Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
aufbautyp-kleinwagen-l-01.jpg

Kleine Auto

Sterke punten

  • Compacte dimensies
  • Laag verbruik
  • Onderhoudskosten

Zwakke punten

  • Beperkte koffer
  • Rijgedrag op autostrade
  • Relatief hoge aanschafprijs

De koning van de stad… en ver daarbuiten!

Op zoek naar een kleine auto? Dan heeft Autoscout24 een riant aanbod! Maar wat is dat nu net, een kleine auto? Wel, wanneer we praten over een kleine auto hebben we het meestal over een compacte hatchback uit het A- of B-segment. Kijk hieronder even verder wat we daar mee bedoelen en ontdek meteen ook de populairste kleine auto’s van Europa!

Verschil tussen A- en B-segment

Al decennialang plaatsen automerken hun voertuigen in verschillende segmenten. Zo is het makkelijker voor de klant om onderling te gaan vergelijken. Als er gepraat wordt over een kleine auto, dan kunnen we ervan uitgaan dat er gesproken wordt over alle auto’s die te klein zijn voor het C-segment. Dat segment kan je kennen van onder andere de Volkswagen Golf, Peugeot 308 en Opel Astra.

Kortom, een kleine auto, dat is een auto van het A- of B-segment. Het verschil tussen die segmenten zit ‘m wederom in de dimensies van de voertuigen. Zo is het A-segment voorbehouden voor de kleinste stadswagen. Denk maar aan auto’s zoals de Fiat 500, Renault Twingo, Volkswagen Up!, Hyundai i10, Peugeot 108 en co. De B-segmenters zijn vaak kleinere broertjes van respectabele hatchbacks. Bekende B-segment-auto’s zijn de Renault Clio, Volkswagen Polo en Opel Corsa.

Waar auto’s uit het A-segment het best tot hun recht komen in de stad - dankzij kleine dimensies en pittige motoren - zijn het niet de meest comfortabele auto’s om lange ritten mee te rijden op de autostrade. Ook de beperkte koffer maakt het lastiger om er mee op reis te gaan. Een kleine auto uit het B-segment is dan een mooi alternatief. Met een grotere koffer, meer interieurruimte en vaak net wat krachtigere motoren weet een kleine auto uit het B-segment zich ook op verdere ritten uit de slag te trekken.

Voordeel van een kleine auto

De voordelen van een kleine auto spreken voor zich. Zo zijn kleine auto’s met hun beperkte dimensies overal vlot te parkeren. Daarnaast gebruiken ze vaak zuinige motoren én zijn ze goedkoper in onderhoud en aanschaf.

De populairste kleine auto’s

Hieronder zie je een lijst van de 9 meest populaire kleine auto’s in Europa van 2021 (Cijfers Jato):

  • Peugeot 208
  • Dacia Sandero
  • Renault Clio
  • Toyota yaris
  • Opel Corsa
  • Fiat 500
  • Citroën C3
  • Volkswagen Polo
  • Fiat Panda

De kleine auto, meer dan een budgetkeuze

Was een kleine auto vroeger vooral een budgetkeuze, dan hebben compacte auto’s rond 2010 een serieuze evolutie gekend. Want plots waren er autobouwers die ook “premium” kleine auto’s op de markt brachten. De Fiat 500 is daar een mooi voorbeeld van. Recentere kleine auto’s moeten daardoor qua comfort- technologie- en veiligheidsnufjes niet onderdoen voor grotere modellen. Niet in het minst omdat Europa autobouwers verplicht om ook kleine auto’s veiliger te maken.

De kleine elektrische auto, waar blijft die?

Goed nieuws! Want de kleine elektrische auto is eigenlijk al hier! Zo bieden verschillende massaconstructeurs een elektrische variant aan van hun stadswagen. Noemenswaardige voorbeelden hiervan zijn de Renault Twingo Electric, Dacia Spring, Volkswagen e-up!, Fiat New 500 EV, Opel Corsa-e en Peugeot e-208.

FAQ

Is een kleine auto veilig?
Er was een tijd waarin een kleinere auto ook telkens een minder veilige auto was, maar dat is niet altijd meer het geval. Er zijn ontelbare kleine auto’s die net zo’n goede veiligheidsscores halen bij de Euro NCAP als grotere modellen.
Waarom zijn er steeds minder kleine auto’s?
Autofabrikanten beseffen steeds vaker dat kleine, goedkope auto’s minder opbrengen dan grotere premiummodellen. Zo moeten ook kleine auto’s tegenwoordig voldoen aan net zo strenge veiligheidsregels als grote auto’s, terwijl consumenten toch verwachten dat ze flink wat minder kosten. Daardoor zijn de winstmarges kleiner, ook al worden er meer van verkocht.