Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ssangyong-korando-e-motion-front

SsangYong Korando e-Motion

1 / 3
ssangyong-korando-e-motion-front
ssangyong-korando-e-motion-side
ssangyong-korando-e-motion-back

Sterke punten

  • Prijs/kwaliteit
  • Sleepvermogen van 1.500 kg
  • 7 jaar garantie en pechverhelping

Zwakke punten

  • Beperkte merkbekendheid
  • Niet het meest verleidelijke design
  • Beperkt laadvermogen (6,6 kW AC en 78 kW kW DC)

SsangYong Korando Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto SsangYong Korando, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.8 - 23.5s
Maximumsnelheid:130 - 193 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):133 - 371 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5 - 15.9 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4330 x 1830 x 1630 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:480 - 1312 liter
Aanhangergewicht:410 - 800 kg

Miskende SUV met 100% elektrische aandrijflijn

Niet enkel Hyundai en Kia stammen uit Zuid-Korea, ook SsangYong heeft er zijn roots. Maar het merk is niet bij iedereen bekend. En dat ondanks goede producten, zoals de 100% elektrische Korando e-Motion. Die werd oorspronkelijk ontwikkeld voor gebruik met een verbrandingsmotor, maar om mee te gaan met zijn tijd levert SsangYong (dat binnenkort trouwens herdoopt wordt tot KG Mobility) hem ook met een batterij-elektrische aandrijflijn.

Interesse in een SsangYong Korando e-Motion

SsangYong Korando e-Motion tweedehands auto
SsangYong Korando e-Motion nieuwe auto
SsangYong Korando e-Motion dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • De ruimte van een ‘gewone’ Korando (met verbrandingsmotor), maar dan met een krachtigere elektrische aandrijflijn.
  • De vanafprijs is aanvaardbaar binnen het segment, rekening houdend met de batterijcapaciteit en de binnenruimte.
  • De Korando biedt heel wat technologische mogelijkheden, ook al moet je daarvoor soms een hoger uitrustingsniveau kiezen.
  • Het onderstel van de Korando e-Motion is eerder afgesteld op comfort.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Korando van de huidige generatie, de vierde ondertussen, startte zijn carrière met enkel verbrandingsmotoren. En ook vandaag is het model nog verkrijgbaar met een 1.5 liter turbo-benzine met 163 pk. Je kan hem bestellen met voor- of vierwielaandrijving, waarbij de vierwielaangedreven uitvoering steeds beschikt over een automatische zesversnellingsbak (een optie op de 2WD). De dieselmotor die oorspronkelijk aangeboden werd, is ondertussen geschrapt uit het aanbod.

Maar met de e-Motion is de Korando voortaan dus ook leverbaar met een elektrische aandrijflijn. De elektromotor, die de voorwielen aandrijft, levert een vermogen van 140 kW (190 pk) en een koppel van 360 Nm. Dat vermogen is goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden, terwijl de topsnelheid beperkt is tot 156 km/u. De Korando e-Motion kan wel tot 1.500 kg slepen (geremd).

De Korando e-Motion is uitgerust met een batterijpakket met een capaciteit van 62 kWh. Volledig opgeladen zou deze elektrische Korando 346 km ver moeten geraken volgens de WLTP-cyclus, of zelfs 499 km in de officiële stadscyclus. Het werkelijke rijbereik wordt uiteraard sterk beïnvloed door een aantal omstandigheden zoals je rijstijl, de buitentemperatuur en het traject dat je aflegt. Snel opladen is niet de sterkste kant van de Korando e-Motion. Het AC-laadvermogen is beperkt tot 6,6 kW (bij de concurrentie meestal 11 en soms zelfs 22) en het DC-laadvermogen bedraagt 78 kW (100 of meer bij de meeste concurrenten), al was dat cijfer bij de lancering zelfs maar 50 kW.

