De Franse PSA-groep (Peugeot en Citroën) staat net als Renault onder druk. Maar door een technologische revolutie te ontketenen, wil de groep opnieuw zijn plaats opeisen.
Aston Martin is dit jaar een eeuw oud. Een van ’s werelds meest prestigieuze automerken viert zoiets die je met de stijl van het huis mag verwachten. Wij vinden alvast dat dit verjaardagscadeautje van Aston aan Aston zeer geslaagd is. Wat u?
Het is zover. Met zijn fenomenale prestatie in de afgelopen 24 Uren van de Nürburgring in de BMW Z4 van het Belgische Marc VDS team, neemt Maxime Martin het visitekaartje van Jacky Ickx over. Hij mag zich officieel Ringmeister noemen.
Mercedes lanceert de nieuwe S-Klasse met grote ambities. Niet alleen werd de limousine een stuk langer, ook de nieuwste technologische snufjes verzekeren de status van dit topmodel.
Een halve eeuw jong, en dat vieren we graag. Happy birthday Lamborghini. VW-designbaas kwam naar het feestje met een eigen cadeautje, deze studie ‘Egoista’. Slechts plaats voor één persoon.
Ferrari zal dit jaar minder auto’s produceren dan vorig jaar. Dat moeten er dan minder dan 7.000 worden.
Peugeot kondigt de nieuwe 308 aan voor het Autosalon van Frankfurt, in september. Alleen al uit zijn uitstraling valt meer dan ooit af te leiden dat hij het de Golf lastig wil maken.
Wanneer je als VW-dochter naar het GTI-treffen in Wörthersee bent uitgenodigd, dan heb je vuurwerk nodig. Seat ontgoochelt niet, met de Leon Cup Racer.
De 911-varianten volgen elkaar in sneltreinvaart op. Hier is de Turbo – gepland voor september – die niet alleen vierwielaandrijving heeft, maar ook vierwielsturing.
Audi trekt naar het Wörthersee GTI-treffen met deze TT Ultra Quattro Concept. Niet zomaar Ultra, want hij weegt liefst 300 kilogram minder dan een vergelijkbare gewone TT.
Voor Mercedes is de nieuwe A-klasse vooral de start gebleken van een heel nieuw modellenoffensief.
Bij de onwaarschijnlijke succesreeks van de Peugeots 205 en 405 Turbo 16 in de jaren '80, horen ook overwinningen in de Pikes Peak heuvelklim in Colorado (USA). Dit jaar keert Peugeot voor de 91ste editie terug naar de mythische berg. Met Sébastien Loeb als opvolger van Ari Vatanen.
Aston Martin komt in mei in de 24 Uren van de Nürburgring voor het eerst aan de start met een op waterstof aangedreven racewagen. De Rapide S moet een volledige ronde van 24 kilometer op waterstof – met nuluitstoot - kunnen afwerken.
De Twin Z is een studie van Renault naar een kleine elektrische stadswagen, tussen de Zoé en de Twizzy.
Citroën stelt op het Autosalon van Shanghai (21 – 29 april) in China in wereldpremière deze Wild Rubis concept voor. Dit is een verderzetting van de vorig jaar getoonde Numero 9 limousine studie, maar dan wat dichter bij een seriemodel gebracht. Hij geeft Citroën een nieuw gezicht.
Bij de grote berlines zijn het eigenlijk Mercedes, BMW en Audi die de koek onder elkaar verdelen. Maar Maserati is vastbesloten met deze Ghibli zijn part te komen opeisen tussen de 5-serie, de E-klasse en de A6.
Om de honderdste verjaardag van zijn fabriek in Oxford te vieren, organiseerde Mini een roadtrip over het vasteland. Plekken waar ooit de Mini is gebouwd, was de bindende factor. Wij reden mee tussen Parijs en Amsterdam, met een stop in Seneffe.
BMW staat klaar om een nieuwe X-versie in de arena te rijden. In het spoor van de X6 maken we ons op voor de komst van de X4. Dit is nog de concept, maar verschilt weinig van het finale model.
De Panamera is in de helft van zijn levenscyclus en dus geeft Porsche hem een opfrisbeurt. Er is heel wat gebeurd: het koetswerk werd aerodynamischer, de motoren zuiniger, er is zowaar een verlengde versie en er komt een nieuwe hybride aan.
Extravagant blijft het bepalende designthema, maar deze keer wil de nieuwe Citroën C4 Picasso ook een stuk praktischer voor de dag komen. In plaatsaanbod en verbruik wil hij de trendsetter in zijn segment zijn.
Skoda geeft zijn vlaggenschip Superb een opknapbeurt. Zowel de berline als de break gingen onder het mes. De facelift debuteert eind april op het Autosalon van Shanghai. Eind juni staat hij bij de dealers.
Subaru staat klaar om de beroemde letters WRX opnieuw te laten schitteren. Op het Autosalon van New York heeft het merk deze knappe concept laten zien, een voorbode van een spannende nieuwe Subaru.
In Genève had Mercedes hem al getoond aan een zeer select gezelschap van journalisten. Ook toen de eerste beelden lekten op het net, bleven bij Daimler de lippen op elkaar. Nu, in het kader van het Autosalon van New York, is dan toch de CLA 45 AMG onthuld.
Audi boort met de A3 nu ook het segment van compacte sedans aan. Waarschijnlijk is dit vooral een sterke commerciële zet die handig inspeelt op de huidige downsizing trend.
Op het salon van New York werd zopas de Range Rover Sport onthuld. Deze SUV werd net als zijn grote broer aanzienlijk lichter, zuiniger en dynamischer.
