Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dacia-stepway-side

Dacia Sandero Stepway

1 / 4
dacia-stepway-side
dacia-stepway-back
dacia-stepway-front
dacia-sandero-stepway-2-interior

Sterke punten

Compacte afmetingen/ruim interieur Haast onklopbare prijs Dynamische en moderne looks

Zwakke punten

Beperkt motoraanbod Karige veiligheidsuitrusting Gezapige TCe 90 CVT

Dacia Sandero Een overzicht

4,4 (74 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Dacia Sandero, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:11 - 16.7s
Maximumsnelheid:150 - 185 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):90 - 180 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.5 - 7.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4020 x 1746 x 1499 mm
Portieren:5
Kofferruimte:299 - 1200 liter
Aanhangergewicht:380 - 500 kg

Budgetvriendelijk schot in de roos

Sinds de eerste generatie van de Dacia Sandero in 2007 op de markt kwam, werd de compacte B-segmenter al snel het populairste model in het Dacia-gamma. De klant ziet hem nog het liefst als crossoverversie Stepway. Sinds eind 2020 zijn de Dacia Sandero en Sandero Stepway aan hun derde generatie toe.

Interesse in een Dacia Sandero Stepway

Dacia Sandero Stepway tweedehands auto
Dacia Sandero Stepway nieuwe auto
Dacia Sandero Stepway dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Budgetvriendelijk schot in de roos

Sinds de eerste generatie van de Dacia Sandero in 2007 op de markt kwam, werd de compacte B-segmenter al snel het populairste model in het Dacia-gamma. De klant ziet hem nog het liefst als crossoverversie Stepway. Sinds eind 2020 zijn de Dacia Sandero en Sandero Stepway aan hun derde generatie toe.

Goeie redenen

  • Niets zo populair als crossoverlooks, en Dacia weet die op de Sandero Stepway heel geslaagd toe te passen zonder dat het overdadig wordt.

  • Zelfs in deze dure tijden slaagt de Dacia Sandero Stepway erin om zijn basisprijs onder de 15.000 euro te houden.

  • De vorige generatie hield er wat brave looks op na, maar deze generatie Sandero Stepway beschikt over een veel dynamischer ontwerp.

  • De buitenafmetingen mogen dan wel compact zijn, de binnenruimte en het koffervolume kunnen zich bijna meten met een hoger segment.

Alle belangrijke gegevens over de Dacia Sandero Stepway

Motoren

Het motoraanbod van de Dacia Sandero Stepway is bijzonder beperkt. Sowieso bevat het aanbod in de Sandero alleen nog maar benzinemotoren, maar de Sandero Stepway houdt het op de TCe 90, een 1.0-driecilinder turbobenzine van 91 pk en 160 Nm. Standaard is die gekoppeld aan een manuele zesbak, maar hij is ook beschikbaar in een versie met continu variabele transmissie. Dan wordt zijn koppel teruggeschroefd tot 142 Nm.

De TCe 90 met manuele bak accelereert naar 100 km/u in 12,0 seconden, geeft een gemiddeld verbruik op van 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 127 g/km (WLTP). De versie met CVT doet 14,2 seconden over de sprintoefening, haalt een WLTP-verbruik van 6,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 139 g/km.

Daarnaast is de Sandero Stepway er nog als Eco-G 100, een versie op lpg. De 1.0 TCe-driecilinder is dan 101 pk en 170 Nm sterk, en gekoppeld aan een manuele zesbak. De Sandero Stepway Eco-G 100 combineert een benzinetank en een lpg-tank op de plaats van het reservewiel, en accelereert in 11,9 seconden naar 100 km/u.

Afmetingen

Met een lengte van 4,10 meter, breedte van 1,78 meter en hoogte van 1,59 meter is de Dacia Sandero Stepway 1 centimeter langer, 3 centimeter breder en 9 centimeter hoger dan de gewone Sandero. De Sandero Stepway is bovendien een van de langste auto’s in zijn segment, en gaat daarmee zijn stalgenoot bij Renault, de Clio vooraf. In het B-segment moet hij praktisch alleen de Skoda Fabia laten vorogaan.

Het koffervolume van de Sandero Stepway bedraagt 328 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.108 liter met de rugleuning van de achterbank neergeklapt. Die rugleuning klapt standaard in een 40/60-verhouding neer. Ook hier scoort de Sandero Stepway beter dan de Renault Clio, maar moet hij bijvoorbeeld de Volkswagen Polo en Skoda Fabia laten voorgaan.

Uitvoeringen

De Dacia Sandero Stepway onderscheidt zich van de gewone Sandero door zijn crossoverlooks. Die zijn onder meer merkbaar in de bumpers, op de flanken en rond de wielkasten. Daarnaast krijgt hij een set dakrails die je kunt omvormen tot dakdragers, een iets andere motorkap en een toegenomen bodemvrijheid. Binnenin krijgt de Dacia Sandero Stepway een specifieke zetelbekleding. Naast de basisuitvoering, die simpelweg ‘Stepway’ heet, is er nog een ‘Stepway Expression’, met een uitgebreidere standaarduitrusting.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Het prijsoverzicht van de Dacia Sandero Stepway is behoorlijk beperkt, en is tegelijk de hoofdreden van zijn succes: de Stepway pakt immers uit met een aantrekkelijke basisprijs. Voor de TCe 90 met manuele versnellingsbak betaal je 14.590 euro (‘Stepway’). De uitvoering Stepway Expression kost 1.000 euro extra.. De TCe 90 met continu variabele transmissie heeft een prijskaartje van 17.090 euro (alleen Stepway Expression), voor de Eco-G 100 op lpg betaal je dan weer 16.190 euro (idem).

