De Kia Proceed zoals we hem kenden is weg. Hij is niet meer de driedeursversie van de Ceed. Voortaan is de Kia Proceed een dynamische break. Het Zuid-Koreaanse merk wil zo een segment populair maken dat voorheen alleen voor luxemerken was weggelegd. En het doet dit met brio.
De Volkswagen Golf GTI TCR haalt zijn inspiratie uit de GTI TCR… racewagen. Volkswagen was zo vriendelijk ons er enkele rondjes Portimao mee te gunnen.
Nog dit jaar laat Volkswagen de nieuwe Golf zien, generatie 8 zal dat dan zijn. Maar eerst is het tijd voor een spectaculair afscheid van Golf 8, in de vorm van deze GTI TCR.
U weet dat de Porsche 911 voor veel constructeurs de sportieve referentie is. Al zijn hele leven staat hij aan de top, aanvallen af te slaan die de concurrenten beraamd hebben. Soms lukt dat, maar dan antwoordt Porsche met een nieuwe generatie 911 en draait de wereld weer als voorheen.
De Toyota Rav4 is een grondlegger van het SUV-concept zoals we dat nu kunnen. Dan spreken we al van 25 jaar geleden, vandaag kijken we naar de vijfde generatie. Die grijpt terug naar het basisrecept.
Hyundai heeft zowel de i40 break als de berline opgefrist. Die wint hierdoor nog aan overtuigingskracht, wat het meer dan ooit jammer maakt dat dit momenteel zo’n onpopulair segment is.
Naast de nieuwe ES liet Lexus ons ook kennismaken met de update van de RC coupé. Die is nu nog aangenamer om naar te kijken, en leuker om rijden. Alleen, er is een ‘maar’.
Na de hatchback eind 2017 acht Hyundai nu de tijd rijp om de i30 Fastback een sportieve N-variant te geven. De Hyundai i30 Fastback N neemt alle goede elementen van zijn broertje over: veel rijplezier en een efficiënte dynamiek. Kiezen tussen beide is dus vooral een kwestie van smaken.
Lexus brengt de ES voor het eerst naar Europa. De grote berline bestaat al sinds 1989 in de Verenigde Staten, waar hij samen met het merk werd gelanceerd. Zijn missie in Europa: (veel) beter doen dan de GS.
Na een berline met karaktervolle lijnen, pakt Peugeot nu uit met de break-versie van de 508. Deze Peugeot 508 SW moet de hoofdbrok van de verkoop voor zich nemen. Zijn stijl en handige koffer doen op slag de vorige generatie vergeten.
De Ford Edge kent een relatief anoniem bestaan op onze markt. Hij krijgt nu een faceft, waarbij Ford ook een biturbo diesel met 238 pk aanbrengt, net als een achttrapsautomaat.
Het was altijd de vraag of de Audi RS4 Avant met een V6 in plaats van een V8 levendiger voor de dag zou komen. Dat onderzochten we… op een kartbaan.
De BMW M2 is sowieso al één van de meest indrukwekkende compacte sportwagens. Wanneer de ingenieurs in de M2 Competition de afstelling verder verfijnen en er nog een handvol pk extra tegenaan gooien, wordt de glimlach alleen maar breder.
De Skoda Kodiaq RS beleeft zijn officiële commercialisering tijdens het Autosalon van Brussel 2019. De sportieve RS blijkt op verschillende fronten een verrassing.
De Porsche Macan krijgt een make-over. Tegelijk laat Porsche de techniek en de mechaniek evolueren, om de rijdynamiek verder te verfijnen.
SUV al hier, SUV al daar… Mensen lijken nog uitsluitend te zweren bij SUV’s. Nochtans, het kan ook anders, zo bewijst de Citroën Berlingo. Wanneer het op ruimte, indeling, handigheid en tegenwoordig ook wegligging aankomt, blijkt hij de betere keuze.
Meer karakter in zijn design, bruisende kleuren en tal van individualiseringsopties maken dat de nieuwe Audi A1 de lijn van zijn voorganger voortzet. Wel verzet hij de bakens op het vlak van technologie.