Jeep brengt de Cherokee-naam terug, nu in een nieuwe middenklasse 4x4 waarmee het merk de BMW X3, Audi Q5 en Hyundai Santa Fe concurrentie wil aandoen. Hij wordt voorgesteld op het Autosalon van New York.
Vorige week stelde Alpine zijn nieuwe racewagen voor op de Champs-Elysées en ondertussen zijn de eerste testkilometers reeds afgewerkt. Hiermee wordt de reïncarnatie van het legendarische Franse sportwagenmerk wel heel concreet.
Sinds lang koestert Jaguar de ambitie om niet alleen de Mercedessen en BMW’s, maar ook de AMG’s en M’s het leven zuur te maken. Beetje bij beetje komt Jag dichter bij het doel, zoals deze XFR-S aantoont. Die was in Goodwood voor het eerst in actie te zien.
Vorig jaar liet de carrossier Touring Superleggera nog een concept zien van de Disco Volante op het Salon van Genève. Dit jaar stond de productieversie daar. En hier ziet u hoe die tot stand komt.
De Corvette C7 is nog niet officieel gelanceerd, of de eerste specialisten brengen al wijzigingen aan. Callaway is vast van plan deze modieuze versie aan de man te brengen.
In de Formule 1 in Australië hebben we even geen vertegenwoordiger. Maar dit weekend start in Sebring ook de 12 uursrace, en daar zijn we wel goed aanwezig.
‘We zijn overlevers’, zegt John Walton, commerciële baas van de Nederlandse sportwagenconstructeur Spyker. Het merk stelde in Genève de B6 Venator Concept voor, een mogelijke concurrent voor de Porsche 911. ‘We willen er jaarlijks 500 van verkopen.’
Spyker keert terug, en met ambities nog wel. Het Nederlandse merk wil bij Porsche enkele 911-klanten wegsnoepen met de Venator, die in Genève als concept werd voorgesteld. Hij zou in 2014 in productie moeten gaan.
In 1953 vestigde Norman Dewis een snelheidsrecord door met zijn Jaguar XK120 277 km/u te halen. Dat gebeurde in Jabbeke, nabij Brugge. In 2013 keerde Jaguar officieel terug naar deze locatie, dit keer met een F-Type.
LaFerrari. Qua naam laat het merk er weinig twijfel over bestaan: dit is dé Ferrari, de hybride opvolger van de Enzo. Slechts 499 gelukkigen zullen zijn sensaties aan den lijven mogen ervaren, als eigenaar dan toch.
‘Met de Veneno hebben we ons eens echt kunnen laten gaan’, zei Lamborghini CEO Stephan Winkelmann. Nog niet weinig erover, maar dat hoort er blijkbaar bij vandaag de dag. Misschien nog een geluk dat er slechts drie stuks in productie gaan.
Op het Salon van Genève onthult McLaren zijn tweede model. De P1 wordt een hybride sportwagen met maar eventjes 916 pk en tal van F1-snufjes om de prestaties te verbeteren. Hier zijn de details.
Maserati brengt een versie met vier zitplaatsen uit van de Gran Turismo MC Stradale. Hij debuteert op het Salon van Genève.
Fiesta SUV? Heeft Ford dat niet eens eerder geprobeerd met de Fusion? Een behoorlijke flop. Maar de EcoSport lijkt beter in het actuele gedachtegoed te passen.
Alles komt terug. De 'carrozzeria's' die begin deze eeuw koetswerken op maat maakten, zijn weer helemaal terug. Zoals voor deze ene gefortuneerde klant die een Aston Martin Rapide met wat meer koffer wilde. Helaas, zo is er maar één.
Volgende week start het autosalon van Genève, waar Volkswagen niet alleen de Golf GTD voorstelt, maar ook de GTI. Die is voor het eerst beschikbaar met 220 pk of met 230 pk.
Na 15 jaar pauze bracht Volkswagen in 2009 nog eens een Golf GTD aan de man. Een geslaagde GTD. Kort na de lancering van de nieuwe Golf, brengt VW nu ook een nieuwe GTD op de markt, krachtiger en nog 20 procent zuiniger.
Met de derde generatie van zijn Octavia Combi, maakt Skoda nog meer werk van de reeds onklopbare prijs/ruimte-verhouding. We gaan hem ontdekken in Genève.
De Britse limousine verliest een deel van zijn naam, maar compenseert dat meer luxe en snufjes aan boord.
De nieuwe Santa Fe is nog niet goed uit de startblokken geschoten, of Hyundai breidt het gamma al uit. Het Salon van Genève belooft voor de constructeur in het teken te staan van de SUV in het algemeen.
Misschien wel de belangrijkste auto… sinds de uitvinding van de auto. Volkswagen gaat de XL1 in productie nemen. Het vooropgestelde verbruik: 0,9 liter per 100 km. Amai.
De (Belgische) S60 en XC 60, de V60, de V70 en de XC 70 en de S80: Volvo steekt quasi alles in het nieuw. De opfrisbeurt is bovendien meer dan wat cosmetica, er debuteert ook heel wat nieuwe techniek.
Met de S-versie van de Q5 blijkt Audi nog lang niet rond. In maart krijgen we op het Salon van Genève de eerste echte RS SUV te zien, de RS Q3. Hij krijgt de wilde 2.5 vijfcilinder turbo die we al kennen uit de Audi TT RS.
Het was ons bij een ritje op de passagiersstoel met een prototype van de Mercedes A 45 AMG al opgevallen. Dit is heel serieus gerief. Nu is hij klaar voor zijn officiële debuut in Genève. De cijfers zijn indrukwekkend.
De Koreaanse constructeur brengt twee nieuwigheden naar Genève: een concept en een nieuw model dat binnenkort al bij de dealers staat. Beide laten toe de huidige designtaal met de toekomstige te vergelijken.