Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Seat Tarraco PHEV AS24 3.jpg

Seat Tarraco PHEV

1 / 4
Seat Tarraco PHEV AS24 3.jpg
Seat Tarraco PHEV AS24 4.jpg
Seat Tarraco PHEV AS24 1.jpg
Seat Tarraco PHEV AS24 2.jpg

Sterke punten

  • Dynamisch design
  • Veel binnenruimte
  • Competente plug-inhybride

Zwakke punten

  • Goedkope afwerking
  • Niet met zeven zitplaatsen
  • Minder kofferruimte

SEAT Tarraco Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto SEAT Tarraco, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.2 - 10.2s
Maximumsnelheid:196 - 228 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):36 - 171 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.6 - 7.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4735 x 1839 x 1674 mm
Portieren:5
Kofferruimte:610 - 760 liter
Aanhangergewicht:522 - 616 kg

Spaanse stekker-SUV

De traditionele MPV moet steeds vaker plaats maken voor een ruime SUV. Zo ook bij Seat, waar de Alhambra stilaan zijn leeftijd begon te tonen en de Tarraco in 2018 de fakkel overnam. Die ruime SUV werd meteen ook de basis voor Seats eerste plug-inhybride, de Tarraco PHEV.

Interesse in een Seat Tarraco PHEV

Seat Tarraco PHEV tweedehands auto
Seat Tarraco PHEV nieuwe auto
Seat Tarraco PHEV dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Seat Tarraco deelt zijn basis met een reeks SUV’s van Volkswagen en Skoda, maar dat zou je niet zeggen. De Spanjaard pronkt met zijn eigen design, dat aanzienlijk scherper en dynamischer voor de dag komt.

  • De rij-eigenschappen beantwoorden daar ook aan, want Seat heeft het MQB-A2-platform naar smaak aangepast. Daardoor stuurt de Tarraco best fijn voor zijn formaat.

  • Op motorisch vlak houdt de Seat wel gewoon vast aan zijn VW-roots, en daar is niks mis mee. De plug-inhybride aandrijflijn is namelijk krachtig en soepel, en biedt een elektrisch rijbereik van tot 58 kilometer.

  • Daarvoor krijgt de Tarraco PHEV een flinke accu mee, die wel wat kofferruimte wegvreet. Toch blijft de Seat een ruime SUV met plek voor vijf en hun bagage.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Seat Tarraco beschikt over een uitgebreid gamma aan motoren, van een 1.5-liter benzinemotor tot 2.0 TDI-blokken. De modernste is echter de Tarraco PHEV, een plug-inhybride.

Die maakt gebruik van een 1.4-liter viercilinder benzinemotor die op zich 150 pk kan produceren, en combineert die met een 116 pk sterke elektromotor in de transmissie. Wanneer beide samenwerken piekt het vermogen op 245 pk, terwijl de Tarraco PHEV in zuiver elektrische modus tot 58 kilometer ver moet geraken. Dat dankt hij aan een accu van 12,8 kWh, die deels onder de koffervloer gemonteerd zit.

Afmetingen

De plaatsing van die accu zorgt ervoor dat de Tarraco PHEV iets minder koffervolume kan opbrengen dan modellen met andere motoren. Zo biedt de standaard Tarraco tot 760 liter kofferruimte, maar houdt de plug-inhybride het op 610 liter. De mogelijkheid om een extra zitrij in de koffer te bestellen vervalt eveneens, waardoor de Tarraco PHEV steeds een vijfzitter is. Verder blijft de cabine wel intact, waardoor die vijf inzittenden over flink wat ruimte en comfort beschikken. Ook de buitenmaten van de Tarraco blijven gelijk, ongeacht de aandrijflijn. Zo is de SUV 4,74 meter lang, 1,84 meter breed en 1,67 meter hoog.

