegen bijna dertig centimeter langer waarmee hij aanvankelijk op een totale lengte van 4,55 meter kwam. Het voordeel van deze constructie: het interieur bood zo genoeg ruimte voor een derde zitrij met drie extra zitplaatsen. In deze configuratie kon de Ford Tourneo Connect gebruikt worden als minibus met een capaciteit van maximaal acht passagiers. In 2006 en 2009 kreeg de Ford Tourneo een modelonderhoud, wat lichte wijzigingen in de vormgeving van de voorzijde van de Tourneo Connect met zich meebracht. Een verdere vernieuwing vanaf 2010: de lange versie van de Ford Tourneo groeide naar een lengte van bijna 4,60 meter. Wat betreft de motorisering van de in Turkije en Roemenië van de band rollende Ford Tourneo Connect was er de keuze uit een 2,0 liter benzinemotor en een 1,8 liter dieselmotor.