In Genève parkeert Renault een nieuwe crossover tussen de bestseller Captur en de ‚bad-seller’ Koleos. Kan hij de Nissan Qashqai verontrusten?
Na maanden van speculatie laat Ford eindelijk de nieuwe Focus RS onthuld. Die werd samen met ‚mister Gymkhana’ Ken Block ontwikkeld. Met 320 pk en vierwielaandrijving kan iedereen zich binnenkort Ken Block voelen.
Porsche heeft steeds de Cayman bewust in zijn hok gehouden, kwestie van de 911 ademruimte te gunnen. Maar nu, met de komst van de Cayman GT4, lijkt Porsches kleinste eindelijk alle kansen te krijgen.
RS staat bij het Blauwe Ovaal voor RallySport. Toch plakt Ford de gelauwerde badge niet op de Fiesta waarmee het merk WRC rijdt, maar op de Focus die daarmee aan zijn derde generatie toe is.
Ford heeft nog maar net de Focus ST als break gelanceerd, of VW heeft al zijn antwoord klaar. In Genève toont het deze Golf GTD Variant.
Dit is de nieuwe Audi A4, betrapt tijdens zijn laatste tests in winterse omstandigheden. Ondanks de tape, kan je er wel al uit afleiden dat het design braaf wordt. Zijn debuut is waarschijnlijk voor dit najaar gepland.
Voor het eerst in de geschiedenis van de 911 Targa biedt Porsche hem ook in een GTS-versie aan. Een cadeautje dat Porsche zichzelf geeft voor de vijftigste verjaardag van de Targa.
Op de echt nieuwe BMW 1-serie is het wachten tot 2017. Maar om sierlijk naar het einde van zijn carrière te bollen, geeft BMW de huidige 1 nog een flinke opknapbeurt. Hij krijgt ook motoren uit het Mini-gamma.
Nog maar een jaar na zijn lancering in Europa, grijpt Ford al in en krijgt de Ecosport mini-SUV enkele aanpassingen. Daarbij verdwijnt het reservewiel tegen de kofferklep.
Dacia geniet van zijn succes en verruimt zijn gamma verder met de Stepway-versies van de Lodgy en de Dokker en de beperkte serie Duster Blackstorm die op de Heizel aan het Belgische publiek worden voorgesteld. De groei van Dacia is niet te stuiten.
Wie naar het Autosalon gaat, kan op de Fordstand de Mustang gaan bewonderen. We weten sinds maanden dat Ford hem officieel importeert in ons land, maar nu is eindelijk de prijs bekend.
We hadden het al aangehaald, dat AMG ook met minder extreme modellen in het Mercedes-gamma wil binnensluipen. Het is nu zover, en deze C-klasse geeft de eerste aanzet van wat de ‚Sport AMG’ badge inhoudt.
Lang voor xDrive experimenteerde BMW al met vierwielaandrijving. Een pioniersrol was weggelegd voor de BMW 325ix. Vandaag mag Sébastien Van Nieuwenhove (42) uitleggen waarom zijn exemplaar weg mag.
Net voor de aftrap van de Monte Carlo rally, het begin van het nieuwe wereldkampioenschap, spraken we Hyundaipiloot Thierry Neuville. De 26-jarige blikt terug, en kijkt vooruit naar dit seizoen… en verder.
Land Rover is in Brussel aanwezig met zijn drie families, Defender, Range en Discovery, waarvan de jongste telg, de nieuwe Discovery Sport, mikt op veelzijdigheid.
Na jaren van druppelsgewijze updates parkeert Suzuki eindelijk een duo échte nieuwigheden op zijn stand. Naar één daarvan wordt zelfs halsreikend uitgekeken, door vriend zowel als vijand …
In afwachting van het grote offensief dat Sergio Marchionne heeft beloofd, trekt Alfa zich uit de slag met speciale series die lonken naar het roemrijke verleden en de 4C die de sportieve genen van het merk weer tot leven brengt.
Op de Heizel viert Lexus zijn 25 jaar aanwezigheid op de Belgische markt.
Bij Smart draait alles om de nieuwe ForTwo en ForFour, ook al is het uitgaande model nog niet helemaal afgeschreven. Getuige daarvan de elektrische ForTwo mét eBike.
In het zog van de Renegade, die zijn Belgische primeur krijgt op de Heizel, onderging het Jeep-gamma de voorbije maanden een stevige opfrisbeurt.
Het mag dit jaar dan wel een ‚klein’ Autosalon zijn, toch kan Brussel dit jaar nog vijf wereldpremières voorrijden. Die zijn donderdag onthuld. Toegegeven, het zijn niet de wereldpremières van Detroit.
Jaguar presenteerde de nieuwe XE al met een groot spektakel in Londen en nu volgt de Belgische première op het Salon van Brussel. Zes jaar nadat de X-Type uit de catalogus verdween, investeert Jaguar opnieuw in het D-segment met de zeer ranke XE.
Naar goede gewoonte legt de Japanse nummer 1 de nadruk op zijn hybridegamma. Daarnaast gunt Toyota gunt de bezoekers van het Salon een blik in de toekomst met een hybride concept car.
Slecht nieuws: de lang verwachte XC90 zal niet op het Salon te zien zijn. Toch is er ook goed nieuws, aangezien geïnteresseerde klanten hem op een andere manier kunnen ontdekken.
