Nissan Pulsar te koop: tweedehands en nieuw

Nissan Pulsar

Nissan Pulsar

De Nissan Pulsar, ook wel bekend als de Nissan Sunny of Cherry, werd van 1978 tot en met het jaar 2000 geproduceerd door het Japanse autobedrijf Nissan. In Europa kende men deze auto ook wel als de Datsun 110A, of de Datsun Cherry. De Pulsar was de eerste auto van Nissan met voorwielaandrijving en is een betrouwbare en goedkope auto voor het gezin. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De Pulsar biedt ruimte

Naast het feit dat de Pulsar er van buitenaf redelijk compact uitziet, biedt de auto bijzonder veel ruimte voor zowel de inzittenden als voor eventuele bagage. Dit is een van de redenen waarom de Pulsar tegenwoordig nog steeds populair is als tweedehands auto. Uiteraard speelt het gewicht van de auto (rond de 820 kilo) hier ook een rol in vanwege de lage kosten.

Een sterke motor

De Nissan Pulsar werd geleverd met een aantal verschillende motoren. Zo was het bij de aanschaf van een nieuw exemplaar mogelijk om te kiezen voor een 1.0, 1.2, 1.3, 1.4 en 1.5 l benzinemotor uitvoering. Hoewel er uiteraard wel een verschil is tussen de huidige motoren en de motoren die geplaatst zijn in een auto uit het jaar 1980 staan de benzinemotoren van de Pulsar bekend om hun betrouwbaarheid. De uitvoering van de motor en het type brandstof dat de auto verbruikt zijn dan ook aandachtspunten bij de aanschaf van een oudere Pulsar.

Wat de transmissie van de Pulsar betreft, kan er gekozen worden tussen uitvoeringen met een handmatige versnellingsbak of een zogeheten automaat. Over het algemeen wordt de motor van de handbestuurde Pulsar prettiger en zuiniger bevonden dan die van de automaat. Tevens kan het moeilijk zijn om een kwalitatief hoogstaande Pulsar met automatische schakeling te vinden op de automarkt. Het eventueel vervangen van onderdelen van deze auto is nog steeds relatief eenvoudig. Mede door de robuustheid van de motor zijn en blijven onderdelen nog steeds redelijk goed beschikbaar. Door de redelijk eenvoudige en goed zichtbare constructie van deze auto, wordt hij vaak aangeschaft door personen die graag zelf aan de auto sleutelen.

De uitvoeringen

Bij het zoeken van een tweedehands Nissan Pulsar is het goed om te letten op de uitvoering van de auto, zeker gezien de zeer uitgebreide release van verschillende modellen. Zo zijn er de drie- of vijfdeurs hatchback, een vierdeurs fastback sedan, een vijfdeurs stationwagon model en een driedeurs fastback uitvoering van deze auto. De meest makkelijk te vinden uitvoering blijft de hatchback.

In augustus 1978 werden de Nissan Pulsar coupé en de driedeurs hatchback modellen toegevoegd aan de reeds bestaande serie uitvoeringen. Tevens bracht Nissan een injectie uitvoering van de 1.4-liter motor op de markt. De hatchback is bij uitstek de meest populaire uitvoering van deze auto en is dan ook goed te vinden op de tweedehands markt.

Een facelift voor de Pulsar

In het jaar 1981 onderging de Pulsar een facelift. De auto werd uitgerust met een nieuw ontworpen grille en met nieuwe rechthoekige koplampen. Deze aanpassingen gaven de Pulsar een meer gestroomlijnd uiterlijk en de auto voldeed aan de eisen van de jaren 80. Door de jaren heen worden er steeds kleine aanpassingen gedaan aan het uiterlijk van deze auto, maar er zijn geen noemenswaardige veranderingen wat betreft de motor of de besturing van de Nissan Pulsar.

Het comfort in de Nissan Pulsar

Met name voorin de auto valt op dat de voorste inzittende en de bestuurder van de auto bijzonder veel ruimte hebben. Dit is opvallend te noemen, omdat de Pulsar relatief klein oogt. De stoelen geven met name veel zijdelingse steun en voelen (ook bij lange ritten) comfortabel aan. De passagiers achter in de auto hebben iets minder hoofdruimte, maar met voldoende beenruimte kan men toch prettig zitten. Opvallend is het gebrek aan hoofdsteunen, maar gezien de leeftijd van de gemiddelde Pulsar voor de tweede of derde eigenaar is dit gebrek niet verwonderlijk. Het dashboard in de Pulsar is zeer overzichtelijk en voorzien van een radio en cassettespeler, mits de vorige eigenaar er natuurlijk geen eigen ander geluidssysteem in heeft laten bouwen. Bij het zoeken naar een tweedehands Pulsar is het interessant om extra aandacht te besteden aan het geluid in de auto. De meters op het dashboard zijn goed af te lezen en over het algemeen functioneert de verwarming van deze Nissan prima, ook bij een tweedehands ouder exemplaar. Het overzicht in de Pulsar is goed, zowel voor de bestuurder als de inzittenden.

De tweedehands auto

Over het algemeen is de Pulsar Nissan als tweedehands auto bijzonder betrouwbaar. Bij het aanschaffen van een dergelijke auto van een hoge leeftijd is het belangrijk om de body van het voertuig even na te lopen op eventuele (vorige) schade. Dit omdat eventueel gerestaureerd plaatwerk een zwakke plek kan worden voor roest. Verder is de motor van de Pulsar bijzonder betrouwbaar te noemen, mits er uiteraard geregeld normaal onderhoud gepleegd is. Opvallend detail is dat deze auto op redelijk brede banden staat. Dit maakt hem extra comfortabel bij het nemen van bochten en geeft stabiliteit.

Het is bij de aanschaf van een ouder model interessant om te kijken naar de eventuele aanpassingen die de vorige eigenaar aan de auto heeft gedaan. Zo ziet men vaak dat bijvoorbeeld het geluidssysteem is aangepast, maar er zijn ook exemplaren met zeer luxe uitgevoerde zittingen.

Ideaal als gezinsauto

Met voldoende ruimte is de Nissan Pulsar geschikt als gezinsauto, met name voor gezinnen met kinderen die op de achterste stoelen plaats nemen (gezien de hoofdruimte achterin). In de stad is de auto goed wendbaar, neemt bochten en is door zijn grootte eenvoudig in te parkeren. Ook wat betreft het meenemen van boodschappen of bagage is de Pulsar ideaal. Op de snelweg haalt de Pulsar een topsnelheid van zo'n 160 km/u, maar bij maximaal zo'n 130 km/u presteert de auto beter.

Het gewicht van de auto (820 kg) maakt hem zeer goedkoop wat betreft de belasting en bij het kiezen van een ouder model dat goed onderhouden is, kan men bij de juiste leeftijd van de auto zelfs belastingvrij rijden.