De huidige generatie van de Dacia Sandero Stepway is nog maar recent op de markt (2021), waardoor het tweedehandsaanbod relatief beperkt is. De beschikbare modellen hebben een behoorlijk lage kilometerstand en zijn dus nog waardevast, met richtprijzen vanaf 14.000 euro. De vorige generatie van de Dacia Sandero Stepway vind je tweedehands vanaf 6.000 euro.

Voor de benzinemotor betaal je in Vlaanderen respectievelijk 179,83 euro aan BIV en 131,64 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. Voor de versie op lpg moet je rekenen op een jaarlijkse aanvullende verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië betaal je respectievelijk minstens 61,50 euro aan BIV en 167,90 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting op de benzinemotor. Ook hier is een aanvullende verkeersbelasting van toepassing.

Design-highlights en interieur

Een andere belangrijke reden voor het succes van de Dacia Sandero Stepway zijn de crossoverlooks*, die hem van de gewone Sandero onderscheiden. Sinds 2022 ontsnapt de Stepway ook niet aan Dacia’s nieuwe huisstijl. Binnenin combineert de Sandero Stepway een eigen zetelbekleding met behoorlijk wat ruimte.

Nieuwe huisstijl

Aan de buitenkant is het nieuwe radiatorrooster de grote blikvanger van de Sandero Stepway, die de Y-vormige lichtsignatuur van de koplampen lijkt door te trekken naar het nieuwe merklogo. De voor- en achterbumper met eigen inzetstukken, de flanken en de wielkasten met kunststof beschermranden, en de moduleerbare dakrails onderscheiden hem van de gewone Sandero. Ook de motorkap krijgt een iets ander ontwerp, terwijl de rijhoogte vergeleken met de gewone Sandero met 3 centimeter toeneemt.

Opgefleurd

Binnenin verruilt de Dacia Sandero Stepway het banale dashboard met de ronde ventilatiemonden van de vorige generatie voor een moderner getekende boordplank. Centraal staat een infotainmenttouchscreen van 8 duim (optioneel op ‘Stepway’, standaard op ‘Stepway Expression’). De zetels krijgen een eigen Stepway-bekleding, terwijl de Stepway Expression een centrale armsteun toevoegt en het dashboard en het stuur met sierstrips meer fleur geeft. Over het stuur gesproken: op de Stepway is het standaard alleen in de hoogte verstelbaar, op de Stepway Expression in de hoogte en diepte.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut behaalde de Dacia Sandero Stepway een matige score van twee sterren op de Euro NCAP-crashtests. De Stepway kreeg vooral opmerkingen over de bescherming van zwakke weggebruikers, en over de standaard veiligheidsuitrusting. De Sandero Stepway beschikt standaard over een automatische noodremhulp zonder voetganger- of fietserherkenning en over een snelheidsbegrenzer. ESP, een vertrekhulp op hellingen en een hele rist airbags zijn eveneens standaard. De Stepway Expression voegt er nog parkeersensoren achteraan aan toe.

Alternatieven

De Dacia Sandero Stepway komt uit in het B-segment, waar binnen eigen stal de Renault Clio traditiegetrouw de plak zwaait. Bij de Volkswagen-groep zijn er de VW Polo, Seat Ibiza, Skoda Fabia en Audi A1, maar die kunnen niet tippen aan de Dacia-prijzen. Stellantis heeft de Opel Corsa, Peugeot 208 en Citroën C3 in portefeuille, in Azië rijden onder meer nog de Toyota Yaris, Suzuki Swift, Mazda 2, Kia Rio en Hyundai i20 rond.

FAQ

Hoeveel kost de Dacia Sandero Stepway?
De Dacia Sandero Stepway heeft een **interessante vanafprijs** van 14.590 euro. Dan is hij evenwel alleen verkrijgbaar met de 1.0 TCe 90 met manuele versnellingsbak. Het volledige motoraanbod en de ruimste standaarduitrusting heeft hij in de uitvoering Stepway Expression, met een vanafprijs van 15.590 euro.
Wat is het verschil tussen de Dacia Sandero Stepway en de gewone Sandero?
De Sandero Stepway is een Sandero met een **avontuurlijkere aankleding**. Zo zijn de bumpers, flanken en wielkasten voorzien van contrasterende inzet- en beschermstukken, is de motorkap iets anders vormgegeven, krijgt de Stepway standaard moduleerbare dakrails mee en een iets hogere bodemvrijheid. Binnenin heeft de Stepway een eigen zetelbekleding.