Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-puma-st-l-01.jpg

Ford Puma ST

1 / 5
ford-puma-st-l-01.jpg
ford-puma-st-l-02.jpg
ford-puma-st-l-03.jpg
ford-puma-st-l-04.jpg
ford-puma-st-l-05.jpg

Ford Puma Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Puma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9 - 11.9s
Maximumsnelheid:180 - 203 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):99 - 178 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.9 - 7.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3984 x 1805 x 1345 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:456 - 1216 liter
Aanhangergewicht:334 - 480 kg

Sportief, met digitaal interieur

De Ford Puma is de compacte crossover SUV van Ford, die nu een sportief broertje krijgt: de Ford Puma ST. De ST oog sportiever door o.a.de bredere wielkasten, achterspoiler en sportieve zwarte grille op de voorkant. De sportieve ophanging maakt sportief rijden mogelijk, terwijl je de auto bedient met de aluminium pedalen en het lederen stuurwiel. Met de 1,5-liter turbomotor van 200 pk heb je bovendien genoeg vermogen voor een pittige sprint. Lees meer

Interesse in een Ford Puma ST

Ford Puma ST tweedehands auto
Ford Puma ST nieuwe auto
Ford Puma ST dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Ford Puma ST - een nieuw sportief model

Ford maakt sinds 2019 de subcompacte, 5-deurs crossover met de naam Puma. Niet te verwarren met de sportcoupé Puma, die tot 2002 werd gebouwd. De Puma crossover wordt gemoderniseerd en krijgt nu een sportieve uitvoering met de ST, die Ford in het voorjaar van 2020 introduceerde. Waarschijnlijk komt de productieversie van de Puma ST in de 2e helft van 2020 op de markt.

Aan de buitenkant oogt de ST als een bredere Puma, met grotere velgen, een agressieve grille, brede wielkasten, grote achterspoiler en aangepaste remmen. Aan de achterkant is een enkele chromen uitlaatpijp zichtbaar. De nieuwe Puma ST is herkenbaar aan de ST-badges aan de binnen- en buitenkant. De lichtmetalen velgen hebben hetzelfde ontwerp als de wielen van de Fiesta ST. Niet zo gek, als je bedenkt dat deze 2 auto’s op hetzelfde platform staan. De motor van de Puma ST wordt waarschijnlijk de 1,5- liter driecilinder benzinemotor van 200 pk met turbocompressor uit de Fiësta ST.

Interieur

De Ford Puma ST krijgt zeer waarschijnlijk een hoogwaardige standaarduitrusting met een digitaal dashboard met een draadloze oplader voor smartphones in de middenconsole, een cluster met digitale wijzerplaten, een infotainmentsysteem met touchscreen van 8 inch met de SYNC 3-software van Ford en een B&O Play-stereosysteem met 10 luidsprekers. Waarschijnlijk wordt het interieur van de ST-Line gebruikt, aangevuld met sportiever accenten zoals een met leer bekleed stuurwiel, zwaar verstevigde voorstoelen en een aluminium versnellingspookknop.

De kofferbak blijft even praktisch als altijd. De kofferbak van 456 liter is ruim en het opbergvak onder de vloer biedt 68 liter extra opbergruimte. Toch blijft het een kleine SUV, wat betekent dat er niet veel hoofd- en beenruimte voor grotere passagiers op de achterbank zal zijn.

De nieuwe Ford Puma ST productieversie wordt in september 2020 officieel voorgesteld. Waarschijnlijk zal het dan nog tot begin 2021 duren voordat de eerste exemplaren van de band rollen in de Ford fabriek in Craiova, Roemenië. De vraagprijs zal waarschijnlijk iets hoger liggen dan die van de huidige ST-Line, dus dan kom je rond de 30.000 euro uit. Omdat het een nieuw model is, zal het nog even gaan duren voordat je een gebruikte Ford Puma ST op de kop kunt tikken.

Ford Puma ST en de Audi SQ2

De Audi SQ2 is een compacte SUV van Audi met een krachtige motor. Deze auto valt in hetzelfde segment als de Puma ST, hoewel het prijskaartje van de SQ2 een iets hoger bedrag laat zien.

