Met de komst van de Peugeot 5008 komt de Franse constructeur voor het eerst op de markt met een compacte monovolume. Tot nu toe zweerde Sochaux bij een SW-versie van de 308, maar daar komt nu verandering in.
Heeft de Wetstraat een nieuwe lieveling? Misschien wel, maar de heren ministers zullen tot het najaar geduld moeten uitoefenen, want pas dan komt de 3.0 TDI op de markt.
Wie nu een Dacia koopt, doet dat omdat hij niet beter kan. Maar met de Sandero Stepway zou dat wel eens kunnen veranderen..
BMW’s nieuwe 5-serie veroorzaakt minder opschudding wanneer hij door het straatbeeld glijdt. Loopt de 5 daarmee volledig terug in de pas?
Met de nieuwe C3 zet Citroën een nieuwe stap vooruit in zijn kwaliteitsoffensief. Onderhuids neemt de C3 grotendeels het platform van zijn voorganger over, maar dat is gelukkig het enige dat hij daarmee gemeen heeft.
Met de eerste generatie Sorento maakte Kia een hoofse buiging naar de Lexus RX van weleer. Maar het nieuwe model straalt veel meer een eigen karakter uit, zonder zijn oorspronkelijke troeven te vergeten: luxe, aan een klein(er) prijsje
De Volkswagen Polo is auto van het jaar.
Nog niet zolang geleden zwoer BMW bij waterstof als hét brandstofalternatief voor de toekomst. Voor de viercilinders gaat dat nog wel op, zeggen ze in München, maar voor de krachtiger motoren gaat BMW nu ook op zoek naar hybride alternatieven.
Sommige mensen duiken van een brug het nieuwe jaar in, andere lopen een marathon.
Met de X-reeks wist BMW met een (bijna) feilloos gevoel voor timing steeds het juiste model op het juiste moment voor te rijden.
Wanneer Mercedes het break-model van zijn E-klasse voorrijdt, moet die op twee vlakken scoren: comfort en laadruimte.
BMW flikt het weer. De fabrikant uit München weet met de X1 wederom een nieuw segment te creëren en daarmee meteen de benchmark te bepalen. En dat is niet voor de eerste maal.
Wij, Europeanen, denken veelal in hokjes als het om (super)auto’s gaat. Porsche, Ferrari, Lamborghini en Aston Martin…verder kijken we veelal niet. Ver-van-je-bed-show misschien? En daarmee doen we die sportwagens buiten de grenzen van ons continent eigenlijk tekort.
Alhoewel de nieuwe Mégane-familie bij Renault nog niet helemaal compleet is, zijn de ‘hardlopers’ qua verkopen inmiddels wel verschenen. Eén daarvan is beslist de nieuwe Mégane Estate die het met name op de Nederlandse markt goed zal gaan doen.
Audi duwt met de A5 Cabriolet de oudgediende A4 Cabriolet zachtjes van het podium. Met de nieuwe type-aanduiding positioneert het Duitse merk de Cabriolet hoger in het premium segment. Maakt dat hem tot de beste keus?
Toen BMW vorig jaar de nieuwe 7-serie lanceerde, leek de 12-cilinder door de komst van de V8-biturbo overbodig geworden. Maar twaalf cilinders zijn in een kleine kring van zowel fabrikanten als kopers een kwestie van prestige.
Was de 307 CC nog revolutionair, de 308 CC is ‘slechts’ een doorontwikkeling van dat concept. Maar dan wel op de juiste manier.
Met de nieuwe Z4 zijn we al weer aanbeland bij de twee generatie Z4 en feitelijk de vijfde Z in de seriegeschiedenis. Een andere Z, die nieuwe Z4. Met een inklapbare hardtop zowel cabriolet als coupé.
Grotere motoren met meer vermogen, lijken niet meer bij de geest van deze tijd te passen. Toch zet Jaguar ze bewust in, omdat de nieuwe V8 kan voldoen aan strengere emissienormen en het brandstofverbruik gunstiger ligt.
In het weekend dat de tijdwaarnemers naar de zomertijd overschakelden arriveerde de tweede generatie MINI Cabrio bij de dealer. Het was alleen nog wachten op het kwik dat open rijden mogelijk maakte.