Audi’s eerste elektrische e-tron komt in de praktijk 320 tot 350 kilometer ver. Dat is goed nieuws, maar geen supernieuws.
Wie nog verlangt naar de eighties-auto’s: dit is goed nieuws. Opel haalt terug een label uit de kast waarmee het toen de GTI’s naar de kroon stak. GSI is back!
Dit is de nieuwe Jeep Wrangler. Uiterlijk wijzigt hij maar lichtjes, maar onderhuids is hij veel moderner geworden. Zonder zijn afkomst te verloochenen. In onze nieuwe videoreeks ‘goed gezien’ laten we de Jeep Wrangler vijf keer van zijn beste kant zien.
Begin 2018 kondigde Seat officieel de lancering van Cupra aan als onafhankelijk sportief merk. Met de Ateca die u hier ziet, krijgen we het eerste product van Cupra onder ogen.
Dit is de nieuwe BMW Z4 roadster. Met een dak erop zullen we hem leren kennen als de Toyota Supra coupé. De eerste kennismaking beviel meteen.
Dit is de opvolger van een auto die vroeger verantwoordelijk was voor heel wat natte dromen bij jongeren die de oorspronkelijke Alpine A110 hebben gekend. Maar kan de nieuwe Alpine A110 in dezelfde mate overtuigen als zijn voorganger, zonder nostalgie?
BMW bestormt het segment van de grote coupés met hernieuwde moed. Om het te maken tussen de S-klasse coupé en zelfs de Continental GT’s, volstond een 6-reeks niet langer. En dus kijken we nu naar de 8-reeks Coupé.
Vijftig jaar na de film brengt Ford een hulde aan één van de grootste rollen die de Mustang ooit speelde. Hij was al lang aangekondigd, maar nu konden we eindelijk achter het stuur kruipen van de Mustang Bullitt.
De Jeep Wrangler is comfortabeler en veel zich meer dan vroeger in zijn sas op asfalt. Hij is in alles een tegenhanger van een SUV geworden. Een stoere jongen die zich echt vuil durft te maken, en met eigenschappen waarmee hij bijna tot in de toppen van de bomen kan klimmen.
Met de eerste interpretatie van de huidige Cherokee was Jeep aan een gewaagd designexperiment begonnen. Dat heeft blijkbaar niet het verhoopte resultaat gebracht, want deze update brengt de Cherokee terug in de pas.
Het Skoda van voor de Tweede Wereldoorlog is in niets te vergelijken met het communistisch geleide Skoda dat we na de oorlog leerden kennen. Dat mochten we ervaren achter het stuur van de Skoda Popular Monte Carlo uit 1937, vorig jaar nog een publiekslieveling op het Zoute Concours in Knokke.
Een jaar na zijn grote update heeft Isuzu opnieuw enkele kleinere wijzigingen doorgevoerd aan zijn D-Max. Die toont het merk met deze ‘in your face’ versie.
De dieselverkoop zit duidelijk op de glijbaan. Maar zal de keuze voor benzine steeds een keuze van hart én brein zijn? Dat zochten we over 2.000 kilometer voor u uit in de Jaguar XF Sportbrake 2.0 turbobenzine met 250 pk.
We hebben zelf eens kunnen testen hoe dat aanvoelt, zo’n racewagen uit het wereldkampioenschap voor toerismewagens TCR. Blijkt dat de Honda Civic Type R als racewagen nog veel gemener uit de hoek komt dan in zijn straatversie.
Net na de Mercedes C-klasse krijgt ook de AMG-versie van die laatste een update. ‘Joepie, nog meer pk’, denkt u dan. Wel, deze keer niet. Maar hij zet zijn cavalerie wel beter aan het werk voortaan.
Beetje bij beetje raakt de brandstofcel ingeburgerd. Na een eerste introductie met de ix35 met brandstofcel, schakelt Hyundai de tweede fase in met deze Nexo. Die werd al van bij het begin ontwikkeld met waterstof in gedachten.
