I30, i30 Wagon, Santa Fe, Veloster Turbo: we hebben het de afgelopen maanden al druk gehad met de nieuwigheden van Hyundai.
Wist u dat de eerste Outlander in 2003 mee aan de basis lag van het nieuwe marktsegment van crossovers? Nu komt de alweer derde generatie er aan, die opnieuw een voortrekkersrol wil vervullen.
Begin dit jaar maakte Bentley indruk met de Continental V8. De nieuwe Speed voegt daar fascinatie aan toe, want nooit was een Bentley sneller dan het nieuwe topmodel van de Continental-reeks.
Overal wordt van Opel het beeld opgehangen van een merk dat op sterven na dood is. Wij vinden dat een constructeur die op amper zes maanden tijd drie nieuwe modellen lanceert, eerder in goede vorm verkeert.
Het C-segment wordt wel vaker het Golf-segment genoemd. Daar is een reden voor: de Golf is gewoon de populairste. Als VW hem vernieuwd, moet het merk er wel voor zorgen dat hij blijft overheersen. Hoe zit dat met de TDI?
Ja, er is de M 550d. Maar eigenlijk hoeft het heus geen M te zijn. In de Alpina D5 vind je meer raffinement, bijna evenveel power en meer exclusiviteit. Bovendien is hij goedkoper.
GT staat voor Gran Turismo. Een GT is een sportieve auto, geen sportwagen. Een Lotus Exige is een sportwagen, een Jaguar XK is een GT.
Hij ziet er uit alsof hij al een eeuwigheid op onze wegen rondtoert. En daarmee is de zevende opnieuw een echte Golf. Alleen is hij onderhuids flink veranderd.
Het is met groot plezier dat we u de geboorte van de Ford Focus ST aankondigen. Maar dat is nog klein bier vergeleken met het plezier dat we achter zijn stuur beleefd hebben.
Bij Renault heeft men nog reden tot blijdschap sinds de uitstap als constructeur uit de F1. Want Red Bull rijdt met Renault-motoren. Om die liaison te vieren, heeft Renault een beperkte serie uit van de Twingo R.S.
Goed twee jaar konden we gedurende twee dagen een prototype van de Prius Plug-In testen. En die was veel overtuigender dan de gewone Prius. Op zijn beurt valt de definitieve versie van de Plug-In nog beter mee dan het prototype.
Met de nieuwe i30 heeft Hyundai een zwaar offensief ingezet tegen de klassieke sterkhouders in dit segment: Golf, Astra, 308, Focus en Mégane. In afwachting van een driedeurs voegt nu een break zich bij de bestaande vijfdeurs.
De Ford Ranger gaat compleet vernieuwd de derde generatie in, maar wordt wel nog steeds samen met Mazda gebouwd. Hij komt opnieuw meespelen in een segment dat in Europa nog in volle groei is.
De Volkswagen Amarok heeft een hoog Country life-gehalte. Voor wie op het platteland woont - of zich daar waant - is dit de ideale duivel-doet-al. Zijn naam betekent ‘wolf’, en voor één keer mag het beest mee met de jager.
De BMW 3 Reeks dankt zijn succes vooral aan de dieselversies. Daarmee raakte de ooit zo populaire 320i in de vergetelheid. Onterecht.
In ‘old school’ pick-up-land zwaaien de Toyota Hilux en de Nissan Navara nog steeds de plak. Wij gingen op pad met de topversie van de laatste. Die kan met zijn ongeëvenaarde trekvermogen van 3 ton een olifant de baas.
Grote monovolumes zijn uit. Leve de compacte monovolume! En het rijtje wordt met de dag indrukwekkender: Citroën Grand C4 Picasso, Peugeot 5008, Ford S-Max, Renault Espace,... Ook benieuwd hoe de Opel Zafira Tourer het verschil maakt?
Meer en makkelijk toegankelijk vermogen, daarmee vat je de Lotus Elise S samen. Maar aan de rijbeleving verandert niets: de pure schoonheid van het rijden.
Toyota blijft rotsvast overtuigd van zijn hybride toekomstvisie. Getuige deze Yaris Hybride, de eerste ‘full hybrid’ stadsauto die twee kilometer lang zuiver elektrisch kan rijden.
De Mégane blijft de sterkhouder in Renaults gamma. Het nieuwe modeljaar kreeg in enkele van zijn verschillende verschijningsvormen een opfrisbeurt.
Nauwelijks een maand na de Audi A3 bevinden we ons achter het stuur van een andere belangrijke nieuwkomer in dit segment: de Mercedes A-klasse. Radicaal anders dan het vorige model, en dat is slechts nieuws voor de concurrentie.
Gezien het succesverhaal dat de Prius is, mag het verbazen dat het Toyota zo lang kostte om de hybride familie uit te breiden. Dat is nu het geval: na de Prius Plug-in, is hier de Grand Prius +, de eerste hybride monovolume ter wereld.
Met de nieuwe autofiscaliteit lijkt de gloednieuwe Lexus GS 450h belastingtechnisch wel een wit konijn. Gelukkig is niet alleen de boekhouder enthousiast.
Al sinds 1987 heeft BMW een break in zijn 3-serie, maar de titel van ruimste in zijn categorie wist hij nooit te veroveren. Dat wijzigt met dit nieuwe model.
Naast de koele cijfers (voor de Astra OPC: 280 pk, 400 Nm, 250 km/u) maakt eveneens de link met de autosport de reputatie van een hot hatch. Deze visie deelt ook Volker Strycek, de baas van het Opel Performance Center (OPC) dat op de Nürburgring is gevestigd.
De Audi RS4 is wat men een nicheproduct noemt, want in strak sportpak heeft de familiewagen er immers geen moeite mee om in het zog van de meeste GT’s met faam te blijven. Voor deze editie was de belangrijkste vraag welke krachtbron er op de vooras zou liggen.
In zijn krachtigste versies waren we al zeer te spreken van de Mazda CX-5, maar hoe zit dat wanneer we op pad gaan met de basisdiesel: de voorwielaangedreven 2.2 met 150 pk?
Samen met de Coupé rolde Mini in Frankfurt in 2009 ook een conceptversie van de Roadster uit. Beide haalden productie, en wij mochten ons opmaken voor een uitgebreide kennismaking met de Britse roadster.
Hoewel deze 3-serie een volledig nieuw model is, is dat niet het eerste wat in je opkomt wanneer je hem voor het eerst ziet. Om zijn traditionele klanten vooral niet voor het hoofd te stoten, heeft BMW gekozen voor evolutie in plaats van revolutie.
‘Met de V40 gaan we de strijd aan tegen de Audi A3 en de BMW 1-serie.’ Bij Volvo klinkt men zelfverzekerd over hun jongst geborene. Na de eerste test zijn we geneigd te zeggen: volkomen terecht.
In 1992 herschreef McLaren met de F1 de definitie van de supersportwagen. Vandaag doet het dit opnieuw met de MP4-12C, waarvoor het op een andere manier compromisloos te werk ging.
Deze groene Ferrari 250 GTO uit 1962 is de duurste auto ooit. Hij is verkocht aan een Amerikaanse verzamelaar voor 35 miljoen dollar (28,1 miljoen euro). Deze 250 GTO is één van slechts 39 stuks. Hij werd op maat gemaakt van de Britse racelegende Stirling Moss.
Dit is de nieuwe Audi A3. En voor u begint met ‘weinig nieuws aan te zien’, weet dan dit. We hebben hem getest, en hij is nog verbeterd.
...keert het merk terug. Nadat SsangYong goed een jaar geleden de Korando SUV voorstelde, is er nu de Actyon Sports pick-up.
Tot nu toe hadden we de Skyactiv-maatregelen alleen nog maar kunnen testen in prototypes. Maar nu met de CX-5 zijn we toe aan het volledige kant-en-klare product. In een compacte SUV bovendien, die volledig Skyactiv ontwikkeld is.
Elke keer opnieuw wanneer we een Hyundai in test krijgen voorgeschoteld, benadrukken we hoe zeer de afwerkingskwaliteit is verbeterd. Zelfs op een niveau dat de Koreaanse constructeur er probleemloos een bijzonder kritisch testpanel op kan loslaten.
Wie ooit het genoegen gehad heeft de 6.2 V8 AMG-motor van dichtbij te horen en voelen grommen, zal dat ‘vanzeleven’ niet vergeten. Maar kijk, aan alles komt een eind. Hij is vervangen door een nieuwe 5.5 V8 biturbo. Goed genoeg?
Verschillende constructeurs hebben hun elektrische auto al klaar. Volvo evolueert wat bedachtzamer, en is nu met de elektrische C30 bezig met uitgebreide ‘real life’ tests.
Downsizing. Ook een icoon als de Bentley Continental GT ontsnapt er niet aan. Natuurlijk blijft de W12-motor te koop, maar de gloednieuwe V8 is meer dan een kleine Bentley-motor.
Na de Outlander/4007/C-Crosser en de i-Miev/Ion/C-Zero baart de entente PSA-Mitsubishi een derde kind: de ASX/4008/C4 Aircross. We reden die laatste.
Porsche rijmt niet echt met diesel, maar in de Panamera blijkt die cocktail toch verrassend goed te werken.
Na een eerste, niet helemaal geslaagd poging om de Kever-legende te doen herrijzen, is VW klaar voor een tweede rondje. Maar deze keer ziet het er allemaal veel beter uit.
Het onverslijtbare werkpaard van Toyota krijgt een opkikkertje om er nog weer enkele jaren tegenaan te kunnen.
Met de zomer in aantocht is de Audi R8 Spyder het uitgelezen stel wielen om de show te stelen op de kustboulevards. Zeker de versie met V10 achter de cockpit, die de Italiaanse roots van de Duitse sportwagen nog eens extra onderstreept.
Afgaande op de communicatie van Porsche legt de 911 de lat weer een flink stuk hoger. Enkel een doorgedreven testrit kan uitsluitsel brengen of dit realiteit dan wel marketingpraat is.
Behoort u tot de eersten die een Ray-Ban kochten, een cd en later een blu ray-speler? Proficiat, u behoort de vernieuwers. En zouden jullie nu ook massaal de Renault Twizy kunnen kopen aub?
Peugeot blinkt vooral uit in goede onderstellen. In hybride technologie staat de constructeur nog niet zo ver. Maar de eerste tekenen zijn al meer dan uitstekend, zo toont een test met de 508 RXH.
BMW heeft het ‘M Performance’ label ontwikkeld met het oog op deze: de M550d. Met zijn driedubbele turbo en zijn diesel geen vanzelfsprekende M. Maar hoe dan, ontzettend interessant.
Vier jaar na zijn lancering lijkt de Insignia nog lang niet toe aan een facelift. Hij oogt nog zo fris als toen. Maar wat hij voor sommige markten nodig lijkt te hebben, is meer vermogen.
Tot voor kort was de Audi A1 met zijn 185 pk kansloos tegen de 211 pk sterke Mini John Cooper Works. Nu komt daar verandering in met de A1 Quattro die maar eventjes 256 pk naar de vier wielen sluist.