Peugeot 106 te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot 106

Peugeot 106

Peugeot 106: een Frans succesnummer

De Peugeot 106 was de opvolger van de tot 1988 geproduceerde 104. In september 1991 werd de Peugeot 106 geïntroduceerd, met de gedachte het instapmodel van de Peugeot 205 te worden. In korte tijd groeide de 106 uit tot de vervanger van de bekende 205. De 106 is in twee verschillende series geproduceerd. Serie S1 van 1991 tot 1995 en serie S2 van 1996 tot 2004. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Peugeot 106 - Actueel aanbod

Peugeot 106 -

De Peugeot 106 steeg onverwacht snel in populariteit, vooral vanwege de in die tijd moderne vormgeving, lage onderhoudskosten, het grote comfort en zeer goede rijeigenschappen. Vijf jaar na introductie vormde de Peugeot 106 de basis voor de Citroën Saxo, die er bijna compleet hetzelfde uitziet. In dit jaar werd de 106 meteen ook van een modernere uitstraling en look voorzien en kregen de beschikbare motoren brandstofinspuiting. Een nieuw sportief GTi-model werd geïntroduceerd, waarna het model ook veel in rally’s populair werd. In totaal is de 106 ruim 13 jaar lang geproduceerd en is daarmee een van de langstlopende serie productieauto’s. In 2004 werd de 106 vervangen door zijn opvolger: de Peugeot 107. Het interieur van de 106 was compleet, maar voorzien van een minimalistische inrichting waarbij zelfs het metaal van de deuren zichtbaar was.

Details Peugeot 106

De 106 verscheen in vier varianten: de XN die gezien kan worden als basisversie, aansluitend de XR en als topmodel de 106 XT. Het vierde model was de sportieve XSi. De 106 was verkrijgbaar met 4-cilinder benzinemotoren van 1.0 liter tot 1.6 liter. De 1.0 liter en de eerste 1.1 liter-versies waren voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak met vier versnellingen. De andere modellen zijn voorzien van een bak met vijf versnellingen. De motor levert 60 pk vermogen, wat voor een auto met deze afmetingen en een laag gewicht goede prestaties geeft. Een topsnelheid van 165 km/u was daarmee mogelijk. Desondanks werd de auto ook populair bij gezinnen. De Peugeot 106 rijdt op een volle tank van 45 liter een afstand van net geen 420 kilometer. Voor de Peugeot 106 was er een grote keuze uit verschillende motoren, zowel in benzine- als dieselvariant. Na 1993 verscheen het Rallye-model met een 1.3 liter benzinemotor met 100 pk. Bijzonder detail was dat dit model slechts in de kleuren wit, zwart of rood verkrijgbaar was. Omdat de nadruk lag op de sportieve prestaties had het model onder meer geen stuurbekrachtiging en elektrische ramen of andere luxe.

Verkrijgbare Peugeot 106-modellen

Vanwege het grote succes van de Peugeot 106 is deze in de loop der jaren in veel verschillende varianten geproduceerd. Een uitgebreide keuze aan verschillende motoren van 45 tot 120 pk en verbeteringen in de vormgeving en carrosserie is voorhanden. In de jaren na de eerste introductie werd het uiterlijk moderner gemaakt en de carrosserie verbeterd. Deze versie was tot 2003 verkrijgbaar en vergelijkbaar met de Citroën Saxo. Het lage gewicht in combinatie met een laag zwaartepunt zorgde voor een in die tijd laag verbruik en uitstekende wegligging. De 106-modellen met een dieselmotor waren zelfs nog iets zuiniger en nog betrouwbaarder. Ondanks zijn kleine afmetingen biedt de 106 een verrassend grote laadruimte, iets dat in alle series opvalt. De achterwand van de 106 is volledig opklapbaar en geeft daarmee een grote hoeveelheid beschikbare laadruimte prijs. De Peugeot 106 van de tweede werd voorzien van een iets meer afgerond exterieur. Verder zijn de afmetingen vrijwel niet gewijzigd, om zo veel mogelijk universele onderdelen te kunnen gebruiken. De GTi-versie had zwarte lederen bekleding, lichtmetalen velgen en schijfremmen. Van de oorspronkelijke 106 zijn twee Rallye-modellen geproduceerd, zowel in de eerste als de tweede serie. De Rallye S1 leverde 100 pk met een 1.3 liter benzinemotor, de tweede serie een 1,6 liter met een vermogen van 103 pk. Optioneel kon ook gekozen worden voor een motor met een vermogen van 120 pk. Peugeot viel begin jaren 90 op door van de Peugeot 106 ook een elektrische variant te produceren. De elektrische Peugeot 106 was een test om de voordelen van elektrisch rijden in de praktijk aan te tonen: geen uitlaatgassen of lawaai in combinatie met een eenvoudige bediening. Hoewel de elektrische variant geschikt gemaakt was voor serieproductie op grote schaal kwam het daar nooit van.

Peugeot 106 prijzen en varianten

De benzinemotoren van de 106 waren beschikbaar met een inhoud van 1.0 liter, 1.1 liter, 1.3 liter, 1.4 liter en 1.6 liter. Voor de Sport- en GTi-uitvoering zelfs een 1.6 liter met 16 kleppen. Alle diesels kregen een 1.4 liter of 1.5 liter PSA TUD-motor. Alleen de 1.4 liter en 1.6 liter waren leverbaar met automatische versnellingsbak. De voordeligste 106 was uitgerust met een 1.0 of 1.1 liter benzinemotor. Na de dieselvarianten waren de Sport- en GTi-uitvoering de duurste, waarvoor ook verschillende opties mogelijk waren. Vooral de lederen bekleding was verantwoordelijk voor een hogere prijs ten opzichte van concurrenten. De 106 is voor veel gezinnen, maar ook sportieve rijders een voordelige auto geweest die veel rijplezier bood.

Beoordelingen voor Peugeot 106

34 Beoordelingen

4,3

Technische gegevens van de Peugeot 106

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens