Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lamborghini-diablo-l-01.jpg

Lamborghini Diablo

1 / 4
lamborghini-diablo-l-01.jpg
lamborghini-diablo-l-02.jpg
lamborghini-diablo-l-03.jpg
lamborghini-diablo-l-04.jpg

Lamborghini Diablo Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lamborghini Diablo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.9 - 4.1s
Maximumsnelheid:323 - 335 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):17.3 - 17.3 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4460 x 2040 x 1105 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter

De Lamborghini Diablo wordt in 1990 het topmodel van de sportautofabrikant

Toen de Italiaanse sportautofabrikant Lamborghini in 1974 de Lamborghini Countach presenteerde (de opvolger van de Miura die vanwege zijn typische jaren '60 uiterlijk niet meer modern gevonden werd), konden de Italianen weer eens laten zien dat ze in staat waren om de snelste in serie geproduceerde sportauto's ter wereld te bouwen. Lees meer

Interesse in een Lamborghini Diablo

Lamborghini Diablo tweedehands auto
Lamborghini Diablo dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

De Lamborghini Diablo wordt in 1990 het topmodel van de sportautofabrikant

Toen de Italiaanse sportautofabrikant Lamborghini in 1974 de Lamborghini Countach presenteerde (de opvolger van de Miura die vanwege zijn typische jaren ’60 uiterlijk niet meer modern gevonden werd), konden de Italianen weer eens laten zien dat ze in staat waren om de snelste in serie geproduceerde sportauto’s ter wereld te bouwen. Tegelijkertijd bleek het nieuwe design met zijn extreme wigvorm en de inklapbare koplampen het potentieel te hebben om lange tijd bepalend te zijn voor het imago van het merk Lamborghini. Dat de Countach zestien jaar vrijwel onveranderd in de collectie bleef was echter niet alleen te danken aan de opvallende vormen die Lamborghini-ontwerper Marcello Gandini gebruikt had. De economische moeilijkheden van het bedrijf waren veelmeer verantwoordelijk voor de ongebruikelijk lange productietijd. Pas toen de Amerikaanse autofabrikant Chrysler in 1987 insprong was er weer genoeg geld voorhanden om vaart te zetten achter de ontwikkeling van een lang verwachte opvolger.    In 1990 was het dan eindelijk zover, de Lamborghini Diablo werd gepresenteerd als het nieuwe V12-vlaggeschip van de Italianen. De Diablo bleef tot 2001 in de collectie.  

De schaardeuren van de voorganger blijven behouden bij de Lamborghini Diablo

Dat het nieuwe topmodel van Lamborghini weer gebaseerd was op ontwerpen van designer Gandini was duidelijk te zien. Dit lag misschien ook aan het feit dat de Lamborghini Diablo erg veel leek op het concurrentiemodel dat kort daarvoor door Gandini getekend was, de Ferrari 348.In ieder geval was het eindresultaat bij beide modellen een sportauto in een gematigde Countach-stijl. De lage voorkant van de Lamborghini was in plaats van wigvormig spits afgerond, maar dit was niet het enige nieuwe vormgevingskenmerk. De zijkanten kregen geïntegreerde luchtinlaten die de  4,46 meter lange, meer dan twee meter brede en slechts 1,10 meter hoge sportauto een nieuwe dynamiek gaven. De dominerende achterspoiler van de Countach en diens karakteristieke schaardeuren bleven ook bij de Lamborghini Diablo als handelsmerken behouden.   

De Lamborghini Diablo als coupé en roadster

De eerste drie jaar na zijn introductie in 1990 werd de Lamborghini Diablo als tweezitter coupé gebouwd. Vervolgens werd er in 1993 een open versie gepresenteerd, dit was een novum in de V12-serie van Lamborghini. Zowel de coupé alsook de roadster werden uitgerust met een 5,7 liter motor waarmee de circa 1,5 ton zware Lamborghini Diablo een prestatievermogen van 362 kW (492 pk) had. De Diablo accelereerde in 4,1 seconden van nul naar honderd en de topsnelheid lag op 328 km/u. De midden jaren ’90 in kleine oplage geproduceerde Lamborghini Diablo SV, een extra goed presterende versie, had een prestatievermogen van 390 kW (530 pk). Vanaf 1993 waren de coupés en roadsters naast met achterwielaandrijving ook optioneel met vierwielaandrijving verkrijgbaar.  

Een nieuwe voorkant en een beter prestatievermogen voor de Lamborghini Diablo vanaf 1999

In bouwjaar 1999 veranderden de voorkant en het prestatievermogen van de Lamborghini Diablo. De inklapbare koplampen verdwenen en maakten plaats voor gewone rechthoekige koplampen. Verder werden de nieuwe modellen reeds in de basisuitvoering met een 6,0 liter motor uitgerust. Daarmee steeg het prestatievermogen naar 390 kW (530 pk) en de maximumsnelheid naar 330 km/u. Vanaf nu accelereerde de Diablo in 3,9 seconden van nul naar honderd. Alleen de Lamborghini Diablo GT en GTR, die eind jaren ’90 in een kleine oplage geproduceerd werden, konden dit nog sneller. Het topmodel met zijn motor met een prestatievermogen van 434 kW (590 pk) haalde maximaal 345 km/u en daarmee haalde hij in zijn tijd de titel die Lamborghini traditioneel graag opeist: de snelste in serie geproduceerde sportauto ter wereld.