Waar Italianen de mensen zijn van het fraaie design, kan de Fransen het slimme ruimtegebruik worden toegeschreven. Citroën is een belangrijke speler tussen de ruimtewagens en er was nog best plaats voor een kleiner model.
Het concept van de A4 Allroad borduurt voort op dat van de A6. Die is immers sinds 2000 ook al leverbaar in Allroad-trim en dat heeft Audi zeker geen windeieren gelegd. In negen jaar tijd zijn er ruim 125.000 exemplaren van de A6 Allroad verkocht.
Ruim tien miljoen stuks gingen de nieuwe Mercedes E-klasse voor sinds zijn geboortejaar in 1953. Tot begin jaren negentig werden de modellen aangeduid met een ‘W’ en een nummer, daarna deed de naam E-klasse zijn intrede.
Onverwachts kregen wij de sleutels van een BMW 335i Coupé in handen gedrukt. Als model is de auto niet nieuw, want het is al weer tweeënhalf jaar geleden dat deze voor het eerste de showrooms bereikte. Wel nieuw is de combinatie tussen dit model, de motor en de automatische versnellingsbak.
Een van de gevolgen van de kredietcrisis is dat automobilisten rationeler worden. Gouden portierkrukken, met diamanten ingelegde audiosystemen en een 23 inch verchroomd lichtmetaal maken plaats voor functionaliteit, ruimte en een gunstig brandstofverbruik.
De nieuwe Auto van het Jaar is deze keer echt kersvers, want de titel was al binnen voordat de auto bij de dealer stond. De Opel Insignia heet officieel de Vectra op te volgen, maar binnen Opel heeft de nieuweling meer functies.
Met de Volvo XC60 lanceren de Zweden een compacte premium SUV waarbij veiligheid en comfort vooropstaan. Dat alles verpakt in een modern Volvo-jasje. Wij reden de XC60 D5 Geartronic en die maakte een groot deel van onze hoge verwachtingen waar.
Met de geboorte van de Volkswagen Golf (I) tot aan de introductie van de nieuwe Golf VI wordt een periode van vierendertig jaar overbrugd. Met enige arrogantie slaakt Volkswagen bij het promoten van de nieuwe Golf dan ook: ”Standaard met 34 jaar ervaring!”.
Met de Mito keert Alfa Romeo terug naar het B-segment. Jarenlang was de Alfa 147 de kleinste in het Italiaanse gamma, maar daar komt nu verandering in.
Mercedes-Benz presenteert de S 600 Guard Pullman. Een mix van de S 600 Guard en de S 600 Pullman. Kortom, een gesterkte limousine met het protectieniveau van een gepantserd legervoertuig. Alleen het comfortniveau is bij de Guard Pullman velen malen hoger.
In tegenstelling tot de C-Klasse werd de CLC – eertijds als sportcoupé onderweg – niet volledig vernieuwd. Het Stuttgarter heethoofd kreeg enkel een megafacelift vergelijkbaar met die van de Golf VI. Betekent dit dat onder het plaatstaal alles bij het oude bleef? Wij zochten het uit.
Hij ziet eruit als een SUV, heeft – optioneel – vierwielaandrijving en spiegelt daarmee off-road-eigenschappen voor. Wat de Nissan Qashqai met 150-diesel-pk’s en vierwielaandrijving het beste kan, hebben wij voor u getest.
Begin dit jaar verraste Citroën ons enigszins met de nieuwe C5 en C5 Tourer. De Fransen waren qua design een totaal andere weg ingeslagen. Zo’n strak vormgegeven Citroën kwamen we de laatste jaren niet eerder tegen. Hiermee wil het merk een bredere doelgroep aanspreken.
De BMW X6 is één van de opvallendste auto´s van de afgelopen jaren. De auto onderscheidt zich echter niet alleen door zijn design. Ook de rij-eigenschappen maken de X6 bijzonder. Hij legt de lat wederom hoger voor de concurrentie.
Met de Ford Focus Coupé-Cabriolet heeft Ford een cabrio voor alle seizoenen in huis. Het stalen klapdak biedt in de winter het comfort van een coupé en bij open rijden biedt de Focus CC onder nagenoeg alle omstandigheden veel comfort. Toch moesten wij de nodige kanttekeningen plaatsen.