Varianten

Seat biedt zijn Tarraco aan in vier uitrustingsniveaus: Style, Move, Xcellence en FR. De Tarraco PHEV kan echter enkel verkregen worden in combinatie met het Xcellence- of het FR-pakket. Reken dus op de standaard aanwezigheid van flink wat uitrusting, waaronder adaptieve cruisecontrol, LED-koplampen, een digitaal instrumentarium en een achteruitrijcamera. De FR voegt daar een sportievere uitstraling aan toe.

Prijzen

Ga je bij de dealer langs voor een gloednieuwe Seat Tarraco PHEV, dan betaal je minstens 47.750 euro. Voor dat geld krijg je dus de plug-inhybride aandrijflijn mee, terwijl je voor een reguliere Tarraco met de basismotor 38.400 euro betaalt.

Zoek je tweedehands naar een Tarraco PHEV, dan is het aanbod voorlopig nog beperkt. De goedkoopste exemplaren hebben een prijs van zo’n 40.000 euro, met uitschieters van ruim 50.000 euro voor licht gebruikte, goed uitgeruste plug-inhybrides. Kijk je naar het aanbod van de reguliere Tarraco, dan heb je al een mooi exemplaar beet voor minder dan 30.000 euro.

Design

Buitenzijde

De Seat Tarraco deelt zijn genen met de Volkswagen Tiguan en de Skoda Kodiaq, maar dat zou je van buitenaf niet zeggen. De Spaanse SUV houdt er namelijk de meest onderscheidende looks van het drietal op na, met sportief scherpe lijnen en een ogenschijnlijk lange motorkap. Bovendien krijgt hij het typische, zeshoekige Seat-radiatorrooster aangemeten met slanke koplampen ernaast die lijken op die van de Leon. Achteraan toont de Tarraco zich dan weer als een kind van zijn tijd dankzij lichtunits die met elkaar verbonden worden door middel van een doorlopende LED-strook.

Binnenzijde

Binnenin zijn de Seat-designers minder creatief te werk gegaan. In zijn basisvorm krijgt de Tarraco namelijk een saai, grijs interieur dat je gelukkig naar smaak kan opwaarderen met accentkleuren. Het materiaalgebruik blijft echter relatief goedkoop, maar dat wordt goedgemaakt door standaard aanwezigheid van een digitaal bestuurdersdisplay en een groot infotainmentscherm met aanraakbediening bovenaan het dashboard. Gelukkig verstopt Seat echter niet alle bedieningselementen achter dat scherm, zodat er nog een reeks fysieke knoppen overblijft in de middenconsole voor de belangrijkste functies.

Veiligheid

Bij zijn lancering in 2018 stuurde Seat zijn Tarraco langs de Euro NCAP, en die keerde er terug met een veiligheidsscore van vijf op vijf sterren. Dat geldt dus ook voor de PHEV, die een nog uitgebreidere basisuitrusting krijgt. Zo krijgt ieder exemplaar een botspreventiesysteem mee, net als een rijstrookassistent.

Alternatieven

De Seat Tarraco is de zoveelste SUV op het MQB-A2-platform, en de meest voor de hand liggende concurrenten zijn dan ook zijn technische broertjes: de Volkswagen Tiguan en Skoda Kodiaq. Ook buitenshuis ondervindt de SUV echter de nodige weerstand, bijvoorbeeld van Nissan met de X-Trail of Hyundai met de Santa Fe. Die laatste is er eveneens als plug-inhybride, net als de technisch gerelateerde Kia Sorento.

FAQ

Is de Seat Tarraco plug-inhybride verkrijgbaar met 7 zitplaatsen?
De Seat Tarraco biedt standaard zeven zitplaatsen, maar de PHEV-variant heeft die optie niet. Daar schuilt namelijk een deel van de hybridetechniek onder de koffervloer, waardoor de twee extra stoeltjes niet gemonteerd kunnen worden.
Hoever komt de Seat Tarraco PHEV op elektriciteit?
Seat geeft de Tarraco PHEV zelf een elektrische actieradius van 58 kilometer, maar in de praktijk haal je dat zelden. Afhankelijk van de omstandigheden mag je rekenen op gemiddeld een dikke 40 kilometer zuiver elektrisch rijbereik.