Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24_MMP_Audie-tron-Sportback_2.jpg

Audi e-tron Sportback

1 / 3
AS24_MMP_Audie-tron-Sportback_2.jpg
AS24_MMP_Audie-tron-Sportback_3.jpg
AS24_MMP_Audie-tron-Sportback_1.jpg

Sterke punten

Veel vermogen Hoge afwerkingskwaliteit Sportieve uitstraling

Zwakke punten

Hoge basisprijs Weinig rijdynamiek Hoog energieverbruik

Audi e-tron Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi e-tron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.5 - 9s
Maximumsnelheid:160 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):16.9 - 26.2 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4588 x 1865 x 1614 mm
Portieren:5
Kofferruimte:535 - 1725 liter
Aanhangergewicht:500 - 595 kg

De sportievere lijn

Een Audi zonder Sportback-versie, dat is geen echte Audi. Dus ook de eerste zuiver elektrische auto uit Ingolstadt moest aan de aflopende daklijn, en het resultaat is deze e-tron Sportback. Die krijgt vrijwel alles wat de e-tron te bieden heeft, maar offert een beetje kofferruimte op voor een exclusievere uitstraling.

Interesse in een Audi e-tron Sportback

Audi e-tron Sportback tweedehands auto
Audi e-tron Sportback nieuwe auto
Audi e-tron Sportback dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De sportievere lijn

Een Audi zonder Sportback-versie, dat is geen echte Audi. Dus ook de eerste zuiver elektrische auto uit Ingolstadt moest aan de aflopende daklijn, en het resultaat is deze e-tron Sportback. Die krijgt vrijwel alles wat de e-tron te bieden heeft, maar offert een beetje kofferruimte op voor een exclusievere uitstraling.

Goede redenen

  • Is een Audi e-tron je wat te vierkantig, dan is de Sportback-versie er om je toch over de streep te trekken. Met zijn schuin aflopende daklijn giet hij namelijk een coupésausje over de e-tron, zonder al te veel in te boeten qua binnenruimte.
  • Niet alleen de look maar ook de aandrijflijn staat op zijn zachtst gezegd op punt. De auto rijdt soepel en comfortabel, terwijl je toch over voldoende vermogen beschikt om het merendeel van de stoplichtsprintjes op je naam te zetten.
  • De e-tron Sportback is tevens afgewerkt zoals we van Audi gewend zijn – of misschien zelfs nog wat beter. Zo zijn er maar weinig harde plastics te vinden in het interieur, dat trouwens het toppunt van Audi’s technologische kunnen vertegenwoordigt.
  • Over dat interieur gesproken: zelfs als Sportback is de Audi e-tron een ongelofelijk ruime wagen. Zo zit je voorin als een vorst, is de achterbank ook al comfortabel genoeg om er eentje in mee te nemen en kan je in de koffer nog eens 615 liter aan bagage kwijt.

Belangrijke gegevens

Motoren

De e-tron houdt ook als Sportback zijn motorengamma verrassend simpel naar Audi-maatstaven. Zo kan je de auto in slechts drie vermogens krijgen, waarbij de sterkste zelfs als een afzonderlijk model in de catalogus wordt geplaatst.

In de basis wordt iedere Audi e-tron Sportback voorzien van twee elektromotoren, een exemplaar op de vooras en een sterkere motor achteraan. Hun vermogens variëren naargelang de gekozen versie. Zo biedt de e-tron Sportback 50 Quattro in totaal 313 pk, terwijl je in een e-tron Sportback 55 Quattro tot 408 pk ter beschikking krijgt. Met de eerste sprint je dan ook naar de 100 km/u in 6,8 seconden, terwijl de 55-versie dat in 5,7 seconden doet. Mag het echter nog wat sneller? Dan kan je de e-tron ook als ‘e-tron Sportback S’ bestellen, en krijg je zowaar drie elektromotoren op de assen gemonteerd. Daardoor krijg je tot 503 pk aan vermogen, goed voor een 0-naar-100-tijd van amper 4,5 seconden.

Ook de accucapaciteit verschilt trouwens tussen de varianten, waarbij een e-tron Sportback 50 Quattro tot 341 kilometer haalt uit een batterij van 71 kWh en de e-tron Sportback 55 Quattro 436 kilometer ver komt dankzij 95 kWh aan capaciteit (WLTP). De e-tron Sportback S krijgt dezelfde accu als die laatste mee, maar haalt daar dankzij het grotere vermogen maximaal 370 kilometer uit. Alle versies laden hun accu aan een snellader terug naar 80% op in 30 minuten, waarbij de e-tron 50 een capaciteit van 120 kW biedt en de e-tron Sportback 55 en Sportback S laadsnelheden van 150 kW aankunnen.

Afmetingen

Zeiden we eerder al dat de Audi e-tron, ongeacht welke daklijn je kiest, enorm veel binnenruimte biedt, dan heeft hij dat grotendeels te danken aan zijn even enorme buitenmaten. Zo is de auto 4,90 meter lang en 1,93 meter breed, afmetingen die niet zouden misstaan in de catalogus van een luxesedan. Een grote auto betekent ook veel gewicht, waardoor topversies van de Audi e-tron Sportback wel 2,7 ton kunnen wegen. Dat wreekt zich dan weer op de efficiëntie van het model, en dus ook op het realistische rijbereik.

