Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
opel-l.jpg

Opel Astra GSI

Opel Astra Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Astra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6 - 17.5s
Maximumsnelheid:155 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):88 - 228 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.3 - 9.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4051 x 1684 x 1390 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:241 - 1630 liter
Aanhangergewicht:320 - 567 kg

Interesse in een Opel Astra GSI

Opel Astra GSI tweedehands auto
Opel Astra GSI dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Opel Astra GSi - de stoere versie van de Astra F

De Opel Astra GSi is de sportieve uitvoering van de Opel Astra F, die tussen 1991 en 1998 werd gemaakt. De auto had een 2.0 L motor met een vermogen van 115 of 150 pk. Door de grotere bumpers, side skirts, luchtsleuven in de motorkap en een grote dakspoiler kon je het verschil tussen een gewone Astra en een GSi goed zien. Dit model kreeg in 1995 een facelift, waarbij het behoorlijk afgeslankt werd. Er kwam ook een nieuwe motor. Na 1998 werd het label GSi niet meer gebruikt voor de Astra.

Opel Astra GSi - het sportieve Opel Astra-model

In september 1991 bracht Opel de Astra F op de markt. Voor de Astra F was ook het uitrustingsniveau GSi (Grand Sport injection), beschikbaar: de snelle uitvoering van de Astra F, met een 2.0 L motor en een vermogen van 115 tot 150 pk.

Aan de buitenkant ziet de GSi er wel heel anders uit dan de standaard Opel Astra F, hoewel de carrosserie wel bijna hetzelfde is. De GSi heeft een sportiever uiterlijk en is herkenbaar aan de grotere voor- en achterbumpers, side skirts, een andere grille, een grote dakspoiler op de achterklep en de luchtsleuven in de motorkap. De antenne zit achter op het dak.

Ook de verlichting is anders dan bij de gewone Astra. In plaats van oranje knipperlichten heeft de GSi witte knipperlichten. De GSi heeft ook geen knipperlichten aan de zijkanten meer. Een ander kenmerk zijn de achterlichten die donkerder gekleurd zijn en tussen de achterlichten zit een plaat op de achterklep gemonteerd. Tenslotte heeft de GSi ook nog getint glas. Het model werd gebouwd tussen 1991 en 1998.

In 1995 was het tijd voor een facelift

In 1995 krijgt de Astra een facelift en ook de GSi wordt niet overgeslagen. De GSi wordt behoorlijk afgeslankt. Zo verdwijnen de bredere bumpers, spoilers en luchthappers in de motorkap. Alleen aan de badge op de stootsrippen aan de zijkant kun je nog zien dat het hier om een Astra GSi gaat. De 2.0 liter motor van 150 pk wordt omgewisseld voor een nieuwe generatie Ecotec motor van 2 liter. Hierbij moet de GSi zo’n 14 pk aan vermogen inleveren. Eerst was alleen de hatchback leverbaar als GSi, maar na de facelift zijn ook de 5-deurs en de stationwagen leverbaar als GSi. Ze krijgen een krachtiger motor en een ander onderstel.

In 2018 begon Opel testritten te maken met een nieuwe Astra en het leek erop dat het GSI-label weer gebruikt ging worden. Deze nieuwe Astra werd namelijk al in China verkocht als de Buick Verano GS. Deze GSI heeft een gespierde voorkant, een andere bumper, luchtinlaten en koplampen. Aan de achterkant zit een extra uitlaatpijp en een hele grote achterbumper. De auto staat ook 10 mm lager dan de reguliere Astra. Deze nieuwe GSI zou worden aangedreven door een 2,0-liter viercilinder bi-turbomotor van 141 kiloWatt levert. Dat zou genoeg moeten zijn om de snelheid van de huidige Astra te overtreffen. Tot op heden is deze Astra GSi in Europa nog niet op de markt verschenen. Je kunt nog wel een goede gebruikte Opel Astra GSi vinden, waar je nog veel plezier van kunt hebben.

Opel Astra GSi en de Golf GTI

De Golf GTI en de Opel Astra GSi zijn beide pittige uitvoeringen van hele gewone auto’s. De GTI is herkenbaar aan de rode sierstrepen en natuurlijk de GTI-badge. Net als de GSi had de Golf brede bumpers en grote luchtinlaten aan de voorkant.

De GTI had een vermogen van 110 pk en dat was net 5 pk minder dan de lichtste versie van de Astra GSi. De Golf I GTI reed in 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalde een maximumsnelheid van 182 km/u. De Astra GSi sprintte in 9,5 seconden naar 100 km/u en was dus iets langzamer dan de Golf, maar met de krachtigste motor was de GSi juist sneller.

En het interieur? De Volkswagen heeft geboorde pedalen, zwaar versterkte Recaro-kuipstoelen, een stuur met een afgeplatte onderkant en de sportieve accenten. De Astra heeft sportievere pedalen en lederen bekleding en dat is het dan zo’n beetje.

Het grote verschil tussen de basis van de twee auto's is dat de Astra een ouderwetse achterwielophanging met torsieas heeft, terwijl de Golf profiteert van een multi-link-ophanging. Een multilink ophanging werkt waarschijnlijk beter voor een sportieve auto, omdat de laterale en longitudinale krachten die op een auto werken tijdens het remmen in bochten worden gescheiden. Dat maakt de GTI stabieler in bochten dan de GSi.

Op papier lijkt de Astra GSi behoorlijk indrukwekkend, maar de Golf GTI kan hem de baas. Over de hele linie is de Golf scherper, completer en leuker. Toch zullen de echte fans blijven kiezen voor de Astra GSi, al is het alleen maar voor het uiterlijk….

Motoren

De standaard motor van de Opel Astra GSi was een 2.0 L benzinemotor met 2 kleppen per cilinder. Deze heeft een vermogen van 115 pk waarmee je in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u kunt sprinten. Kies je voor de krachtigste motor, dan krijg je de 2 liter 16V motor met een vermogen van 150 pk 16V. Dankzij het koppel van 196 Nm rij je met deze motor binnen 8 seconden naar 100 km/u. De standaard motor werd In 1993 vervangen voor de C18XE. Dit was een 1,8 liter motor met 16 kleppen.

Uitrusting en opties

De GSi is natuurlijk een sportieve versie van de Astra, dus het is logisch dat dat ook blijkt uit de uitrusting van de auto. Standaard heeft de GSi een zeer rijke uitrusting, zeker voor die tijd. Zo krijg je standaard o.a.:

  • ABS
  • Boordcomputer
  • Stuurbekrachtiging
  • Schijfremmen
  • Recaro sportstoelen
  • 15 inch lichtmetalen velgen
  • Mistlampen voor
  • Traction control

Als er geen airco in de GSi zat, dan kreeg je tot modeljaar 1994 standaard een schuifkanteldak bij de auto. De uitvoering met de 2.0 liter 16V had een extra stabilisatiestang aan de achteras. Ook zijn de oorspronkelijk Nederlandse auto’s voorbereid voor nagenoeg alle mogelijke opties. Na de facelift in 1995 waren deze opties alleen tegen een meerprijs leverbaar.

Voor de echte Opel GSi-fans

Als je nu een gebruikte Opel Astra GSi koopt, dan ben je waarschijnlijk een grote fan van klassieke Opel-modellen. Deze stoere versie van de Opel Astra blijft door de brede bumpers, dikke voorkant en de spoiler een echte blikvanger. De 2.0 liter motor levert maximaal 150 pk aan vermogen en daar kun je prima mee optrekken.

Beoordelingen voor Opel Astra

928 Beoordelingen

4,3