De Mercedes GLA is het derde model in de A-klasse. Hij geeft Mercedes een wapen in de strijd tegen de BMW X1 en de Audi Q3. Net als de berline die als basis dient, kan deze crossover bogen op een leuk uiterlijk en een dynamische wegligging. Ook in de 220 CDI die we hier testen.
Gewone auto’s krijgen na enkele jaren dienst een facelift. Bij Rolls Royce heet dat een ‚series 2’. Ze bedoelen hetzelfde, maar het klinkt toch een stuk eleganter, niet?
Droomt u er ook van om een echte racewagen op uw oprit te parkeren? Met de Radical RXC kan dat zelfs perfect legaal, want deze prototyperacer heeft een Europese homologatie op zak.
Wanneer je een stadswagen bent, is er meer nodig dan wat oppervlakkig bijschaven om een auto opnieuw in een concurrentiële positie te brengen. Toyota levert daar met zijn vernieuwde Yaris het beste bewijs voor. De Toyota Yaris is een topper onder de stadswagens in Europa.
Voor de Peugeot 508 is de tweede speelhelft begonnen. De eerste helft heeft niet echt het verhoopte resultaat gebracht. Peugeot hoopt dat een nieuw gezicht beterschap brengt.
Zelf zonder de ST staat de Ford Focus in zijn klasse nog steeds bekend als de dynamische keuze, de ‚driver’s car’. Wat verbetert er dan nog bij een facelift?
Eindelijk! Na 7 vette jaren Qashqai komt deze nieuwe Nissan Pulsar de zeilen bijzetten en de in 2007 stopgezette Almera en Primera aflossen. Want niet iedereen lust crossover.
De Panda Cross vult sinds kort het Fiat Panda-gamma aan. Je kan er met een vingerknip de obstakels in de stadsjungle mee counteren, of op avontuur trekken.
Wat roept de Renault Twingo bij u op? Grappig, kleurrijk, klein van buiten en groot van binnen? Bij ons toch. Alleen, aan alles komt blijkbaar een einde.
Een kleine 80.000 euro te veel momenteel? Dan is deze cabriovariant van de BMW M4 misschien iets voor jou?
Mercedes, dat is traditioneel prestige. Maar Mercedes geniet ook de beste reputatie bij de bedrijfsvoertuigen. Wil u geloven dat Mercedes met de V-klasse die twee heeft verenigd?
Ze worden doodgepest door monovolumes en compacte SUV’s, maar de klassieke break geeft de strijd niet op. Zowel de Peugeot 308 SW, de Honda Civic Tourer als de Seat Leon ST proberen in breakvorm klanten te paaien. Wie levert het beste werk?
De VW Scirocco kreeg nieuwe Euro6-motoren, een facelift en een sportieve R-versie.
Helaas. Het einde van de zomer is in zicht en de temperatuur zakt enkele graadjes. Maar ‘who cares’, wanneer je in deze BMW 4-reeks Cabrio mag rondtoeren?
Eindelijk brengt Audi zijn plug-in-hybride uit. De A3 Sportback krijgt de primeur en combineert zuinigheid met sportieve prestaties. De slogan van Audi luidt ‘Vorsprung durch Technik’.
Nee, dit heeft BMW nog niet eerder gedaan. Een kleine monovolume met voorwielaandrijving. Maar dankzij Mini beschikt München al over heel wat ervaring terzake.
In de Alfa-familie smacht ik naar die kleine krachtpatser die niet van het spul kon afblijven. Wanneer gedopeerd synoniem staat voor plezier, dan spreken we over de Quadrifoglio Verde met 170 pk.
Vier maanden na de lancering van de berline, rijdt Mercedes de C-klasse Break voor. Sommigen vinden hem knapper dan de berline.
Met de 108 doet Peugeot meer dan alleen meesurfen op de hippe ‚individualiseringsgolf’. Naast zijn communicatiemogelijkheden, verbaast de kleine Peugeot ook met zijn technisch vernuft. ‚U bent een jong, kinderloos koppel?
De carrières van de nieuwe Octavia en Octavia Combi zitten bij ons al even op de sporen. Het was dus tijd voor Skoda om een nieuw hoofdstuk aan te snijden.
Ik heb echt hard gezocht, maar geen betere omschrijving te vinden dan wat Mercedes zelf aangeeft om zijn nieuwe S-klasse Coupé te duiden. We zijn het met Stuttgart eens: dit is het beste wat de ster te bieden heeft.
Ford brengt een SUV meer in het gamma. Op de Edge moeten we nog even wachten, maar de Kuga krijgt vast versterking van deze EcoSport. We kropen achter het stuur. Voor veel constructeurs heeft de stad intussen de vorm van een jungle aangenomen.
Vlak nadat hij voor het derde jaar op rij de titel van ‚Engine of the Year’ mee naar huis nam, nodigde Ford ons uit voor een nieuwe kennismaking. Ditmaal in de Fiesta Black/Red.
Op 16 juli laat Smart de nieuwe ForTwo en ForFour op de wereld los. Maar voordien heeft Smart al enkele journalisten uitgenodigd op een ‚development drive’. Er was één Belg bij. Raad eens wie?
Hoewel Porsche door vriend en vijand wordt gezien als het sportwagenmerk par excellence, slijt de fabrikant uit Zuffenhausen vandaag meer SUV’s en luxelimousines dan echte sportwagens.