Elk nadeel heeft natuurlijk zijn voordeel, en dat komt in dit geval in de vorm van een ruime cabine. Vooraan vind je dus royaal veel zitruimte, en ook achteraan kan je met enig gemak plaats bieden aan drie volwassenen. Achter hen begint de daklijn van de Sportback-versie natuurlijk wel te dalen, waardoor je 45 liter aan kofferruimte moet inboeten. Daardoor eindigt de e-tron Sportback op een totaalplaatje van 615 liter, of 1.665 liter met de achterbank plat. De reguliere versie, met zijn hogere daklijn, biedt respectievelijk 660 tot 1.725 liter.

Uitvoeringen

Je kan de Audi e-tron Sportback bestellen in drie uitrustingsniveaus: als basisversie onder de noemer ‘e-tron Sportback’, als ‘Advanced’ en als ’S-Line’. De naamloze instapper biedt daarbij al een relatief mooie uitrusting, met bijvoorbeeld meteen LED-koplampen, de virtual cockpit, adaptieve luchtophanging, perkeersensoren met 360°-camera en 19-inchvelgen. De Advanced maakt daar 20-inchers van, voegt metalliclak en contrasterende exterieurdetails toe en voorziet het interieur van wat meer technologie zoals elektrisch verstelbare zetels. De S-Line giet er dan weer een sportief sausje over met eigen kleuren, een lederen sportstuur, lederen sportzetels en interieurdetails in geborsteld aluminium.

Prijzen

Je kan een gloednieuwe Audi e-tron Sportback bij de dealer bestellen vanaf 73.640 euro. Voor dat geld krijg je de auto dus als 50 Quattro mee, in zijn naamloze basisversie. Wil je liever een sterkere 55 Quattro met wat de grotere accu, dan moet je daar meteen 85.990 euro voor over hebben. Zoek je vooral meer opties, dan kost een Advanced-versie zo’n 1.500 euro meer en moet je voor een S-Line ongeveer 2.500 euro extra opzij zetten. De reguliere e-tron, die dus meer kofferruimte maar een iets minder sportieve look biedt, kost wat minder met een basisprijs van 71.630 euro.

Schuim je de tweedehandsmarkt af, dan merk je dat er aanzienlijk minder e-tron Sportbacks op de markt zijn dan reguliere e-trons. Dat ligt er vooral aan dat de coupéversie een jaartje later gelanceerd werd, eind 2019. Dat, en het feit dat een Sportback af-fabriek ook wat meer kost, leidt ertoe dat je de lagere versie pas vanaf ongeveer 65.000 euro kunt vinden. Een recenter model met een knappe uitrusting en de grote accu gaat al snel richting de 90.000 euro.

Design

Buitenzijde

Audi heeft zijn huisstijl, en maakt daarin geen uitzonderingen voor zijn eerste zuiver elektrische auto. Daardoor merk je vaak niet dat je tegen een e-tron Sportback aankijkt, en niet gewoon met een reguliere Q5 Sportback of Q8 te maken hebt. Zo vertoont de EV ondanks zijn elektrische aandrijflijn toch nog een eigen interpretatie op Audi’s herkenbare Singleframe-grille, zijn de koplampen met hun LED-uitlopers inmiddels doorgesijpeld naar de rest van Audi’s SUV-gamma en geldt hetzelfde voor de doorlopende LED-balk die de twee achterlichten met elkaar verbindt. De aflopende coupédaklijn geeft het model dan weer een sportievere look dan zijn hoekige broertje, waardoor je toch wat meer opvalt op de weg.

Binnenzijde

Hoe gelijkaardig deze Audi vanbuiten aan de rest van het gamma is, zo uniek is zijn interieur. Vooral bij zijn lancering vertoonde de auto een enorme kloof met de andere Audi’s, die toen nog vaak over ietwat saaie, grijze cabines beschikten. Inmiddels maakt de rest van het gamma alweer in inhaalbeweging met bijvoorbeeld het scherp gelijnde dashboard van zelfs de A3, maar toch blijft de e-tron zowat het toppunt van Audi’s kunnen vertegenwoordigen. Zijn massieve schakelpook en unieke stuuwiel, zijn zee van schermen en vooral zijn hoogwaardige afwerking bieden een antwoord op het relatief hoge prijskaartje dat met de auto gepaard gaat.

Veiligheid

Een hogere auto geeft vaak een gevoel van veiligheid, en dat geldt in zekere zin ook voor een zware auto. De Audi e-tron maakt dat waar met zijn score van vijf op vijf sterren bij zijn Euro NCAP-crashtests. Zo krijgt ieder exemplaar standaard botswaarschuwingen en -assistenten mee en is er een rijstrookassistent aanwezig.

Alternatieven

Bij zijn lancering in 2018 ondervond de Audi E-tron vrijwel enkel concurrentie van de Tesla Model X en Jaguar I-Pace. Verder waren er nog maar weinig elektrische luxe-SUV’s op de markt, maar inmiddels is het aanbod sterk gegroeid. Zo kreeg de Audi al snel gezelschap uit eigen land in de vorm van de Mercedes EQC, en heeft ook BMW sindskort zijn antwoord klaar: de iX. Beide auto’s zijn echter niet verkrijgbaar met een coupédaklijn zoals die van de in 2019 gelanceerde e-tron Sportback. Zoek je een betaalbaarder product met zo’n daklijn uit de Volkswagen-stal, dan heeft Audi daar tegenwoordig ook een Q4 e-tron Sportback, biedt Skoda een Enyaq iV Coupé aan en kan je bij Volkswagen zelf terecht voor een ID.5.