Afmetingen

De SsangYong Korando doet zijn ding in het felbevochten C-SUV-segment. Qua buitenafmetingen vertaalt zich dat in een lengte van Lengte 4.465 mm, een breedte van 1.870 mm en een hoogte van 1.635 mm, terwijl de wielbasis 2.675 mm lang is. Daarmee past hij wat zijn omvang betreft in de middenmoot van het segment. De elektrische uitvoering weegt 1.765 kilogram.

De hoogspanningsbatterij van de Korando e-Motion is ingebouwd onder de bodem van de auto. Daardoor is de binnenruimte van deze 100% elektrische versie gelijk aan die van de Korando met verbrandingsmotor. Ook de e-Motion biedt dus comfortabel plaats aan vijf inzittenden, met dank aan de genereuze wielbasis. Hij beschikt over een mooi koffervolume van 551 liter. Met de achterzetels neergeklapt, is er plaats voor 1.248 liter aan bagage.

Uitvoeringen

SsangYong hanteert een verkoopstrategie waarbij je nauwelijks opties kan kiezen. Je gaat met andere woorden voor een versie waar een bepaalde standaarduitrusting aan vast hangt, waarbij metaalkleur zowat de enige optie is (en een beige interieur, maar enkel op de Sapphire). Voor de Korando met verbrandingsmotor heb je de keuze uit Amber, Quartz en Sapphire, waarbij je telkens meer uitrusting krijgt.

Specifiek voor de 100% elektrische Korando e-Motion zijn er vier uitrustingsniveaus: Bronze, Platinum, Titanium en Titanium Plus. Goed om weten is dat de warmtepomp steeds standaard voorzien is om het rijbereik bij koudere buitentemperaturen te maximaliseren. Het laagste niveau, Bronze, biedt al een mooie basisuitrusting, met onder andere automatische airco, adaptieve cruise control, een digitale instrumentencluster en een 8 duim groot aanraakscherm voor het infotainmentsysteem, 6 luidsprekers.

Meer luxe

Het Platinum uitrustingsniveau biedt echter enkele snufjes die veel mensen als onmisbaar zouden bestempelen, zoals parkeersensoren voor- en achteraan, een afdekkingsscherm voor de koffer en donkere ruiten achteraan, zetelverwarming (erg praktisch in een elektrische auto omdat directe verwarming minder rijbereik kost dan de volledige cabine verwarmen) en een 220V aansluiting.

Wil je meer dan enkel de wettelijk verplichte veiligheidstechnologieën, dan ga je best voor het Titanium uitrustingsniveau. Dat biedt onder andere dodehoekdetectie, assistentie bij verandering van rijstrook en detectie van kruisend verkeer bij het achteruitrijden en bij het wegrijden. Daarbovenop komen ook nog extra’s als LED-koplampen en geventileerde zetels vooraan en een lederen bekleding. Het summum in het Korando e-Motion gamma is de Titanium Plus met een elektrisch schuifdak en een elektrische kofferklep bovenop de uitrusting van de andere niveaus.

Prijzen

Voor de meest betaalbare Korando moet je uiteraard kijken naar de prijslijst met de benzinemotoren, met een vanafprijs van € 29 990 voor een ‘Amber’ 2WD met handgeschakelde zesbak. De duurste versie met benzinemotor is de vierwielaangedreven ‘Sapphire’ met automaat, die je op je oprit parkeert voor een catalogusprijs van € 42.490.

En dat is meteen ongeveer waar de prijsvork van Korando e-Motion begint. De Bronze uitvoering krijgt een catalogusprijs van € 41.990. Voor de Platinum vraagt SsangYong € 3.000 extra (€ 44.990), terwijl de Titanium € 48.590 moet kosten. Tel daar nog € 1.400 bij en je krijgt een Titanium Plus (49.990). Metaallak aan € 600 voor alle uitvoeringen, brengt de absolute maximale catalogusprijs boven de € 50.000 voor de duurste Korando e-Motion. Welke versie je ook kiest, SsangYong biedt je 7 jaar garantie en pechverhelping.

Aangezien het gaat om een elektrisch model, is de SsangYong Korando e-Motion in Vlaanderen vrijgesteld van BIV en jaarlijkse verkeersbelasting, terwijl je in Wallonië en Brussel de minimumbedragen betaalt.