Er beweegt opnieuw iets bij Alfa Romeo. Het is alsof er een wekker is afgegaan, en dit is het eerste teken van vernieuwd leven. De Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde. Een hoopvol teken.
Aardgas auto’s winnen aan belang. Enerzijds omdat ze over een bruikbare autonomie beschikken en anderzijds omdat het netwerk van tankstations gestaag groeit. Tot slot is er ook het fiscale plaatje want de CO2-emissie is laag en de brandstof is goedkoop.
Dit weekend nemen Porsche en Toyota het op tegen vaste waarde Audi in de 24 Uren van Le Mans. Allen met hybrides, maar met grote verschillen. Volg de gids.
We vieren dit jaar het dertigjarig bestaan van de Renault Espace. Dat zijn verschillende jaargangen, en èèn ‚loco’ Espace waar we nog even op willen terugkeren.
In 2006 was BMW de eerste om de X6 te lanceren, al stond die haaks op de Efficient Dynamics-strategie. Maar in de VS en in Rusland rinkelde de kassa. Met de X4 wil München nu een breeder - hip - publiek aanspreken.
Nissan geeft de Juke al een facelift. Het kassucces van Nissan krijgt een nieuwe basismotor, en er zijn meer mogelijkheden om hem naar eigen smaak te decoreren.
Na vier generaties M3 was het voor de fans bang afwachten wat de opvolger zou brengen. Slechts 11 pk meer, een turbo en een naamswijziging… Gelukkig komt het duo M3 en M4 nog steeds beresterk uit de hoek.
Of liever, de VW Up GTE, want het gaat hier om een elektrische auto. Hij lijkt onschuldig, maar de elektrische Up verbergt een kolkend karakter dat ons terugvoert naar de jaren ‚80.
Toen Nissan de nieuwe Qashqai voorstelde, meldde het merk dat er geen zevenzitter meer zou komen als Qashqai+2. Dat was de waarheid… en ook een beetje gelogen.
Met nieuwe motoren en spitstechnologie, vindt de Volkswagen Polo zijn twee adem.
Ford kwam op het gekke idee een Formule Ford met zijn piepkleine 1 liter-driecilinder Ecoboost uit te rusten. Dat leverde een spetterende cocktail op, die toeliet de 11de snelste tijd ooit op de Nordschleife met een straatlegale wagen (nou ja…) neer te zetten.
Als kloon van de Renault Kangoo, krijgt ook de Mercedes Citan recht op een langere versie en twee recente motoren.
Je hoeft niets van de keuken te kennen om te weten dat de nieuwe Range Rover Sport geen slap afkooksel meer is van de Discovery. Wat Land Rover met dit model heeft uitgespookt, is er los op.
Goed, u wil dus een auto die u doet rillen van plezier. Die vintage uitademt maar geen oldtimer is. En hij mag u iets kosten. Dan moet u nu vooral verder lezen.
Dit is BMW’s nieuwste sportwagen, van een heel andere generatie. In de BMW i8 vind je nog slechts een 1.5 driecilinder en een pak elektrisch vermogen. 362 pk heeft hij zo ter beschikking, al houdt de prijs van 134.000 euro hem wel heel exclusief.
600 wat? 600 pk. In een Audi S1? Natuurlijk dat. Zo ziet voormalig DTM-kampioen Mattias Ekström het toch. Hij keert met een Audi S1 terug naar het rallycross.
De Peugeot 308 krijgt met de SW een nieuwe versie. Laat dat nu vooral slecht nieuws zijn… voor zijn concurrenten.
Wij houden enorm van de VW-busjes, van de eerste generatie tot de huidige. Maar deze T3 in XXXL-formaat uit Berlijn is helemaal te gek. Hij kreeg de naam 'Louise' mee.
De Subaru WRX STi – ex-Impreza – is steeds een bad boy geweest. Maar de nieuwe is dat nog meer. Zelfs de wetten van de fysica overtreedt hij met een glimlach.
Mike Tyson, Ben Johnson, Lance Armstrong, Justine Henin, Michael Jordan,… De sport loopt vol met sterren die hun comeback zagen mislukken. Bij deze Porsche is dat niet het geval.
De VW Golf bestaat nu ook 100 procent elektrisch. Hij wordt zo het tweede wapen dat Wolfsburg in de strijd gooit om de CO2-uitstoot te verlagen. Dit jaar viert de VW Golf zijn veertigste verjaardag.
Na de MP4-12C en de nu al legendarische P1, duikt er een derde McLaren op. De 650S is meer dan een duchtig gewijzigde 12C. Hij is een zinnenprikkelende ervaring uit een nieuwe dimensie.
Ik moet zeggen dat ik met een paar vooroordelen zat na de Jaguar F-Type Cabrio. Maar de F-Type Coupé, de eerste echte sportwagen van Jaguar sinds de E-Type, maakt het helemaal waar. In die mate dat Porsche al in actie schoot.
Wie zegt dat je stopt met groeien na je twintigste? Zeker Mini niet. Voor de derde generatie in zijn tweede leven, komen er flink wat centimeters bij. Centimeters die alles veranderen?
De Audi A1 quattro was een exclusief speeltje met 256 pk, maar slechts op 333 stuks gemaakt. Met de S1 en de S1 Sportback brengt Audi nu een nauwelijks minder krachtig (231 pk) alternatief. Een duidelijk schot richting nieuwe Mini.