Met de Ford Kuga mengt ook Ford zich in het compacte SUV-segment. De Kuga wordt wat hoger gepositioneerd dan de concurrentie, maar beschikt dan ook over een prettige motor, prima rij-eigenschappen en een rijke uitrusting.
Met de ML 63 AMG is Mercedes´ huistuner AMG erin geslaagd om de prestaties van een sportauto te verpakken in een SUV. Zijn veel te zwaarlijvige karakter maakt de ML 63 AMG dan niet tot een sportauto, dat is allemaal bijzaak. Lees waarom en geniet.
En plots wil iedereen een coupé met vier deuren: in een breed uitgesmeerde marketingcampagne maakt Mercedes zich momenteel – zo lijkt het toch – vrolijk over de VW Passat CC. Tenslotte waren het de Stuttgarders, die met de CLS tot voor enkele jaren dit segment opnieuw ontsloten.
Met de Land Cruiser V8 betreedt de achtste generatie van de Land Cruiser met lange wielbasis het toneel, pardon, het offroadterrein. De voetsporen van de voorgangers zijn nu niet bepaald de kleinste.
Ford is er laat mee. Pas sinds juni 2008 hebben de Kölner met de Kuga een compacte SUV in hun portfolio. Toch tovert Ford met deze nieuwe reeks een indrukwekkende troef uit de mouw.
De nieuwe Audi A4 Avant is langer en breder, biedt meer bagageruimte en bovendien meer dynamiek. Als vanouds biedt Audi de A4 Avant aan met een breed gamma aan motoren en transmissies waaronder enkele nagelnieuwe krachtbronnen.
Tiguan, een naam die staat voor een samentrekking van Tijger en Leguaan. En daarmee geeft Volkswagen duidelijk weer dat de compacte SUV uit Wolfsburg zijn prooi rauw lust. Volkswagen is dan weliswaar laat in dit segment, maar de ontwikkelingsafdeling heeft zijn huiswerk dan ook fantastisch gedaan.
De Audi A3 Cabriolet is de derde cabrio binnen het modellengamma van Audi. Met de A3 Cabriolet betreedt Audi het segment van premium compacte cabrio´s en laat daarbij zien wat het predikaat ´premium´ betekent. De A3 Cabriolet is dusdanig goed dat het stukje emotie enigszins ontbreekt.
Als motorenbouwer pur sang heeft BMW een reputatie hoog te houden. De Beierse autofabrikant doet dat wederom met glans en presenteert een relatief kleine dieselmotor met dubbele turbo. Vooral in combinatie met de compacte BMW 1-serie zorgt dat voor een spetterende combinatie.
Hij is er, de nieuwe Fiat 500. De kleine trendy Italiaan steelt de harten van jong en oud, welvarend of niet. Het design van de in de jaren vijftig ontwikkelde 500 is op een fantastische wijze nieuw leven ingeblazen. Fiat is back in business en de 500 zet het merk in één klap volop in de picture.
Waar bij velen de terreinwaardigheid verloren gaat is de Freelander 2 een échte SUV mét terreincapaciteiten. Land Rover heeft de nieuwe Freelander weten te evolueren tot een SUV met een premium uitstraling maar wel met een kenmerkend Land Rover-karakter.
Het is geen SUV, geen MPV, maar ook geen stationwagon. En dat maakt de R-klasse bijzonder. Wie zich wenst te onderscheiden kan de R-klasse zien als een bijzondere, ruime en vooral comfortabele auto.
Na vijf jaar brak voor de Volkswagen Touareg een tweede levensfase aan. Het model onderging een facelift waarbij zowel technisch als optisch in zijn totaliteit maar liefst 2.300 punten werden aangepast. Geen half werk dus.
De Rolls Royce Drophead Coupé is hoogstwaarschijnlijk de meest fascinerende auto aller tijden. Je kunt je bijna niet voorstellen dat er aan deze auto nog iets verbeterd zou kunnen worden.
Vroeger voelde een terreinwagen zich vooral thuis naast het asfalt. Hij mocht in de modder woelen en bergen beklimmen. Inmiddels is zijn naam veranderd van terreinwagen in SUV en is de straat zijn territorium. Ook de Kia Sorento is meer een on- dan offroader.