De nieuwe MX-5 die het Salon van Parijs op zijn kop zette, zal spijtig genoeg niet in Brussel staan. De grote nieuwigheid op de stand van Mazda is de kleine ‘2’.
Voor een geslaagde metamorfose moet je bij Subaru zijn. Het Japanse merk is er het afgelopen jaar stevig tegenaan gegaan en presenteert op het Salon een nieuwigheid die beduidend beter smoelt dan zijn voorganger: de Outback van 2015.
Naast een armada bestelwagens neemt Mercedes ook personenwagens mee naar Brussel. Daaronder een drietal premières en heel wat begeerlijk AMG-spul.
Een nieuwe stadswagen, uitgebreide garantievoorwaarden en een speciale reeks – dat zijn de pijlers van Mitsubishi’s salonaanbod in Paleis 8.
Een Belgische première kan doorgaans niet op tegen een wereldpremière. Maar als het merk in kwestie er vier tegelijk presenteert, dan wordt het gebrek aan cachet ruimschoots gecompenseerd.
‘Wij zijn haute couture’, zegt Piero Mancardi, CEO van de Italiaanse carrossier Touring Superleggera. We kijken naar een net afgewerkte Disco Volante, en stellen vast dat hij liegt. Dit is geen haute couture, maar een regelrecht kunstwerk dat je de adem afsnijdt bij de eerste aanblik.
Wie snel de nieuwe Honda NSX wil zien, moet zich naar de States reppen. Daar is hij net voorgesteld op het Salon van Detroit. De Europese kopie laat nog tot 2016 op zich wachten.
Volgend jaar viert Ford een belangrijke verjaardag. Dan is het 50 jaar geleden dat het merk het hele podium inpalmde met GT40’s in de 24 Uren van Le Mans. Om dat te vieren krijgen we… een nieuwe GT.
Jaguar stelt binnenkort de definitieve versie van zijn SUV voor. Die krijgt de naam F-Pace.
Bij Seat draait dit jaar alles om de Leon. Drie nieuwigheden - waaronder een heuse wereldpremière - hebben betrekking op de ST-breakversie, een vierde op de hatchback.
Tot nu toe associeerden we de vrijetijdsbreaks steeds met… nu ja, breaks. De Audi Allroad, de Skoda Scout, de Volvo XC 70. Laat het nu net dat laatste merk zijn dat ruimte ziet om zijn Cross Country-trucje ook met de S60 uit te halen.
Lexus nodigt zichzelf uit op het feestje van de BMW M5, de Audi RS 6 en de Mercedes E 63 AMG. Met 467 pk in de GS F, komt hij alvast geen argumenten tekort.
Het is een publiek geheim dat de nieuwe Skoda Superb zo goed als klaar is. Toch moeten we het op het Salon van Brussel nog even doen met het VisionC Concept, dat ook het design van de nieuwe Fabia beïnvloed heeft.
Peugeot pronkt in Brussel met een Belgische première : de sportieve 308 GT die ook als break te hebben is. Daarnaast krijgt de opgefriste 508 ook de nodige standruimte toebedeeld.
Citroën reserveerde voor het Belgische publiek de wereldpremière van de gefacelifte C4 en de lancering van het merk DS.
Door Fords perikelen met de fabriek in Genk, liep de lancering van de nieuwe Mondeo enkele jaren vertraging op.
Renault parkeert 2 blikvangers in Paleis 5: een hele grote en een hele kleine. De grote luistert naar de naam Espace en beleeft er zijn Belgische première, de kleine heet Twingo en tapt tegenwoordig uit een heel ander vaatje.
In Brussel pakt Honda uit met de sportieve varianten van de Civic, met natuurlijk de langverwachte Type R in de hoofdrol.
Kia stelt op de Heizel de derde generatie van de Sorento en de gefacelifte Rio en Venga voor.
Op de BMW-stand zijn de X5M, de X6M en de vernieuwde 6 Reeks de blikvangers, terwijl de Concept X5 eDrive een blik gunt in de groene toekomst van het Duitse merk.
Nissan laat zich niet in een hokje duwen. De Japanse nummer twee investeert verder in elektrificatie, maar luistert tegelijkertijd naar de wensen van de gewone man. En dat betekent crossovers bij de vleet.
SsangYong, de Koreaanse constructeur die gespecialiseerd is in SUV’s en crossovers, bestendigt zijn succes door 2014 af te sluiten met een paar duizend Belgische verkopen. Ruimschoots meer dan verwacht.
Hyundai heeft een goed gevulde stand met maar liefst 26 voertuigen. Blikvanger is de i30 Turbo die in Brussel voor het eerst aan het publiek wordt voorgesteld.
Opel pakt in Brussel uit met twee nieuwe Adam-varianten. De ogen van de pers zijn evenwel op de splinternieuwe Corsa E gericht, aangezien dat de bestseller van het merk is.
Audi pakt uit met belangrijk nieuws op de Heizel: de wereldpremière van de vernieuwde A1 en het Europese debuut van de gefacelifte Q3.
De BMW M3 en de M4 hebben niet langer een atmosferische V8, maar een biturbo zescilinder. En daarmee kan je makkelijk aan de slag, zoals G-Power bewijst.