Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Youngtimers: 10 toekomstige klassiekers om vandaag te kopen

De nieuwste jonge oldtimers

Bekijk het aanbod

Om officieel als oldtimer beschouwd te worden, moet een auto in België minstens dertig jaar oud zijn. Maar er zijn ook liefhebbersauto’s die al wat jaren op de teller hebben en nog niet voor een O-plaat in aanmerking komen, maar toch de moeite zijn om te redden voor het nageslacht.

In België bestaat er geen gunstregime wat de jaarlijkse keuring, de belasing op inverkeerstelling en wegenbelasting of de verzekering betreft. Integendeel zelfs, omwille van hun leeftijd en de daarbij horende oudere euronorm, worden ze vaak geweerd uit lage emissiezones terwijl als oldtimer ingeschreven auto’s in Brussel bijvoorbeeld wel nog welkom zijn. Maar sommige auto’s zijn de moeite om te redden van de sloop, en bovendien mag je er buiten de steden wel nog mee rijden. We kiezen er 10 uit, maar uiteraard zijn er nog veel meer keuzemogelijkheden, afhankelijk van je eigen smaak en budget.

Renault Twingo

De eerste generatie van de Renault Twingo was een openbaring toen hij in 1993 op de markt kwam. Met zijn eenvolumedesign, speelse aankleding en vrolijke kleuren pakte hij het volledig anders aan dan wat de andere autobouwers aanboden in het segment. De eerste exemplaren zijn ondertussen oldtimer, maar de productie liep tot 2007, dus je vindt nog heel wat betaalbare exemplaren, ook met het typische open dak dat in de zomer voor extra plezier zorgt.

Twingo

Peugeot 106 GTI

Mag het wat sportiever? Dan is de Peugeot 106 GTI een absolute aanrader! De drie letters associëren we natuurlijk meer met de 205 van het merk met de leeuw als logo, maar die prijzen zijn de afgelopen jaren door het dak gegaan. De 106 GTI is een leuke en nog enigszins betaalbaar alternatief… al betaal je voor goed verzorgde exemplaren met een lage kilometerstand ondertussen ook al een stevige duit. Maar daarvoor krijg je puur rijplezier in ruil, dankzij een 120 pk sterke 1.6 liter viercilinder en een pluimgewicht!

106 GTI

Smart Roadster

Een stuk betaalbaarder rijplezier vind je bij Smart. De toekomst van het merk dat ondertussen gedeeltelijk in Chinese handen is, ligt in de elektrische SUV’s, maar in het verleden bouwde het naast compacte stadswagentjes (met ook een ‘Crossblade’-versie zonder voorruit en dak!) ook de roadster. Het recept: een laag gewicht en zwaartepunt, een stoffen dak, achterwielaandrijving en een gewillige driecilinder turbo achterin. Enkel de matige bouwkwaliteit en de trage gerobotiseerde versnellingsbak gooien roet in het eten.

Smart Roadster

Lotus Elise

Terwijl Lotus vandaag in Chinese handen is en met de Emira zijn laatste model met verbrandingsmotor in het gamma heeft, was de Elise sinds zijn lancering in 1995 hét model van het Britse merk. Zijn beperkte gewicht zorgt ervoor dat de motoren (eerst de K Series van Rover, daarna Toyota viercilinders) niet al te veel moeite hebben om te zorgen voor knalprestaties. Bovendien zorgden de ingenieurs van het merk voor een rijplezier waar maar weinig anderen aan kunnen tippen. De prijzen van tweedehands Elises lopen op, maar met drie generaties is er in alle smaken en kleuren genoeg keuze.

Lotus-Elise1

Fiat Barchetta

Ben je eerder op zoek naar rijplezier in open lucht zonder sportieve ambities en voor een beperkter budget? Dan biedt de Fiat Barchetta een stukje Italiaanse ‘dolce vita’. Geen achterwielaandrijving hier – daarvoor kijken we eerder richting Mazda MX-5, waarvan de tweede generatie (NB) een betaalbaar alternatief biedt – maar wel een voorwielaangedreven model met een verleidelijke lijn. Onder de motorkap zit een 130 pk sterke 1.8 die zorgt voor vlotte prestaties.

