Hij is mooi gelijnd, zowel vanbuiten als vanbinnen. Tot in de puntjes op z’n Duits afgewerkt en behoorlijk comfortabel. In alle opzichten een ‘upgrade’ ten opzichte van de A4 Cabriolet die hij vervangt. Wij reden de 1.8 TFSI instapversie van 160 pk die als laatste het gamma kwam vervoegen.
De vorige Passat benaderde al aardig het hoogst mogelijke niveau in de middenklasse, de nieuwe Passat doet nog iets beter. Veel kleine veranderingen, maar ze maken wel een behoorlijk verschil.
De eerste elektrische productie-auto van Peugeot... is een Mitsubishi. Net als Citroën met de C-Zero, neemt Peugeot de i-Miev van Mitsubishi over als iOn. Een elektrisch aangedreven stadswagen met beperkte ambities.
Verre van praktisch, maar toch slaagt de Audi A1 1.4 TFSi er meteen in te charmeren. Dat dankt hij aan zijn leuke rijgedrag en fijne turbo benzinemotor.
Volkswagen heeft de Touareg wat doen krimpen, maar slaagt erin meer met minder te doen. Zeker in combinatie met de 3.0 TDI is de Touareg een schitterende SUV geworden. Wel offerde Volkswagen daarvoor een deel van de terreincapaciteiten op.
Voor een beetje autoliefhebber is Abarth nog steeds een naam die iets betekent. We hebben er lang niets meer van gehoord, maar nu is de badge met de schorpioen helemaal terug. Met de Punto Evo wordt een nieuwe stap gezet.
De vierdeurs coupé waarmee Mercedes een halve revolutie ontketende, is aan zijn tweede generatie toe. Ook deze keer weer heeft hij tonnen karakter, en enkele bijzonder fijne motoren. Een aangename kennismaking.
Tot nu toe heeft elke concurrent zich de tanden stuk gebeten op de Mini. De Fiat 500? Te cheap. De Citroën DS3? Te bleek. De Alfa Romeo Mito? Ernstig blijven hé. Maar nu, met de Audi A1 duikt de zwaarste concurrent voor de Mini op. Hip design, de Audi afwerking.
Voortbordurend op de S60, lanceert Volvo de V60 als ‘de sportiefste break die Volvo ooit geproduceerd heeft’. Marketingtaal, die ondersteund wordt door een dynamisch getekend koetswerk. Hij is er zelfs minder bruikbaar door geworden.
De kritieken waren lovend, toen Ford de huidige Mondeo in 2007 op de markt gooide. Maar in een segment dat meer richting ‘prestige’ evolueerde, kwam hij net iets te kort. Dat ‘iets’ probeert Ford nu te corrigeren in een facelift, die meer raffinement brengt.
Opvallend, maar ondanks het feit dat hij alleen bestond met een 3.5 V6 benzine, sloeg de eerste Murano redelijk aan in Europa. Nu is er een diesel, die de verkoop van het nieuwe model moet aanzwengelen.
De tijden dat een Alfa een nummer was, liggen duidelijk achter ons. Alfa geeft de opvolger van de 147 weer een naam, Giulietta. De remake van deze klassieker, blijkt een waardige opvolger, vooral wanneer er een klavertje vier op de spatborden kleeft...
Limousine, coupé en Avant (break) in èèn, het is niet weinig wat de Audi A7 Sportback probeert te zijn. Slaagt hij daar ook in?
Kia vervangt de oude Sportage door een flitsender model, dat bovendien zijn onderstel deelt met de Hyundai ix35.
De klassieke vijfdeurs stadswagens als de VW Polo, Renault Clio of Peugeot 207 hebben er een te duchten concurrent bij. Na zijn eerdere succes met de Quashqai, probeert Nissan hetzelfde nu een segment lager met deze Juke. Die waait als een frisse wind door een vaak stoffig segment.
Citroëns vlaggenschip, de C6, die in 2005 het levenslicht zag, blijft een buitenbeentje. Love it or hate it. Er is geen weg tussenin. Hij is enkel nog verkrijgbaar met een dieselmotor, een 2.2 liter van 173 pk en een 3.0 V6 van 243 pk die hij deelt met de Range Rover Sport en de Jaguar XF.
Het is zwaar werk om een auto te vinden die nog meer blikken lokt dan de Fiat 500C, maar we hebben er eentje gevonden: de Abarth 500C. Wie graag de showkikker uithangt, lees verder: we hebben hier iets voor u.
Renault Sport is klaar met de Wind. Deze kleine cabrio op basis van de Twingo RS is een strikte tweezitter, die pas na de zomer bij ons in de showroom zal staan. Voorzien van een eenvoudig kanteldak is hij geknipt voor de zomer én meteen winterproof.
Vier redenen waarom ik weg ben van de Renault Mégane RS. En jij dat ook zou moeten zijn. En één minpuntje toch ook.
Met de Daihatsu Materia en de Nissan Cube brengen we twee gekkebekkentrekkers bijeen. Voor wie zijn monovolumes graag extra gekruid heeft.
Voor wie een hybride nog steeds ziet als een soort ufo, of als een eco-schaamlap voor superrijken, is er nieuws. Door de hybridetechnologie van de Prius in zijn Auris onder te brengen, creëert Toyota zijn eerste hybride voor de gewone man. En meteen een goed dieselalternatief.
Nissans werkpaarden, de Navara pick-up en de Pathfinder, zijn uitgerust met nieuwe dieselmotoren. Daarbij hoort ook een zachte facelift, al zijn de optische veranderingen veeleer summier. Dat kan je niet zeggen van de nieuwe, 230 pk sterke V6 3.0 dieselmotor.
Met de komst van de Touring is het gamma van de nieuwe 5-serie compleet. We hebben op de presentatie kunnen kennismaken met één van de sleutelmodellen: de 520d. Die debuteert in september.
Uiterlijk zijn enkel de motorkap, koplichten, spiegels en deurhendels identiek aan de sedan, waarop de Lexus IS250C gebaseerd is. Maar dat maakt hem er niet mooier op. Hij werd in de eerste plaats met Amerikaanse klanten in het achterhoofd ontworpen. En dat zie je en voel je in alles.
Ondanks de hele Opel- en GM-crisis, boert de Insignia verre van slecht. De huidige Auto van het Jaar versierde vorig jaar 160.000 klanten. Nu boort hij met een diesel en vierwielaandrijving een nieuw publiek aan.
Net zoals de mopshond, gaat ook de Peugeot 308 CC vlot over de tong. Net zoals het hondje zijn platgedrukte snuit heeft, is het de achterkant die de Peugeot doet opvallen. Of je hem mooi of lelijk vindt, je hebt er altijd een mening over.
Hybrides beheersen de debatten. Meer en meer weerklinkt de vraag of ze eigenlijk wel het antwoord op het probleem zijn. Maar wanneer je de batterij aan het stopcontact kan bijladen, dan verandert de toon opnieuw, zoals deze Toyota Prius Plug-In aantoont.
Je kan niet stellen dat Mitsubishi slechte kaarten heeft, alleen komen de azen zelden samen in het pokerspel van de Japanners. De ASX zou daar verandering in moeten brengen. Niet alleen omdat de Mitsubishi een SUV-segment in volle bloei betreedt, maar ook omdat hij een grote innovatie verbergt.
Er zijn auto’s die er niet uitzien op foto, maar goed overkomen in de realiteit. Omgekeerd bestaat ook. De nieuwe 5-serie van BMW is zo’n voorbeeld. Gelukkig rijdt hij zoals het een 5 betaamt. Al vertoont de 530d enkele storende trekjes.
Een blik op de verkoopcijfers leert dat de Fabia (op de Octavia na) in Europa het best verkopende model is. Voor de Tsjechen voldoende reden om hun broodmaker tijdig in het nieuw te zetten.
Wat men er ook van mag zeggen, en ondanks de schoonheidsfoutjes: we leven in een land waar het goed leven is. Behalve als je de bezitter bent van een Mazda 6 2.2. In dat geval voel je je echt koud gepakt.
Bij Renault is het momenteel al cabrio wat de klok slaat. In Genève was er de Wind, en nu kunnen we rijden met de Mégane Coupé-Cabrio.
Volvo zet hoog in op de S60. Deze Volvo moet nu echt de BMW 3 en Audi A4 het vuur aan de schenen leggen. Met vermogens tussen 163 pk en 304 pk heeft hij een antwoord op een groot deel van het Duitse motorenpallet.
De Ibizafamilie is een break rijker: de ST. Hij ziet er niet alleen leuk uit, maar komt ook met een zuinige 1.2 TDI diesel die gemiddeld slechts 102 gram CO2 per kilometer uitstoot. Cue 15 procent overheidskorting op de factuur.
