In navolging van de X5 eDrive lanceert BMW nog twee plug-in hybrides die wederom met extreem lage verbruikscijfers uitpakken, te weten de 225xe en de 330e.
De oude BMW X1 viel vaak te klein uit. Hoewel de nieuwe in de lengte minder plaats inneemt, blijkt hij in de praktijk veel handiger dan de vorige generatie X1. Met de 25d motor beschik je bovendien over 231 pk.
Zoals de BMW X5, kreeg ook de nieuwe BMW X6 recht op een M-versie.
Hoezeer wij ook de tijd missen dat je in ’20i’ van BMW mocht genieten van de ronk van een zes-in-lijn, er valt weinig in te brengen tegen een viercilinder met turbo. Dat is even hard genieten.
Met de zesde generatie van de 7-serie lijkt BMW eindelijk te plooien. De nieuwe 7-serie legt minder nadruk op rijdynamiek, maar valt de Mercedes S-klasse frontaal aan op comfort en gadgets.
Bij BMW kan je in de 6-serie kiezen uit coupés met twee en met vier deuren. De 640d is de enige diesel in het gamma. Wij testten hem met de vierwielaandrijving xDrive, een badge die je steeds vaker op de kofferklep van BMW’s aantreft.
De hele zomer lang gaan we in op een vraag die geregeld terugkeert: wat wordt de oldtimer van morgen, waarin kan ik investeren? Elke week presenteren we u drie youngtimers die net het statuut van oldtimer krijgen of gekregen hebben.
Met de nieuwe generatie gooit de BMW X1 het over een heel andere boeg. De kleine SUV leunt sterker aan bij zijn grotere broers en pakt tegelijk uit met voorwielaandrijving voor de basisversies. Als dat maar goed komt…
Deze generatie van de BMW 3 Reeks is halfweg zijn levenscyclus en heeft dus recht op een update. Dat levert een summiere facelift, een opgefriste uitrusting en herwerkte motoren op. We mochten al meteen het stuur nemen van de topversie, de potente 340i.
BMW experimenteert al meer dan 30 jaar met waterstof. Nu zijn er echter concrete plannen om een wagen met brandstofcel in productie te nemen. Terloops komen er ook plug-in hybrides bij.
België mag zich dit jaar opmaken voor een gloednieuwe merkencup, BMW M235i Racing Cup. Vorig jaar lanceerde het merk zelf een eigen cup in de Duitse VLN competitie op de legendarische Nordschleife, dit jaar kan je ze in Zolder en Spa gaan bewondere. Een eerste test.
De BMW i8 ziet er uit alsof hij uit de toekomst naar hier is geflitst. Hybride aandrijving, met een driecilinder turbobenzine om de shock compleet te maken. Het goede nieuws: hij rijdt beter en leuker dan de meeste hedendaagse BMW’s.
BMW bracht zijn eerste monovolume met voorwielaandrijving uit. Een concept dat helemaal niet past bij de filosofie van het Duitse sportieve merk. Of toch wel?
Een kleine 80.000 euro te veel momenteel? Dan is deze cabriovariant van de BMW M4 misschien iets voor jou?
Helaas. Het einde van de zomer is in zicht en de temperatuur zakt enkele graadjes. Maar ‘who cares’, wanneer je in deze BMW 4-reeks Cabrio mag rondtoeren?
Nee, dit heeft BMW nog niet eerder gedaan. Een kleine monovolume met voorwielaandrijving. Maar dankzij Mini beschikt München al over heel wat ervaring terzake.
In 2006 was BMW de eerste om de X6 te lanceren, al stond die haaks op de Efficient Dynamics-strategie. Maar in de VS en in Rusland rinkelde de kassa. Met de X4 wil München nu een breeder - hip - publiek aanspreken.
Na vier generaties M3 was het voor de fans bang afwachten wat de opvolger zou brengen. Slechts 11 pk meer, een turbo en een naamswijziging… Gelukkig komt het duo M3 en M4 nog steeds beresterk uit de hoek.
Dit is BMW’s nieuwste sportwagen, van een heel andere generatie. In de BMW i8 vind je nog slechts een 1.5 driecilinder en een pak elektrisch vermogen. 362 pk heeft hij zo ter beschikking, al houdt de prijs van 134.000 euro hem wel heel exclusief.
Een cijfertje meer, twee cilinders minder en een kruisje extra, dat is het saldo van de BMW 428i XDrive, de knappe, snelle en vierwielaangedreven nieuwe coupé uit Beieren.
BMW zet zijn cijferspel verder. Nadat de 6 als veredelde 5 op het toneel kwam, en de coupé- en cabrioletversies van de 3 Reeks als 4 Reeks door het leven gaan, krijgt nu ook de 1 Reeks zijn spin-off met een coupéversie die als 2 Reeks wordt gelanceerd.
De Gran Turismo wil de comfortkeuze zijn voor wie absoluut met een BMW 3-serie wil rijden. Dat die zelf al een stuk comfortabeler werd intussen, is één zaak. Maar de 3 GT doet daar nog een schep bovenop.
BMW Motorsport bevestigde met een officiële mededeling: onze landgenoot Maxime Martin krijgt in 2014 een officieel stuur aangeboden in het DTM. We weten voor wie te supporteren volgend jaar.
Eindelijk, hier is de nieuwste telg van BMW. De langverwachte elektrische i3 die helemaal anders wordt gebouwd dan gelijk welke bestaande elektrische auto. Hij krijgt een chassis uit koolstofvezel wat hem erg licht maakt. De elektrische aandrijving zit wel op de achteras, noblesse oblige…
Er zijn geen zekerheden meer. Vroeger stond de X bij BMW synoniem voor vierwielaandrijving. Maar kijk naar de vernieuwde BMW X5: aan de basis heeft hij alleen achterwielaandrijving. Alles voor minder CO2-uitstoot. Er is zelfs een viercilinder.