Op de tweedehandsmarkt is het aanbod van de relatief nieuwe 100% elektrische Korando nog beperkt, met vooral beter uitgeruste stockmodellen met een paar duizenden euro korting. Voor de versies van de meest recente generatie van de Korando met verbrandingsmotoren starten de tweedehandsprijzen onder de € 20.000.

Design

Buitenzijde

SsangYong en design was in het verleden niet altijd een geslaagde combinatie, denk maar aan de Rodius. Dan is het koetswerdesign van deze Korando een stuk aangenamer om naar te kijken, al is het nu ook weer niet het meest verfijnde of moderne dat je vandaag kan vinden. De 100% elektrische e-Motion onderscheidt zich van zijn broeres met verbrandingsmotor door een aantal blauwe accenten en eerder beperkte aerodynamische aanpassingen, zoals een gesloten radiatorrooster en specifieke velgen. Net genoeg om te tonen dat hij anders is, maar zonder dat uit te schreeuwen.

Binnenzijde

Vanbinnen oogt de Korando degelijk en goed afgewerkt, met mooie materialen, al zijn er hier en daar wat hardere plastics terug te vinden. Maar dat is bij wel meer concurrenten het geval, zeker op panelen die niet meteen in het oog springen. Het dashboard oogt modern, met een groot personaliseerbaar scherm dat dienst doet als digitale instrumentencluster en een 8 of 9 duim (afhankelijk van de uitvoering) groot aanraakscherm voor het infotainmentsysteem.

ssangyong-korando-e-motion-interior

ssangyong-korando-e-motion-seats ssangyong-korando-e-motion-trunk

Veiligheid

De elektrische Korando e-Motion is niet specifiek getest door de onafhankelijke veiligheidsorganisatie Euro NCAP, maar de Korando met verbrandingsmotor wel. Die behaalde in 2019 de maximumscore van vijf sterren. De testprocedure werd inmiddels aangepast, maar onveilig kan je de Korando niet noemen. Wie echter het volledige arsenaal aan moderne veiligheidsvoorzieningen wil, moet echter wat dieper in de buidel tasten. Vanaf het uitrustingsniveau Titanium krijg je alles wat SsangYong op veiligheidsvlak te bieden heeft.

Alternatieven

Als je op zoek bent naar een relatief betaalbare elektrische SUV, dan ben je bij de Korando e-Motion aan het juiste adres. Ga je shoppen bij de andere Koreaanse merken (de modernere en iets grotere Hyundai Ioniq 5 of Kia EV6), dan betaal je meer, net als bij de Japanse (de iets grotere Toyota bZ4X, Subaru Solterra) en Duitse (VW ID.4) merken. Om nog maar te zwijgen van het aanbod bij de premium merken. Voor prijzen in dezelfde grootteorde steek je beter je licht op bij Chinese concurrenten als de MG ZS EV of de BYD Atto 3.

FAQ

Hoever rijdt een elektrische Korando e-Motion op een volle batterij?
De Korando e-Motion beschikt over een batterijcapaciteit van 62 kWh, goed voor een WLTP-gehomologeerd gemiddeld rijbereik van 346 km of 499 km volgens de stadscyclus. Het werkelijke rijbereik wordt uiteraard sterk beïnvloed door omstandigheden als je rijstijl, de buitentemperatuur en je route.
Hoeveel kost een SsangYong Korando e-Motion?
De catalogusprijzen starten aan € 41.990 voor de ‘Bronze’ uitvoering en lopen op tot € 49.990 voor de Titanium Plus topversie. Opties zijn er niet, behalve metaallak (€ 600).
Hoeveel mag de SsangYong Korando e-Motion slepen?
De Korando e-Motion mag een ongeremde aanhanger van 500 kg slepen. Beschik ja over een geremd exemplaar, dan mag dat 1.500 kg wegen.

Beoordelingen voor SsangYong Korando

3 Beoordelingen

4,5