Drie sportieve limousines ontmoeten elkaar. Allen beschikken ze over een V6, die ofwel door een compressor, door een turbo, of door meer cc extra worden gestimuleerd. Wat is de leukste oplossing? We bekijken het in een driekamp tussen de Audi S4, de Infiniti G37 en de Opel Insignia OPC.
Venga klinkt dan wel trendy, maar als je met een nuchtere kijk op de zaken naar de auto lonkt, dan zie je toch vooral een poging om maximaal ruimte te creëren op zo weinig mogelijk plaats. Net wat de Roomster van Skoda ook probeert.
Nu de teller van de eerste generatie Touareg op een half miljoen exemplaren staat, vindt VW de tijd rijp voor een opvolger. Deze tweede Touareg is een stuk properder dan zijn voorganger. Een dieetkuur maakte hem 200 kg lichter. In één moeite lanceert VW zijn eerste hybride, de Touareg Hybrid.
“Met een Lotus haal je een prestigieus en efficiënt vervoermiddel in huis. Het prestige komt uit de exclusiviteit en de link naar de race-ervaring. De efficiëntie stamt uit het lage gewicht, en door maximaal de het verbrandingsproces in de motor te benutten.”
De Genesis Coupé was de ster op de Hyundaistand tijdens het voorbije autosalon van Brussel. Maar of we deze coupé voor de Amerikaanse markt ook bij ons zouden zien? Dat was nog onduidelijk. Vandaag weten we het: eind dit jaar rijdt hij op onze wegen.
Een SUV voor minder dan 12.000 euro. Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar de testrit met de Dacia Duster blijkt om wel meer redenen een sprookje.
Met onder andere de hybride Volkswagen Touareg op komst, wilden we weten hoe ver Lexus staat met de evolutie van zijn hybrides. De Japanners zijn met de RX450h al aan de tweede versie toe.
Je hebt sportwagens, en sportwagens. Geen slecht woord over Ferrari, maar de jongens van Gumpert spelen eigenlijk in een andere klasse dan de Italianen. Voor het goede begrip: een klasse hoger.
Hij rijdt ondertussen al even rond op onze wegen, de nieuwe Mazda3. Maar je komt hem relatief weinig tegen. De vorige dateert pas van 2003 en toch staat de nieuwe er al sinds verleden jaar. Als je het ons vraagt, een goede zaak. Hij ziet er niet alleen een stuk beter uit.
De 3-serie berline was eind 2009 al onder het mes gegaan, al was dat bijna niemand opgevallen. Gelukkig zijn wij er om u eraan te herinneren... Met de komst van de lente is het de beurt aan de coupé en de cabrio om een verjongingskuur te ondergaan.
Het is alweer drie jaar geleden dat Skoda met een interessant Ludospace-alternatief op de proppen kwam. Vandaag is er een tussentijdse facelift en wordt vooral het motorgamma ruimer, of kleiner want ook hier downsizing al wat de klok slaat.
Corrado, Scirocco en voordien nog de Karmann Ghia. De oudere liefhebber van sportieve Volkswagens heeft nog een pak souvenirs om nostalgisch op terug te blikken. Toen VW de Scirocco terugbracht, stonden we met z’n allen te kwijlen. Laag bij de grond, gespierd,... zelfs in stilstand lijkt hij snel.
Peugeot heeft een rijke traditie wanneer het op sportieve GTI’s aankomt. Maar een echte sportieve tweezitter zoals de Audi TT? Deze RCZ heeft alvast de juiste uitstraling.
Na een carrière van goed drie jaar, is de Mitsubishi Outlander een eerste keer onder het mes gegaan. Hij kreeg de nieuwe familielook van Mistubishi aangemeten, en een nieuwe instapmotor waardoor een goedkopere basisversie mogelijk werd.
Van de vorige generatie Doblo heeft Fiat een miljoen stuks verkocht. De opdracht voor de nieuwe ludospace is eenvoudig: beter doen. De eerste voortekenen zijn gunstig. De Doblo is niet alleen gegroeid, hij is op alle vlakken een betere auto geworden ook.
BMW heeft een reputatie hoog te houden als het op leuk sturende auto’s aankomt. Freude am Fahren was tot niet zo lang geleden nog de huisslogan. Alleen kan het zelfs de besten gebeuren dat ze het spoor bijster raken in de zoektocht naar een nieuw publiek en naar niches.