Vroeger was de BMW 3-serie Coupé de keuze voor de zelfbewuste, kinderloze carrièremaker. BMW heeft nu de coupé heruitgevonden, verbeterd en meer zelfstandigheid gegeven. Als 4-serie Coupé staat hij voortaan op eigen benen. Dit is ook meer dan marketingpraat, mochten we zelf ondervinden.
BMW poetst zijn melkkoe - de 5-serie - op. Met subtiele maar geslaagde wijzigingen aan bumpers, zijspiegels en interieur. Plus een nieuwe instap-5: de 518d.
De 3-serie voor de meerwaardezoeker, zo laat de 3 GT van BMW zich nog het best omschrijven. Want voor de rest laat hij zich niet in een hokje duwen. Behalve dan dat van ‘zeer overtuigend’, zo mochten we zelf ervaren.
BMW houdt de wereldpremières voor Detroit, maar stelt toch maar mooi de vernieuwde Z4 en de 3-serie Touring Efficient Dynamics in Europese primeur voor in Brussel.
Tegenwoordig zetten vierdeurscoupés de limousines zonder verpinken in de schaduw met hun overdosis sexappeal. Ook BMW ging op de versiertoer met de 6 Gran Coupé.
De BMW 3 Reeks dankt zijn succes vooral aan de dieselversies. Daarmee raakte de ooit zo populaire 320i in de vergetelheid. Onterecht.
Al sinds 1987 heeft BMW een break in zijn 3-serie, maar de titel van ruimste in zijn categorie wist hij nooit te veroveren. Dat wijzigt met dit nieuwe model.
Hoewel deze 3-serie een volledig nieuw model is, is dat niet het eerste wat in je opkomt wanneer je hem voor het eerst ziet. Om zijn traditionele klanten vooral niet voor het hoofd te stoten, heeft BMW gekozen voor evolutie in plaats van revolutie.
BMW heeft het ‘M Performance’ label ontwikkeld met het oog op deze: de M550d. Met zijn driedubbele turbo en zijn diesel geen vanzelfsprekende M. Maar hoe dan, ontzettend interessant.
Na Audi en Mercedes is het de beurt aan BMW om een compacte viercilinder in zijn roadster te brengen. Maar betekent dit dat het rijplezier er bij inschiet?
Volgend jaar schiet de BMW Clubsport Trophy uit de startblokken. Geen F1 of Le Mans, maar gericht op de gewone liefhebber van de BMW 3-serie, die zijn passie op het circuit wil beleven. Wij trokken onze raceschoenen aan.
Meer comfort, nog minder verbruik en nog steeds de best sturende berline in zijn klasse. Eigenlijk laat de nieuwe BMW 3-serie zich ontzettend eenvoudig samenvatten: hij blijft de top.
We reden eerder al met de Mini E, nu mochten we ook achter het stuur kruipen van BMW’s volgende stap in de elektrische evolutie: de ActivE.
Vergeet de X5M en de X6M, het echte M herleeft helemaal in de BMW 1M Coupé. Een ontmoeting met een indrukwekkend kleintje.
Voor wie de X1 van BMW een lelijk hok vindt – en dat zijn er nogal wat – is er deze versie met M-Sportpakket. Daarmee wordt deze X1 nog geen volwaardige M, maar oogt én rijdt hij wel snediger.
Achter wat een facelift lijkt, schuilt in feite een geheel nieuwe 1-serie. BMW hoopt zo het succes van het vorige model verder te zetten, want 70% van de 1-rijders ontdekten zo voor het eerst een BMW.
De BMW 6 cabrio is zo goed geslaagd, dat hij me zelfs in stilstand reeds vrolijk maakt. Geloof me, rijdend met de V8 twinturbo in de 650i, wordt het alleen nog beter.
Ik heb lang gezocht naar het nut van BMW’s X1. En eigenlijk ben ik nog steeds op zoek.
Met de X1 had BMW het zijn eigen X3 plots knap lastig gemaakt. Maar met de nieuwe, hoger gepositioneerde X3 valt alles weer netjes op zijn plaats in BMW’s SUV-gamma.
Met de 320d EfficientDynamics Edition belooft BMW 4,1 l/100 km (CO2: 109 gr/km). En dat voor een 2.0 turbodiesel met 163 pk. Alleen zien we vaak een verschil tussen theorie en praktijk. Niet zo in deze 320d.
Met de komst van de Touring is het gamma van de nieuwe 5-serie compleet. We hebben op de presentatie kunnen kennismaken met één van de sleutelmodellen: de 520d. Die debuteert in september.
Er zijn auto’s die er niet uitzien op foto, maar goed overkomen in de realiteit. Omgekeerd bestaat ook. De nieuwe 5-serie van BMW is zo’n voorbeeld. Gelukkig rijdt hij zoals het een 5 betaamt. Al vertoont de 530d enkele storende trekjes.
De 3-serie berline was eind 2009 al onder het mes gegaan, al was dat bijna niemand opgevallen. Gelukkig zijn wij er om u eraan te herinneren... Met de komst van de lente is het de beurt aan de coupé en de cabrio om een verjongingskuur te ondergaan.
BMW heeft een reputatie hoog te houden als het op leuk sturende auto’s aankomt. Freude am Fahren was tot niet zo lang geleden nog de huisslogan. Alleen kan het zelfs de besten gebeuren dat ze het spoor bijster raken in de zoektocht naar een nieuw publiek en naar niches.
BMW’s nieuwe 5-serie veroorzaakt minder opschudding wanneer hij door het straatbeeld glijdt. Loopt de 5 daarmee volledig terug in de pas?