Beide modellen ogen sportief. Bij de SQ2 vallen de forse luchtinlaten, wigvormige koplampen en de grote singleframe-grille met verticale dubbele spijlen op. De Puma ST moet het hebben van de grote zwarte grille, brede wielkasten, spoilers en grote velgen. Aan de achterkant heeft de Audi maar liefst 4 uitlaatpijpen, terwijl de Puma er waarschijnlijk 1 krijgt.

Motoren

Op motorisch vlak zijn er al meteen verschillen te zien. De Puma maakt gebruik van een 1,5 liter 3-cilinder benzinemotor met turbo, terwijl de Audi onder de motorkap een 2,0 liter 4-cilinder motor van 221 kW/300 pk heeft. Volgens Audi sprint de SQ2 daarmee in 4,8 seconden van 0-100 km/u. De Puma doet daar zeer waarschijnlijk een seconde langer over.

De versnellingsbak van de Audi SQ2 is een 7-traps S tronic, die 1 trapje hoger kan dan de 6-traps versnellingsbak van de Ford Puma. Een ander verschil is de quattro permanente vierwielaandrijving die op de Audi zit, terwijl de Puma alleen voorwielaandrijving heeft.

Interieur

Het interieur van de Audi SQ2 oogt strak en sportief. Standaard zitten er sportstoelen in met S-logo’s en accentkleuren. De stoelen ondersteunen je lichaam goed tijdens het rijden door bochten, versnellen en remmen. Sturen doe je met het multifunctionele stuur met schakelhendels. Aluminium sierlijsten en pedalen zorgen voor nog meer sportiviteit. In de Audi Virtual Cockpit zit standaard een 5,8-inch MMI-scherm.

In de Puma ST ben je van alle gemakken voorzien: een met leer bekleed stuurwiel, . infotainmentsysteem met touchscreen van 8 inch met de SYNC 3-software van Ford en een B&O Play-stereosysteem met 10 luidsprekers. Het touchscreen is wat groter, maar dat kan juist prettig zijn als je het moet bedienen. De afwerking is niet zo strak als bij de Audi, maar daar komt ook meteen het verschil in prijskaartje om de hoek kijken.

Conclusie

De Audi SQ2 valt met een vanafprijs van 61.110 euro in een iets hogere prijsklasse dan de Ford Puma ST, dus het is logisch dat je met de SQ2 meer luxe, een uitgebreidere uitrusting en een beter onderstel krijgt. Aan de andere kant is de Puma ST juist een hele goede keuze voor wie een kleiner budget heeft, maar toch in een praktische, leuke auto met een krachtige motor wil rijden.

De motor van de Puma ST

Officieel is er nog niet bekend welke motor er in de ST komt maar de kans is heel groot dat het de motor uit de Fiesta ST wordt. Dit is een 1,5-liter driecilinder benzinemotor met turbocompressor die 200 pk aan vermogen levert en een koppel van 290 Nm heeft. De Ford Puma ST zal vrijwel zeker alleen verkrijgbaar zijn met een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving.

Uitrusting en opties

Ford heeft op dit moment nog niets prijsgegeven over de standaarduitrusting of de opties voor de Puma ST. De kans is groot dat een deel van de uitrusting van de ST-line ook terugkomt in de Puma ST. Dan kun je denken aan een standaarduitrusting met o.a:

  • Sportstoelen voor
  • Enkele chromen uitlaatpijp
  • Sportieve wielophanging
  • Aluminium sportpedalen
  • FordPower startbutton
  • Stuurwiel met afgeplatte onderzijde, geperforeerd met rood stiksel
  • 12.3" digitaal cluster

Wat de opties worden, is nog niet duidelijk. Vanaf september 2020 geeft Ford daar meer informatie over.

Voor stadsmensen die meer willen

Deze compacte SUV is het ideale vervoermiddel voor stadsmensen die op zoek zijn naar wat meer ruimte dan wat je krijgt met een kleine stadsauto. De Puma ST is trendy en sportief met een behoorlijke kofferbak. Door de beperkte ruimte achterin is het model wat minder geschikt als gezinsauto, maar als het echt moet dan kunnen kleine kinderen wel meereizen.

Beoordelingen voor Ford Puma

10 Beoordelingen

3,9