Barchetta

Audi TT

Eerder op zoek naar een Duitse roadster of coupé? Dan zou de Mercedes SLK iets voor jou kunnen zijn, maar bij Audi vind je een origineel en betaalbaar alternatief met de TT. De derde generatie van het model loopt op zijn einde zonder dat er een vervanger voorzien is, maar de allereerste TT blijft de meest iconische. Verwacht geen al te sportieve wagen, de TT is gebaseerd op de VW Golf van die tijd, maar zijn lijnenspel is zeker als coupé nog altijd even mooi.

Audi tt

Alfa Romeo Brera/Spider

De Fiat Barchetta hadden we eerder al, maar je kan niet om Italiaanse liefhebbersauto’s heen zonder aan Alfa Romeo te denken. Terwijl de klassieke Spider een vaste waarde is in de oldtimerwereld, kan je bij de youngtimers kiezen uit de 916-generatie van de GTV en Spider, maar ook de recentere Brera en Spider. Die laatste blinken minder uit in lichtvoetig rijgedrag, maar qua comfort scoren ze een stuk beter en hun design blijft bijzonder geslaagd. Met dat GT-achtige rijgedrag zijn ze ideaal voor dagdagelijkse verplaatsingen en voor vakanties in stijl.

Brera

BMW Z4 Coupé

Het design van de eerste generatie van de Z4, getekend door Chris Bangle, werd destijds misschien op kritiek onthaald, het ontwerp is vandaag een echte klassieker. Vooral in de excentrieke Coupé-uitvoering. Die brengt het allerbeste van BMW semen in een gesloten tweezitter: een melodieuze 3 liter zes-in-lijn voorin (3.2 voor de extremere maar ook dure ‘M’), achterwielaandrijving en bakken rijgevoel. Een echte rijmachine dus. Van de tweede en derde generatie Z4 kwam er geen apart coupé-model, maar daar zou wel eens verandering in kunnen komen als we de Concept Touring Coupé zien die BMW in 2023 voorstelde in Villa d’Este.

Z4 coupé

Mercedes-Benz CLS

De eerste generatie van de Mercedes CLS was bij zijn lancering in 2004 een instant stijlicoon. Hij werd gebouwd op het onderstel van de E-Klasse, maar kreeg een veel dynamischer vierdeurs coupé-koetswerk dat ook vandaag nog vrij modern oogt. Een solide basis dus die de CLS perfect geschikt maakt voor dagdagelijks gebruik, al kan je ook helemaal los gaan en kiezen voor de sportieve AMG-versies. De tweede en derde generatie van de CLS waren ook verkrijgbaar met een verleidelijk ‘shooting brake’ koetswerk.

CLS

Aston V8 Vantage (Roadster)

De ultieme droom van elke James Bond-fan en andere sportieve anglofielen is natuurlijk een Aston Martin. De in 2005 gelanceerde V8 Vantage is met zijn bloedmooie design dat ook vandaag nog exclusief oogt en zijn relatief compacte afmetingen een uitstekende keuze. Bovendien is hij in aankoop ook nog eens relatief betaalbaar… al geldt dat misschien niet voor de onderhoudskosten. Het goede nieuws is dat er gezien de hoge verkoopaantallen voldoende keuze is in zowel de coupéversie als de roadster, en dat liefhebbers zelfs kunnen kiezen voor een V12.

Aston V8 Vantage

Alle artikels

Tweedehands - hoofdbeeld

De beste tweedehands auto's om te kopen in 2023

Advies · De beste auto's
Hoofdfoto professionele chauffeurs c -Courtesy of Tesla, Inc.-

De beste auto's voor professionele chauffeurs

Advies · De beste auto's
Best of leasing hoofdbeeld (D-Ieteren Lizy)

De beste types auto's om te leasen

Advies · De beste auto's
Ontdek meer