Met de X-klasse wil Mercedes aantonen dat er ook plaats is voor een luxe-aanbod in de pick-up markt. De juiste gok?
Lexus rekt zijn RX uit om er twee bijkomende zitplaatsen in onder te brengen. Waarmee hij zich op de kaart wil zetten als hybride alternatief voor grote gezinnen. Maar slaagt hij daar ook in?
De Seat Leon Cupra R werd al in september 2017 voorgesteld, maar pas nu kregen we de kans om eens achter het stuur te kruipen van de krachtigste Seat ooit. Een test die naar meer smaakt.
Let niet op die kleine rode, daar hebben we het binnenkort nog over. Vandaag willen we het hebben over de grote grijze. De Porsche Panamera Sport Turismo. Die kregen we in Turbo-versie mee, om de 917 bij te kunnen houden.
Wanneer Jaguar de tijd rijp acht om zijn XE te voorzien van een V8-motor, dan wordt het ‘vasthouden aan uw bretellen’ zoals ze zeggen. Deze Jaguar XE Project 8 komt recht uit de ateliers van ‘Special Vehicles Operations’ gerold. Hij leunt dichter aan bij een racewagen dan bij een straatauto.
We hadden de reus Audi als eerste verwacht, maar uiteindelijk is het outsider Jaguar die zich meldt als eerste serieuze rivaal van Tesla. Wij konden kennismaken met de Jaguar i-Pace, de eerste volledig elektrische auto van het Britse merk.
De BMW M140i Sportshatch is nog eens een BMW van de oude stempel. We staan er van versteld dat iemand blijkbaar toch de mail ‘Freude am Fahren is zo passé’ heeft gemist bij BMW. Ons geluk kon niet op.
Na een eerste kennismaking met de Audi A8 wilden we hem bij ons op vertrouwd terrein nog eens aan de tand voelen. We wilden wel eens zien hoe al die geëvolueerde rijhulpen hun diensten bewijzen op ons wegennet. Rijhulpen die je overigens ook terugvindt in de Audi A7 Sportback en de nieuwe A6.
Met de Arteon heeft VW het als grote speler gewaagd om enkele premiummerken de loef af te steken op enkele vlakken, waarbij ook nieuwe technologie. De nieuwe VW Touareg wil dat ook doen, en vertoont nog meer ambitie.
Het is bijna vaderdag. Bent u flink geweest? Hebt u wel een traktatie verdiend? Dan is de Jaguar XF Sportbrake misschien wel iets voor u. Je zou het niet zeggen, maar hij is ingrijpend vernieuwd.
Wanneer Audi een nieuwe A6 op de weg brengt, dan verwacht je je niet aan verrassingen. Dan verwacht je je wel aan een pak nieuwe technologie. In die zin beantwoordt deze nieuwe generatie Audi A6 helemaal aan de verwachtingen.
Fastback, het is een naam die al generaties doet wegdromen sinds hij te vinden was op een Ford Mustang. Deze keer vinden we hem niet terug op een Amerikaanse muscle car, maar wel op de vijfdeursversie van de Hyundai i30.
Volgend jaar viert de Mercedes G-klasse zijn 40ste verjaardag. Raad eens welke generatie Mercedes vandaag onthult? De tweede nog maar. De G-klasse is wel geëvolueerd met de jaren, maar dit is de eerste keer dat Mercedes zijn G volledig heeft herzien.
Je valt op met een Jaguar E-Pace. De nieuwe, kleinere SUV van Jaguar – een concurrent voor de Audi Q2 en de BMW X2 – charmeert. Maar niet alles is even rooskleurig in E-Pace-land.
Hopla, hier is nummer 3. De derde generatie van de Suzuki Swift is volwassener geworden. Is dat goed nieuws?
Het is elektrisch, het is fun en het komt van een fietsconstructeur. Maak kennis met de Kyburz Erod, met Zwitserse ernst volkomen toegewijd aan rijplezier.
Terwijl Jeep en Land Rover dit jaar hun respectieve 76ste en 70ste verjaardag vieren, blaast de Toyota Land Cruiser in 2018 67 kaarsjes uit.